Voor een breder publiek is Mercury misschien een minder bekend merk dan Yamaha of Honda, maar onder bootliefhebbers staat het bekend als een van de beste buitenboordmotormerken. Ondanks de goede betrouwbaarheid gaat er helaas soms iets kapot bij deze motoren of is service vereist. Vooral bij de wat ouder modellen.
Uitslag buitenboordmotor test 2022
We zien dat de vernieuwde Suzuki buitenboordmotor 6 pk als best uit de test komt. Dit komt vooral door het fijne gebruiksgemak, het geringe gewicht en relatief weinig geluid.
Tohatsu Buitenboordmotor als beste getest!
De Tohatsu 6 PK is in de ANWB Waterkampioen Juni 2016 als 'test winnaar' uit de bus gekomen met als cijfer een 8. De ANWB Waterkampioen omschreef de 6 PKBuitenboordmotor als een goede buitenboordmotor met een nette prijs.
De BF20 staat bekend om de superieure betrouwbaarheid en zuinigheid, met een responsief vermogen en responsieve prestaties. Volgens boat-fuel-economy.com is het verbruik bij vol gas 6,4 liter per uur.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Yamaha is een van de meest bekende en vertrouwde merken voor buitenboordmotoren ter wereld. Dit komt door de hoogste kwaliteit en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dit zie je ook terug in de verkoopcijfers. In elke haven ligt een boot met een motor van dit merk.
Uit de metingen kwam Mercury als 'stilste' motor uit de bus, met een maximaal geluidsniveau van 88 dB(A). Yamaha en Honda eindigden op een gedeelde tweede plaats met 91 dB(A), op de voet gevolgd door Suzuki met 92 dB(A).
Motoren hebben elke 100 draaiuren of éénmaal per jaar een kleine onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk van wat zich het eerste voordoet). Na 3 jaar of 300 draaiuren hebben motoren een grote uitgebreide onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk wat zich het eerst voordoet).
Buitenboordmotor onderhoud
Een keer per jaar is voldoende om buitenboord onderhoud te doen. Bij normaal gebruik tenminste. Veel sleutelwerk is het niet en vaak kun je volstaan met het vervangen van bougies en smeermiddelen.
Tohatsu is een buitenboordmotor uit Japan. Met een historie die teruggaat tot in 1956 heeft het bedrijf inmiddels ruim 60 jaar ervaring in het produceren van buitenboordmotoren.
Deze motoren leveren minimaal 225 pk. Het instapmodel is de 225 pk sterke Yamaha F225F die met een prijs van €23395,- zeer veel waar (en vermogen) voor zijn geld biedt. Nog een trede hoger staat bijvoorbeeld de Yamaha F300B met een vermogen van 300 pk en een prijs van €26595,-.
Heb je een klein rubberbootje met 6 pk dan is een vaarbewijs verplicht, deze gaat sneller dan 20 km/h. Wanneer je op je vrije dag; of in de vakantie een eindje wilt gaan varen dan moet je in veel gevallen een vaarbewijs op zak hebben.
Omdat de boot niet langer vervoerbaar is dan 7m, verdwijnen de voordelen van de buitenboordmotor. Dus de diesel binnenboordmotoren worden de zuinigste, de veiligste en bovenal hebben ze een betere zeewaardigheid.
Snelheden van ruim 45 kilometer per uur lijken misschien wat magertjes, maar geloof me, het is meer dan voldoende om heel veel plezier te kunnen beleven en snel van A naar B te kunnen varen. In de klasse van 30-40 pk worden in Nederland per jaar circa 400 motoren verkocht.
Motorolie en oliefilter dienen jaarlijks te worden vervangen.
Loodvrije benzine 95 (SP95) bestaat uit 95% octaan en 5% heptaan. Mercury raadt deze brandstof aan voor al hun 4-takt buitenboordmotoren, ondanks een hoog percentage ethanol. SP95-benzine bevat namelijk 5% ethanol (dus 50% minder dan E10-benzine).
Een rubberen impeller van het koelwater is sterk aan veroudering onderhevig, vervang uw impeller of laat deze vervangen. Maximale levensduur van een impeller is 3 jaar of 300 draaiuren, bij twijfel moet deze eerder worden vervangen.
De snelheid ligt hoger dan bij een 4-takt buitenboordmotor en ze trekken sneller op. Ook zijn ze feller dan de 4-takt motoren. Daarom is een 2-takt buitenboordmotor ideaal voor het accelereren met een boot. Vaak wordt een 2-takt motor gebruikt bij zeilboten en boten die ver varen of snel moeten varen.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Maxima 620 Retro met Honda 60 pk
De Maxima 620 Tender haalt met een 60 pk buitenboordmotor een snelheid van ongeveer 45 km/h.
Varen met twee motoren heeft zo zijn voordelen, zeker voor wat betreft het manoeuvreren. Recht achteruit varen is met twee motoren bijvoorbeeld een stuk gemakkelijker dan met één motor, doordat bij een tweemotorig schip de ene schroef naar links en de andere naar rechts draait.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.