Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis ten tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer laag vergeleken met auto en vliegtuig.
Reizen met de trein is meer dan een reis
Treinreizen zijn een milieuvriendelijke manier van reizen en spelen een cruciale rol in het aanpakken van klimaatverandering. Vergeleken met auto's en vliegtuigen, vermindert reizen per trein de CO2-uitstoot met twee derde.
De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits. Openbaar vervoer wordt steeds vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker. Koop geen eigen auto, maar gebruik af en toe een deelauto. Deelauto's zijn vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker dan brandstofauto's.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer).
Berekeningen van Milieu Centraal wijzen uit dat internationale treinreizen per reiziger gemiddeld 2 tot 4 keer minder CO2-uitstoot oplevert dan een autoreis met twee personen. Per reiziger stoot de trein bovendien gemiddeld 7 keer minder uit dan een vliegreis naar dezelfde bestemming.
Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis ten tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer laag vergeleken met auto en vliegtuig.
Treinen voegen elk jaar 35 miljoen ton koolstofvervuiling toe — meer dan negen volledige staten uitstoten. En naast het uitpompen van giftige vervuiling, zijn goederentreinen een letterlijk voertuig van de fossielebrandstofindustrie, vaak gebruikt om de kolen en olie te vervoeren die de klimaatcrisis aanjagen.
Het wegverkeer is verantwoordelijk voor bijna de totale uitstoot. Hierbij wordt geen rekening gehouden met transport via de lucht of over zee, vaak internationaal. Auto's en vrachtwagens zijn de grootste boosdoeners wat betreft luchtvervuiling in ons land en hun aantal op onze wegen blijft toenemen.
Treinen veroorzaken vervuiling , maar het is belangrijk om te beseffen dat de trein qua passagiers een van de openbaarvervoerswijzen is met de minste impact. Bovendien neemt de CO2-voetafdruk van het spoor steeds verder af.
Er werd met name opgemerkt dat de emissies van veerboten kunnen bijdragen aan luchtvervuiling, met mogelijk negatieve gevolgen voor zowel de menselijke gezondheid als het milieu . Dergelijke gevolgen zouden kunnen worden beperkt door maatregelen zoals het verminderen van het stationair draaien van motoren in havens, het gebruik van schonere brandstoffen en betere openbare voorzieningen.
Vliegen is de meest koolstofintensieve vorm van transport, waarbij korteafstandsvluchten de grootste klimaatveroorzaker zijn. Het is belangrijk om op te merken dat de emissies variëren voor verschillende reistypen - korteafstandsvluchten stoten 246 g/km CO₂ uit, vergeleken met 147 voor langeafstandsvluchten.
Vol vliegtuig, trein of bus heeft minder klimaatimpact
Kies als het kan voor een directe vlucht. Alleen voor lange, intercontinentale vluchten kan een tussenlanding brandstof besparen. Charters en prijsvechters vervoeren per vliegtuig meer mensen; ze zijn daardoor per reiziger milieuvriendelijker dan lijnvluchten.
Vergeleken met alle andere vervoerswijzen op basis van het aantal doden per kilometer is luchtvervoer het veiligste - zes keer veiliger dan reizen met de auto en twee keer zo veilig als reizen met de trein.
Er zijn veel kosten die daarvan door de overheid worden gedragen, waaronder ook de kosten van de infrastructuur." "Op plaatsen waar het ov niet meer winstgevend is, legt de overheid ook wat bij om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld het streekvervoer in de lucht blijft", gaat hij verder.
De elektriciteit die NS jaarlijks gebruikt is 1,2 Terawattuur. Dat komt neer op 1% van het Nederlandse elektriciteitsverbruik en het elektriciteitsverbruik van alle Amsterdamse huishoudens per jaar.
Japan neemt de koppositie in dankzij hoge cijfers voor topsnelheid, dienstsnelheid en bereik van inwoners. Ook Zuid-Korea heeft fascinerende cijfers: slechts 1.62% van de spoorwegen zijn hogesnelheidslijnen, maar ze bereiken maar liefst 44% van de bevolking.
Vebego Cleaning Services is een van de bedrijven die zorgt voor schoon openbaar vervoer, waaronder de treinen van de NS. Onze collega's reinigen onder andere overdag of 's nachts het interieur, verwijderen graffiti, zorgen voor periodieke reiniging en maken schoon bij urgente zaken.
Als de trein weer eens vertraagd is, kan dat door heel veel dingen komen: kapotte bovenleiding, een wisselstoring, een aanrijding, blikseminslag, blaadjes op het spoor, een aanrijding met een persoon, personeelsproblemen - de lijst lijkt wel eindeloos.
Een vliegtuig stoot gemiddeld 214 gram CO2 per kilometer en persoon uit. De trein is aanzienlijk milieuvriendelijker. Slechts 1/7 daarvan, namelijk 29 gram per kilometer, verbruikt een reiziger in de trein.
CO2-uitstoot fiets, ov en auto
Fietsen en lopen zijn het beste voor het milieu.
Over het algemeen blijft de trein - in termen van broeikasgasemissies - de meest milieuvriendelijke vorm van gemotoriseerd passagiersvervoer in Europa, in vergelijking met reizen per auto of vliegtuig.
De kostprijs per kilometer lag voor de trein bijna dubbel zo hoog als voor de trip met het vliegtuig, onder meer door de kosten van de hogesnelheidsspoorlijn. Infrastructuurkosten vormden voor de treinreis meer dan de helft van de kostenstructuur, voor de vlucht was dat 14 procent.
De treinen van NS worden gewassen in speciale wasinstallaties, die verspreid over veertien servicelocaties van het vervoersbedrijf in het land staan.
Over het algemeen proberen vervoerders het aantal zitplaatsen wel uit te breiden bij grote evenementen. Soms worden zelfs extra treinen ingezet. Omdat er dan vaak in korte tijd erg veel reizigers zijn leiden evenementen, ondanks de extra inzet vaak toch tot volle treinen.