Als Duitse autofabrikant is Mercedes al meer dan honderd jaar een van de meest luxueuze, premium en betrouwbare merken op de markt. De CLA-Klasse omvat luxueuze 4-deurs coupé en 5-deurs estate modellen. Hij zit boordevol functies en is betrouwbaar genoeg om te kopen.
De eerste twee letters 'CL' verwijzen naar de herkomst, de derde letter naar de kernmodelreeks: dus CLA en CLA Shooting Brake en CLS en CLS Shooting Brake. De roadsters krijgen vanaf 2016 de toevoeging 'SL', de derde letter is de verwijzing naar de kernmodelreeks.
Mercedes CLA 200
Het maximale vermogen is 136 pk en de maximale koppel 200 Nm. De CLA 200 is een 4-deurs sedan die binnen 9,4 seconden van 0 naar 100 km/u gaat. De topsnelheid van dit model is 216 km/u en het gewicht is 1.295 km/u.
De CLA 180 benzine met 122 pk is de instapper, dan kun je nog opteren voor de CLA 200 met 156 pk, maar de mildhete AMG 35 is een nieuwe toevoeging, dus boven die 200 staat alleen de AMG CLA 45 met 380 pk. Voor de nieuwe CLA komt juist eerst de minder heftige AMG CLA 35 met 306 pk.
Zo is de benzine-basismotorisering CLA180 voorzien van een 1,6 liter motor met 90 kW/122 pk. De CLA200 heeft dezelfde motor, maar dan met 115 kW/156 pk en de CLA 250 heeft een 2,0 liter turbomotor, goed voor 155 kW/211 pk.
De auto is voorzien van een 136 pk sterke 1,3 liter viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor zo'n € 2.200,- extra laat de fabrikant het blok 163 pk leveren en genereert de viercilinder Renault-motor 50 Nm meer aan koppel, wat de trekkracht op 250 Nm brengt.
Zakelijke vriendjes dan. Want Daimler, het moederbedrijf achter Mercedes, verkoopt nu ook de aandelen van Renault. Hoewel autofabrikanten op individueel niveau opereren hebben ze elkaar keihard nodig. Vandaar dat je soms de motor van merk A in een auto van merk B treft.
De prijs van de Mercedes CLA Coupé start bij 30.855 euro voor de 180 136 pk met manuele zesbak en voorwielaandrijving. De duurste uitvoering is de AMG 45 S 4MATIC+ 421 pk AMG Speedshift DCT 8G met automaat en vierwielaandrijving, een benzineversie met een prijskaartje van 71.632 euro.
Dit is de CLA Coupé, de opvolger van – inderdaad – de CLA. Die al een soort A-klasse sedan was. Maar nu de A-klasse zelf een sedanversie krijgt, moet de CLA zich nog verder onderscheiden. Vandaar dat 'Coupé' achter z'n naam.
Mercedes zegt Renault dieselmotor vaarwel. Mercedes-Benz heeft sinds 2020 afscheid genomen van haar Renault dieselmotor in de A-Klasse, B-Klasse en CLA. In 2021 is er afscheid genomen van de samenwerking tussen Daimler en Renault, in dit jaar verkocht Daimler officieel de aandelen.
Renault heeft sinds 2012 meer dan 100.000 Renault-motoren aan Mercedes geleverd voor de modellen A-Klasse, B-Klasse en CLA-Klasse. Dit soort overeenkomsten zijn vrij gebruikelijk in de auto-industrie omdat ze een flinke besparing opleveren voor alle betrokken merken.
Het verschil met de normale A-Klasse is niet heel groot, maar je zit hoger in de GLA. Dat maakt instappen makkelijker en zorgt ook voor meer overzicht op de weg. Daarnaast zijn langere bestuurders ook blij met de royale verstelmogelijkheden en voetenruimte voorin de Mercedes GLA, want daar scoort hij punten.
Letters en cijfers
Tot en met 1994 gebruikte Mercedes-Benz een systeem van cijfers en letters om zijn modellen aan te duiden (300 SD, 450 SEL, 190 E). Nu duiden letters de modelserie aan en geven drie cijfers informatie over de motorisering (C 200, E 320, S 500). Door de jaren heen zijn er varianten bijgekomen.
De Mercedes-Benz GL is een SUV van de autofabrikant Daimler AG die van 2006 tot en met 2015 de grootste SUV van Mercedes was. In 2012 werd de nieuwe generatie van de GL-Klasse iets langer en breder gemaakt dan het oorspronkelijke model. De G stond hierbij voor Geländewagen, hetgeen terreinauto betekent.
De "CLA 180" wordt aangedreven door een 1.6 liter motor die goed is voor 122 pk / 200 Nm. Dit vermogen wordt via een handgeschakelde zesbak op de voorwielen (!) overgebracht.
De CLA180 CDI/d heeft een 1,5 liter motor met 80 kW/109 pk en die motor wordt betrokken van Renault.
De PSA-Renault X-motor is een familie van verbrandingsmotoren gebruikt in auto's van de merken Citroën, Peugeot, Talbot en Renault.
De TCe (= Turbo Control Efficiency) is daar een mooi voorbeeld van. Met deze benzinemotor oogstte Renault in 2006 allerwegen bewondering. Ze slaagden er immers in een motor te ontwikkelen met het vermogen van een 1.4-motor, het koppel van een 1.6-motor maar het verbruik van een 1.2-motor!
De ZF-automaat is razend populair onder autofabrikanten, ook in het duurdere segment, vanwege de prima kwaliteit van de ZF-automaat. Onder meer BMW, Mercedes-Benz, Alfa Romeo en Jaguar Land Rover monteren ZF-automaten in hun modellen.
Toch worden de oude deugden niet vergeten: de B-klasse biedt meer beenruimte dan zijn voorganger. Het zicht rondom is bovendien beter dan in de A-klasse. Dat mag ook wel, want je betaalt gemiddeld zo'n 3000 euro meer voor een B. De 9 centimeter hogere zitpositie is bij de prijs inbegrepen.
De naam zegt hier niet alles, want de A180 en A200 hebben dezelfde 1.6-motor, maar dan met 122 en 156 pk. Het motorgamma ging in zoverre op de schop dat de naamgeving is veranderd. Net als bij andere nieuwe Mercedes-modellen is het CDI-label verdwenen, in plaats daarvan krijgen de dieselmodellen nu de toevoeging 'd'.
Voortaan krijgt iedereen minstens een 1.950 cc grote Mercedes-motor. De compacte modellen van het merk vieren dat met een dosis rosé. De voorbije jaren bood Mercedes als instapmotor een 1.5-diesel van Renault aan onder de motorkap van zijn meest compacte modellen. Dat is nu gedaan.
In 1909 werd de driepuntige ster als handelsmerk geregistreerd. De ster stond ook voor Daimler's ambitie om universeel gemotoriseerd vervoer te realiseren: over land, over water en door de lucht.