Als er mevrouw, meneer of heer gebruikt wordt, krijgt die genderaanduiding een kleine letter. Die aanduiding is geen naam en er is ook geen andere reden om een hoofdletter te gebruiken.
Als je geen naam of alleen een achternaam gebruikt, kies je bij mannen voor heer en bij vrouwen voor mevrouw. Deze woorden schrijf je altijd voluit.
Schrijf titels en eretitels die voor een naam staan met een hoofdletter (Dr., Mr., Mrs., Miss., Ms.). Na een naam worden titels echter met een kleine letter geschreven (Barack Obama is de president). Schrijf de dagen van de week, maanden en speciale dagen met een hoofdletter (maandag, februari, Valentijnsdag).
De afkorting voor de heer en mevrouw is “dhr.en mevr.” of “dhr.en mw.”, maar het wordt aangeraden om deze afkortingen voluit te schrijven. Dit geldt ook voor de afkorting van de heer en de afkorting van mevrouw als ze individueel voorkomen.
De voor- en achternaam van personen schrijf je met hoofdletters. Als de achternaam begint met een tussenvoegsel, krijgt dat tussenvoegsel ook een hoofdletter als het vooraan staat: De Vries, Van der Laan.
Als er mevrouw, meneer of heer gebruikt wordt, krijgt die genderaanduiding een kleine letter. Die aanduiding is geen naam en er is ook geen andere reden om een hoofdletter te gebruiken.
Dat is althans de traditionele conventie. Bij stellen waarvan de partners allebei hun eigen achternaam gebruiken, worden in de adressering op de envelop en bovenaan een brief beide personen genoemd, met hun eigen voorletters: De heer A. de Zwart en mevrouw K.Verschuur.
Mr. en Mrs. worden doorgaans gebruikt als titels of eretitels voor de naam van een persoon om respect te tonen. Traditioneel wordt Mr. gebruikt voor de namen van mannen en jongens, terwijl Mrs. wordt gebruikt voor de namen van getrouwde vrouwen . De samentrekking Mr. wordt al sinds de jaren 1500 gebruikt.
Ken je de ontvanger helemaal niet of is er sprake van een formele situatie, dan gebruik je bij voorkeur 'Geachte'. Ken je de ontvanger of gaat het om een informele situatie, dan gebruik je 'Beste'. Ken je iemand heel goed, dan mag je ook 'Hallo', 'Hi', 'Hoi', 'Dag' of 'Goede…' gebruiken.
De correcte spelling is algemene vergadering, met kleine letters. Namen van instanties en bestuursorganen die niet uniek zijn, schrijven we met een kleine letter.
4) Gebruik geen hoofdletters in liefkozende of respectvolle termen
Als we het hebben over een algemene term van genegenheid of respect, zoals 'schat', 'meneer' of 'mevrouw', gebruik dan helemaal geen hoofdletter, zelfs niet in directe aanspreekvorm .
Naast het eerste woord van de titel worden doorgaans alle naamwoorden met een hoofdletter geschreven. In sommige systemen worden zelfs alle woorden op lidwoorden en voorzetsels na met een hoofdletter geschreven.
“Het is een genoegen u te ontmoeten, mijn heer.” (“Mijn heer” en “mijn dame” worden alleen met een hoofdletter geschreven aan het begin van een zin . Beschouw ze als sir of ma'am.) “Wat wilt u dat ik doe, sire?” (Net als sir, wordt dit woord niet met een hoofdletter geschreven, tenzij het het begin van een zin is.)
Gebruik Geachte (formeel) of Beste (informeel). Schrijf mevrouw en heer met een kleine letter. Zet na de aanhef een komma, en begin de eerste zin met een hoofdletter.
Miss (uitgesproken als 'miss') wordt daarentegen gebruikt voor ongehuwde vrouwen. Het is een manier om aan te geven dat de vrouw (nog) niet getrouwd is. Bijvoorbeeld, Miss Johnson betekent dat mevrouw Johnson ongetrouwd is.
Een brief of e-mail aan iemand van wie het gender niet bekend is, kan beginnen met een aanhef als Beste + voornaam/voorletter(s) + achternaam, bijvoorbeeld Beste Kim Verbeek. Ook een aanhef met Geachte + voornaam/voorletters + achternaam is mogelijk. Die aanhef is formeel en vooral geschikt voor officiële contexten.
Het eerste woord van de aanhef krijgt een hoofdletter. De daaropvolgende woorden, mevrouw, bestuur, enz. krijgen een kleine letter.
"Sir" en "Madam" moeten met een hoofdletter geschreven worden , omdat ze als eigennamen worden gebruikt om de persoon aan te spreken aan wie u schrijft. Net als andere begroetingen moet deze worden gevolgd door een komma of een dubbele punt, een lege regel en dan de hoofdtekst van uw e-mailbericht of brief.
Een aanhef is een begroeting die in een brief of andere communicatie wordt gebruikt . Aanhef kan formeel of informeel zijn. De meest voorkomende vorm van aanhef in een Engelse brief omvat de voornaam of titel van de ontvanger.
In het Amerikaans Engels voegen we doorgaans een punt toe aan het einde van afkortingen . En dit geldt ook voor titels als "Mr." en "Mrs." In het Brits Engels worden deze titels echter geschreven zonder punt aan het einde: Amerikaans Engels: Mr. Selby en Mrs.
Traditioneel wordt de volledige naam van de man uitgeschreven, met de titels "Mr. en Mrs." inbegrepen. U kunt er ook voor kiezen om beide voornamen afzonderlijk op te nemen voor een minder traditionele draai aan hoe u huwelijksuitnodigingen adresseert.
Meneer-en-mevrouw-zinvoorbeelden
' Gaan meneer en mevrouw Al Reynolds naar de echtscheidingsrechtbank? Meneer Andrew Carnegie en meneer en mevrouw M ` Kie van Moat House moesten de gratis bibliotheek in. Studiepunten Meneer en mevrouw Green hebben gebeld om de voortgang en behoeften van hun dochter te bespreken die een specifieke leermoeilijkheid heeft.
Het is aan te bevelen om de heer en mevrouw voluit te schrijven. Het is aan te bevelen om aanduidingen als mevrouw of heer/meneer alleen te gebruiken als bekend is dat de geadresseerde als vrouw of man aangesproken wil worden.
Voor een heteroseksueel stel gebruikt u "Mr." en "Mrs." en spelt u de voor- en achternaam van de echtgenoot voluit . Voor een homoseksueel stel kan elke naam als eerste worden genoemd. Veel moderne vrouwen hebben er een sterke afkeer van dat hun naam wordt weggelaten en bij die van hun echtgenoot wordt gevoegd.