het corrigeren, repareren of vervangen van een kilometerteller is verboden. Als de teller aantoonbaar stuk is en er moet echt een tellervervanging plaatsvinden, dan dient dit bij de RDW gemeld te worden.
„Er is vaak een afwijking naar boven van 4-10 procent”, bevestigt Jos van der Drift, auto-expert bij de ANWB, aan de telefoon aan het NRC. „De snelheidsmeter van de auto mag van de Europese wet nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer. Daarom bouwen autofabrikanten een veiligheidsmarge in.”
Als je de verkoper wilt aanspreken op een teruggedraaide kilometerstand, dan moet je bewijs leveren. Je moet bewijzen dat de stand is teruggedraaid en met hoeveel kilometer dit is gedaan. Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas).
Kosten zijn ongeveer €50 tot €100. Afhankelijk van welk merk en type. Voor alle andere merken: bel of mail. Ook voor andere merken kunnen wij de KM-stand corrigeren.
Gegevens opvragen
Als je wilt weten of de kilometerstand van de auto correct, ook wel logisch genoemd, is, dan kun je een kentekencheck doen op de website van de RDW. Zij heeft alle gegevens van de auto bijgehouden en kan daar inzicht in verschaffen.
De NAP/RDW controle op KentekenCheck.nl controleert de KM stand van het voertuig. Als je zeker wil weten dat er niet is gefraudeerd met de tellerstanden, is het raadzaam om de KM stand te controleren via KentekenCheck.nl.
- In de meeste gevallen is het rempedaal een goede indicatie van de staat waarin de auto verkeert. Het rempedaal ondervindt namelijk te meeste kracht en slijtage. Als de auto een lage kilometerstand heeft, maar het rempedaal is volledig versleten, dan kan dit wijzen op een teruggedraaide teller.
Het is officieel bij wet verboden, maar het gebeurt toch volop: het terugdraaien van tellers van tweedehands auto's. Dit ondanks de dreiging van een boete van 10.000 euro of een jaar celstraf. Vooral bij auto's uit het buitenland is de kilometerstand vaak onbetrouwbaar. En het is ook nog eens buitengewoon kostbaar.
Het is mogelijk om met een schroeftol de as terug te draaien. Vooral met oudere auto's was dit mogelijk. Het kost je waarschijnlijk een boortol, maar dat bedrag wordt dubbel en dwars terugverdiend met de hogere prijs die voor een auto gevraagd kan worden.
De kilometerstand is belangrijk
Een auto slijt immers vooral wanneer deze veel gebruikt wordt. Kritieke onderdelen, zoals de motor, de transmissie, de koppeling en alles hieromheen gaan langzaam maar zeker kapot. Hiervoor geldt als vuistregel: hoe meer kilometers op de teller, hoe meer slijtage.
Een tellerstand is onlogisch als een opgenomen tellerstand lager is geweest dan een tellerstand die eerder is opgenomen. In theorie is dit namelijk niet mogelijk, omdat de kilometerstand van een auto gelijk blijft of oploopt. Echter, omdat het mensenwerk is, worden er soms fouten gemaakt.
Een kilometerteller is (in tegenstelling tot de snelheidsmeter) geen verplicht instrument in een auto en valt derhalve niet onder de APK-eisen. Daarmee zult u dus geen problemen krijgen. Wel kan het bij verkoop van de auto in uw nadeel werken dat de teller vanaf een bepaald moment op 80.000 km blijft staan.
Nederlanders rijden niet veel harder op een 130-weg
Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde snelheden op een 120- en 130-weg tussen 19.00 uur en 06.00 uur erg dicht bij elkaar liggen. Op de snelwegen met een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur is 's avonds gemiddeld 110 kilometer per uur gereden.
Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal. Een navigatiesysteem geeft in het normale geval dus een lagere snelheid aan dan de snelheidsmeter van de auto, maar wel de meest nauwkeurige.
Een auto rijdt 180 kilometer. Hier doet hij 1,5 uur over. Om vervolgens de snelheid te berekenen deel je het aantal kilometers door het aantal uur. Je krijgt dan: 180/1,5 = 120 km/h.
De Nationale Auto Pas is eigenlijk een middel om tellerfraude tegen te gaan. Een NAP check is een tellerstand controle die jou beschermt tegen voornoemde tellerfraude. Gelukkig is het simpel om een tellerstandcontrole uit te voeren. In de eerste plaats moet je het kenteken van het voertuig weten.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Een ”kilometer blocker” is een apparaat dat er voor zorgt dat u kilometer stand stopt met tellen. Dit word dan heel veel gebruikt door bijvoorbeeld autofabrikanten. Ook in het buitenland is dit een veel gebruikte methode. Bij het gebruik van zo een kilometerstand blokkeer apparaat zal u teller stoppen met registreren.
U vraagt waar u de kilometerstand van een auto kunt controleren. Op de site van de RDW vindt u informatie over kilometerstanden van auto's. Als het een geïmporteerd exemplaar betreft zal er "geen oordeel" staan en is de kilometerstand vermoedelijk niet te achterhalen.
Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer. Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren, ze zijn hierdoor zwaarder en ook van betere kwaliteit.
De check kost nog geen 3,00 euro en is heel compleet. In aanvulling op de km check krijg je ook gratis inzicht in alle algemene voertuiggegevens. Alleen met de NAP uitdraai weet jij zeker dat je er alles aan hebt gedaan om een miskoop te voorkomen.
Het is voor jou als koper belangrijk om te weten of de kilometerstand klopt en of er geen sprake is van fraude. Als dit het geval is, dan is de kans dus groot dat je meer kosten aan het onderhoud van de auto hebt en dus bedrogen uitkomt.
Het is makkelijk om de kilometerstand van een auto te controleren en je NAP aanvragen. De Nationale Autopas opvragen kan gewoon via deze site. De gegevens worden van de RDW opgehaald. Je NAP aanvragen RDW kan door je kenteken boven aan deze pagina in te vullen.