Een luchtfilter houdt zand en vuil tegen, want stof in de motor veroorzaakt slijtage van de zuigers en cilinders. Het schuimluchtfilter vervuilt na verloop van tijd en moet dan worden gereinigd. Dat kan het beste met luchtfilterreiniger en luchtfilterolie van Overweg Olie.
Om zeker te zijn van een goede afsluiting van het luchtfilterhuis kun je wat vaseline op de rand van de deksel van het filterhuis smeren. De vaseline helpt bij het beter afsluiten van het luchtfilter wat de levensduur van je motorfiets verlengt.
Een oliebad luchtfilter werkt met olie. De lucht wordt door de olie gezogen. De olie haalt het vuil uit de lucht. In een oliebad filter zit ook een filterelement.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
Filterolie is speciaal ontwikkeld voor luchtfilters. Gebruik dan ook nooit gewone motorolie voor het filter, want die olie is te dun en loopt na een poosje gewoon uit het filter. De beste manier van luchtfilterolie aanbrengen is om je filter onder te dompelen in de olie.
Er zijn verschillende typen luchtfilters. Sommige werken met een oliebadje, de lucht wordt dan als in een centrifuge rondgedraaid waardoor het vuil naar de buitenkant vliegt en in de olie blijft plakken. In deze luchtfilters hoort dus wat olie. In alle andere filters mag u geen vloeibare olie aantreffen.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen.
Laat het filter daarna minstens 24 tot 48 uur drogen. Controleer goed of het filter droog is voordat je hem terugplaatst, anders gaat je stofzuiger kapot.
Wanneer moet ik het luchtfilter vervangen? Het filter vangt vuile deeltjes op en raakt uiteindelijk een keer verstopt. Hoe meer het filter verstopt raakt, hoe minder de motor gaat presteren. Bij de meeste motoren is het verstandig om het filter om de 10.000 kilometer te vervangen.
Het woord zelf zegt het al, een luchtfilter filtert de lucht die naar de carburateur gaat. De lucht is uiteraard nodig voor de verbranding van de benzine. Zonder zuurstof kun je niets verbranden. De lucht moet gefilterd worden want het is belangrijk dat er alleen zuivere lucht in de cilinder terecht komt.
Re: openluchtfilter, slecht? Ja een open luchtfilter is slecht voor de auto. maar als je er een inzet moet je de motor opnieuw laten afstellen. in het begin verbruikte hij gewoon normaal.
De gaatjes in het sportluchtfilter zijn groter dan bij een gewone filter waardoor er meer lucht de motor in kan stromen. Ondanks de grotere gaten kan er niet meer vuil de motor indringen omdat de sportluchtfilter geolied is, hierdoor blijft viezigheid plakken aan de filter.
Met een aftermarket inlegfilter (K&N, Green, Pipercross, Simota) ademt de motor gemakkelijker dan met het standaard papieren luchtfilter en gaat alles wat vloeiender. Meer vermogen is er alleen als de motor zelf ook behoorlijk vermogen levert. Een open luchtfilter geeft meer geluid dan een inlegfilter.
Motorschade: Als een filter met lage efficiëntie niet op tijd wordt vervangen, creëert dat een sneeuwbaleffect: deeltjes komen de motor binnen en beschadigen deze en kleine stukjes komen los van de motoronderdelen en de hoeveelheid stof in de motor verhoogt. Uiteindelijk zal de motor uitvallen of stuk gaan.
Een nieuw luchtfilter kost tussen de tien en twintig euro, afhankelijk van het voertuig en de fabrikant. De vervanging door de specialist kost doorgaans niet meer dan 50 euro. Overigens: probeer het luchtfilter niet schoon te maken door erop te tikken of met perslucht.
De primaire functie van het luchtfilter is het zuiveren van de aangezogen lucht voordat deze binnenstroomt in de motor. Ongewenste stoffen blijven hierbij achter in het filter, waardoor deze niet in de motor terecht komen. Deze ongewenste stoffen kunnen bestaan uit pollen, bacteriën en kleine stofdeeltjes.
Elke auto heeft vier hoofdfilters: het interieurfilter, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter. De functie van al deze filters is om stromingen mogelijk te maken en onzuiverheden op te vangen: de stof en verontreinigingen in de lucht, de onzuiverheden in de brandstof of het vuil in de motorolie.
Het is een van de makkelijkste modificaties aan een auto om te doen: een sportluchtfilter installeren. Producenten beloven een toename van soms wel 10 pk, iets wat je best zult merken in gasrespons en opgewektheid van de motor.
Een K&N luchtfilter is een mooie aanvulling op uw chiptuning! Uit testresultaten is gebleken dat er na het vervangen van uw originele filter voor een sportfilter, meer vermogen en koppel beschikbaar is. In sommige gevallen is zelfs een rendement van 6 pk haalbaar!
Een Cold Air Intake kan heel wat PK toevoegen, maakt de reactie van je auto sneller, zuiniger en versterkt het effect van uw extra upgrades. Bovendien geeft het jouw voertuig ook een prachtige geluidsupgrade.
Open sportluchtfilters zuigen niet alleen frisse lucht van buiten aan, maar ook de warme lucht uit de motorruimte. Door hogere temperatuur wordt het luchtvolume lager en daardoor een lagere zuurstofverzadiging.
Een Cold Air Intake kan heel wat PK toevoegen, maakt de reactie van je auto sneller, zuiniger en versterkt het effect van uw extra upgrades. Bovendien geeft het jouw voertuig ook een prachtige geluidsupgrade. Klaar voor een verhoging van het pk, de prestaties en de extra koude lucht naar je motor?
een powerfilter heeft meer luchtdoorlaat als een *standaard filter.. is dat bij een powerfilter vaak wel meer als 3xdit, dat is dus 18cm^2 effectieve doorlaat. Behalve dat heeft een powerfilter ook minder weerstand dan een *standaard filter heb waardoor je luchtstroom (aanzuig) hoger ligt.
Rijden zonder luchtfilter is mogelijk. Omdat de luchtstroom niet wordt beperkt door een filter zijn de prestaties optimaal, maar voor de motor is dit erg riskant en is de kans op problemen vele malen groter dan wanneer er met een luchtfilter wordt gereden.