Fuel trims (LTFT en STFT): Fuel trims worden gevormd uit de gegevens van de lambdasonde. De fuel trims worden bij een benzinemotor gebruikt om de ideale lucht- / brandstofverhouding te behouden voor een volledige verbranding.
Een arm mengsel kan ontstaan door een slecht werkende benzinepomp. Injectoren met een slecht sproeibeeld of slechte opbrengst. Valse lucht kan bij motoren die met een luchtmassameter werken ook voor arme mengsels zorgen. Deze motor heeft echter een druksensor voor het bepalen van de belasting.
Diesel is, net als benzine, een mengsel van koolwaterstoffen. De twee brandstoffen zijn echter niet uitwisselbaar. In een motor vindt verbranding van brandstof plaats waardoor de zuigers in beweging komen.
De PUR lambda-waarde ligt tussen 0,022 en 0,028 W/mK, en heeft dus een hoge isolatiewaarde.
Met een defecte lambdasonde kun je verder rijden, aangezien hij slechts indirect invloed uitoefent op de motor. De schade negeren is echter niet verstandig. Wanneer het motormanagement geen waarschuwing ontvangt, dat het brandstofmengsel te vet is, oververhit de katalysator, waardoor de interne honingraat stuk gaat.
Een lambdasonde gaat vaak rond de 160.000 km mee.
Uitval kan verschillende oorzaken hebben: interne en externe kortsluiting. ontbrekende massa/voeding. oververhitting.
De transformatie van een dieselverbrandingsmotor naar waterstof is relatief eenvoudig. De aanpassingen bestaan uit het plaatsen van waterstoftanks, een ringleiding op het motorblok voor waterstofgasinjectie en de nodige regelelektronica. De draaiende delen van de dieselmotor behoeven geen aanpassing.
Over het algemeen genomen lijkt een termijn van 2030 het meest redelijk voor het uitsterven van dieselauto's. Het klopt dat deze auto's tot die datum en zelfs daarna nog kunnen rijden, maar dit geldt alleen voor de meest recente modellen (ten minste Euro 6) en zij die dus het minst vervuilen.
Wat wij diesel noemen, heet in Frankrijk vaak 'gazole' en in Tsjechië 'mazot'.
Bij een rijk mengsel is het zuurstofgehalte laag, dus moet de pompcel veel zuurstof verpompen om de spanning van 450 mV te behouden. Bij een arm mengsel pompt de pompcel de zuurstof weg uit de meetcel. Hierbij verandert de stroomrichting die de pompcel gebruikt.
Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen met over het algemeen 4 tot circa 12 koolstofatomen, met name uit vertakte alkanen en moleculen met een benzeenring. Voorbeelden hiervan zoals tolueen en xyleen. Benzine bestaat uit de lichtere destillatiefracties van aardolie en heeft een lage viscositeit.
Een te arm mengsel wordt vaak in verband gebracht met een defecte lambdasonde, immers deze registreert een te arm mengsel. Maar voor je deze gaat vervangen is het verstandig eerst een goede diagnose te stellen. De meest voorkomende oorzaken zijn: een vacuümlek in het inlaattraject na de LMM (Luchtmassameter)
Wanneer de motor dan een keer zwaarder belast wordt, gaan die koolresten gloeien (net als bij de barbecue) en nemen ze de taak van de bougie over. De brandstof ontbrandt dan door de gloeiende kooldelen voordat de bougie vonkt, waardoor de kans op pingelen groot wordt.
Mogelijke symptomen van een pingelende motor zijn: Ratelend geluid bij gas geven. Vermogensverlies. Een verhoogd brandstofverbruik.
Onder invloed van fysische, scheikundige of biologische omstandigheden kan het product gaan opwarmen tot boven een bepaalde temperatuur en spontaan ontbranden. De temperatuur waarop het product spontaan gaat ontbranden wordt de ontstekingstemperatuur genoemd (Bv. benzine: +260°C).
Pingelen voorkomen
De meest bekende remedie is de ontsteking minder vroeg af te stellen, totdat het pingelen is verdwenen. Dat kun je alleen met een proefrit vaststellen na elke verstelling. Tanken van hoger octaangehalte van de brandstof is een directe verbetering.
Moderne motoren werken zeer zuinig en met een evenwichtige brandstof-luchtverhouding, waarvoor een lambdasonde noodzakelijk is. In geval van een defect kan dit onder meer leiden tot verminderde motorprestaties of een hoger brandstofverbruik.
Met een defecte lambdasonde kun je verder rijden, aangezien hij slechts indirect invloed uitoefent op de motor. De schade negeren is echter niet verstandig. Wanneer het motormanagement geen waarschuwing ontvangt, dat het brandstofmengsel te vet is, oververhit de katalysator, waardoor de interne honingraat stuk gaat.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Euro 95 is een brandstof met een octaangehalte van 95, gecombineerd met 5% bio-ethanol. Deze samenstelling is zowel Nederland als Duitsland hetzelfde. Bij ons is Euro 95 de standaard brandstof voor benzineauto's, in Duitsland zijn ze sinds korte tijd overgestapt op een andere brandstof, namelijk E10.
LAMBDASONDE KAPOT: SYMPTOMEN
hoog brandstofverbruik. slecht motorvermogen. hoge uitlaatgasemissies (AU)motorcontrolelampje brandt.
Een lambdasonde laten vervangen kost gemiddeld tussen de 100 en 500 euro, afhankelijk van het merk, model en waar u de reparatie laat uitvoeren. Daarnaast speelt de hoeveelheid werk die nodig is de oude sonde los te halen mee. Reparaties bij de merkdealer zijn over het algemeen duurder dan bij de algemene garage.