In Nederland moet je verplicht een boekhouding bijhouden en je administratie bewaren. Enkel hiermee kan de fiscus controleren of je belastingaangifte wel correct is. De fiscus kan deze gegevens altijd opvragen en kan je ook om bijkomende inlichtingen vragen.
Een boekhoudprogramma is niet verplicht, maar helemaal handmatig je boekhouding bijhouden is wel meer werk. Zelfs als je maar een handvol facturen per maand hebt.
Mag je zelf je administratie bijhouden? Er zijn zzp'ers en eenmanszaken die hun boekhouding helemaal zelf doen. Het opstellen van een jaarrekening is voor deze bedrijven niet verplicht. Grotere bedrijven moeten wel een goedgekeurde accountantsverklaring bij de jaarrekening te voegen.
U bent als ondernemer verplicht voor de btw een administratie bij te houden en te bewaren in een voor ons controleerbare boekhouding.
Kosten. De kosten voor een abonnement op een online boekhoudprogramma liggen grofweg tussen 10 euro en 75 euro per maand. De prijs is afhankelijk van je startdatum, rechtsvorm, aantal werknemers en functies van het pakket.
Met het gratis boekhoudprogramma van Tellow kun je gratis 3 facturen maken en versturen per maand. Dankzij een winst- en verliesrekening, automatisch inladen van transacties en overzicht van betaalde en onbetaalde facturen kun je hiermee eenvoudig de boekhouding bijhouden en handmatig de btw-aangifte indienen.
De beste boekhoudprogramma's zijn op dit moment: e-Boekhouden.nl (Beste overall), DigiBTW (Meest eenvoudig in gebruik) en MoneyMonk (Beste voor dienstverleners). Andere pakketten die het overwegen waard zijn als mkb'er: Rompslomp.nl, Visma eAccounting, Snelstart en Moneybird.
Wat kunt u nu opruimen? U kunt dus na het verlopen van de bewaartermijn uw oude administratie weggooien. Als het boekjaar van uw BV gelijk is aan het kalenderjaar, betekent dit dat u na 31 december 2020 uw administratie over 2013 en eerdere jaren mag weggooien.
Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.
Nadat de wettelijke bewaartermijn voor u is verstreken, mag u de basisgegevens van uw administratie opruimen, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie, de loonadministratie, de kasadministratie, de voorraadadministratie en de gegevens die hieraan ten grondslag ...
Een boekhouder kost gemiddeld €87,65 per maand, blijkt uit de vergelijking van 75 verschillende boekhouders. De goedkoopste offerte was €59 per maand. De duurste offerte was €166 per maand. De kosten zijn afhankelijk van het aantal transacties en de mate van advies dat je nodig hebt.
Gemiddeld genomen liggen de tarieven van een boekhouder tussen de €40,- tot €60,- per uur. Over het algemeen liggen de prijzen van zelfstandige of beginnende boekhouders iets lager, rond de €40,- tot €45,- per uur.
Bekende boekhoudprogramma's voor zzp'ers zijn bijvoorbeeld e-Boekhouden, Exact of Moneybird. Met een boekhoudprogramma kun jij je administratie zelf opzetten. Een boekhoudprogramma is niet verplicht. Je kunt je administratie ook uitbesteden aan een boekhouder, of bijhouden in bijvoorbeeld Excel.
Met een boekhoudpakket hoef je je geen zorgen te maken over nieuwe fiscale regels en hoe je die moet toepassen. Als bijvoorbeeld het hoge btw-tarief wordt aangepast naar een hoger of lager percentage, dan zorgt de leverancier meestal voor een update van het pakket. Dan heb jij er geen omkijken meer naar.
Als zzp'er ben je niet verplicht om de boekhouding te laten verzorgen door een boekhouder of accountant. Het enige dat moet, is het bijhouden van een administratie. Hoe je dat doet mag jezelf weten, als het maar te controleren valt.
Een boekhouder kan je gehele boekhouding op zich nemen. Van het bijhouden van de inkomsten en de uitgaven en het grootboek tot het regelen van de administratieve zaken. Wil je nog meer tijd overhouden om te besteden aan je onderneming? Dan is het zelfs mogelijk om de facturen te laten opstellen en te versturen.
Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.
Het gaat dan om bankafschriften, belastingpapieren en mogelijk correspondentie over de zorgtoeslag. Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is 2 jaar voldoende.
Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.
Als uw boekjaren de kalenderjaren volgen, betekent dit dat u na 31 december 2019 uw administratie over 2012 en eerdere jaren mag weggooien. Als u bepaalde documenten nog nodig hebt, bijvoorbeeld contracten, pensioen- en lijfrentepolissen, moet u deze echter nog wel bewaren.
Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.
Je verzekeringspapieren hoef je over het algemeen niet lang te bewaren. Polisblad: Voor veel verzekeringen ontvang je jaarlijks een nieuw polisblad, bijvoorbeeld voor je zorgverzekering of inboedelverzekering. De polissen van voorgaande jaren kun je weggooien zodra je je nieuwe verzekeringspapieren hebt ontvangen.
Moneybird, Rompslomp of e-Boekhouden zijn makkelijke programma's waarmee je simpel zelf factureren kunt, inkoopfacturen inboekt en de btw-aangifte regelt.
Elke gebruiker kan Moneybird de eerste 60 dagen gratis uitproberen. Aan het einde van deze gratis proefperiode ontvang je een e-mail. Je kunt nu zelf de keuze maken voor het voor jou ideale pakket. Je kunt kiezen voor een pakket van €12,-, €21,- of €30,-.