Sint-Jozef, een Joodse timmerman uit Galilea, was de man van de Heilige Maagd Maria, de moeder van Jezus.
Jozef van Nazaret, zoon van een verder onbekende Jakob of Heli en waarschijnlijk van het geslacht van David, was een onbemiddelde timmerman ('teknoon') in Nazaret, waar ook Maria woonde. Hij was de vader van Jezus van Nazaret. Al voor Maria met haar verloofde Jozef ging samenwonen bleek zij zwanger.
Johannes 6:42 In-Context
42 Zij zeiden: Is dit niet Jezus, de zoon van Jozef, wiens vader en moeder wij kennen? Hoe kan Hij nu zeggen: 'Ik ben uit de hemel neergedaald'? 43 Jezus antwoordde: 'Mor niet onder elkaar. 44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hen trekt; en Ik zal hen opwekken op de laatste dag.
[1] Afstamming van Jezus Christus, zoon van David, zoon van Abraham. [2] Abraham was de vader van Isaak, Isaak van Jakob, Jakob van Juda en zijn broers. [3] Juda was de vader van Peres en Zerach en Tamar was hun moeder.
Arye Shimron het bijna zeker: Jezus van Nazareth is na Pasen niet opgestaan uit zijn graf en later ten hemel gevaren. Nee, Jezus lag begraven in het graf van Talpiot in het zuidoosten van Jeruzalem. Bovendien lag hij daar niet alleen. Hij was getrouwd met Maria en had een zoon, Judas.
Marcus 10:13-16. Mensen brachten kleine kinderen naar Jezus, opdat Hij hun de handen zou opleggen, maar de discipelen bestraften hen. Toen Jezus dit zag, werd Hij verontwaardigd. Hij zei tegen hen: Laat de kleine kinderen bij Mij komen en verhinder ze niet, want het koninkrijk van God behoort toe aan zulke mensen.
Volgens Genesis 30:22-24 was Jozef de elfde van twaalf zonen die Jakob bij zijn vrouwen Lea en Rachel en hun dienstmaagden Zilpa en Bilha verwekte.
God de Heere openbaart zijn wondere verlossing in het huis van David. En daarbij hebben en Maria en Jozef beiden hun bijzondere positie en betekenis, omdat zij beiden uit het huis en geslacht van David zijn.
Namen en titels
In die tijd bestonden in Palestina geen familienamen. Volgens de Joodse conventies van toentertijd was hij wellicht oorspronkelijk bekend als Jesjoea ben Josef (Jezus de zoon van Jozef). In de evangeliën staat soms ook zijn plaats van herkomst bij de naam Jezus: Jezus van Nazareth of Jezus de Nazarener.
De historische persoon Jezus
'Ik zou geen enkele serieuze onderzoeker kunnen noemen die vraagtekens plaatst bij de historiciteit van Jezus,' zegt hij. 'Er wordt al eeuwenlang gekibbeld over de details, maar er is werkelijk niemand die twijfelt aan het bestaan van de persoon Jezus.
Traditie. Volgens King is in de christelijke traditie lang aangenomen dat Jezus ongehuwd was, alhoewel daar geen historisch bewijs voor is. "Vanaf het begin zijn christenen het oneens geweest of het beter is om te trouwen of niet.
Vanaf dat moment wordt Jozef in geen enkel evangelieverhaal genoemd , zelfs niet tijdens kritieke momenten zoals de kruisiging van Jezus. Deze theorie wordt verder ondersteund door het feit dat Jezus zichzelf in het evangelie van Marcus de "zoon van Maria" noemt in plaats van de "zoon van Jozef".
Jezus was immers een Jood. Hij leefde en predikte in Galilea, een grotendeels Joodse landstreek in Palestina (het huidige Israël). Jezus had daarom door en door Joodse ideeën. Een van die ideeën was heel opvallend, en bovendien politiek dynamiet: dat van het 'koninkrijk van God'.
De aardse vader van Jezus, SintJozef, wordt vaak over het hoofd gezien. In veel katholieke landen wordt Vaderdag gevierd.
De maagdelijke geboorte van Jezus Christus is de christelijke opvatting dat Jezus bij Maria is verwekt zonder geslachtsgemeenschap met een man. In de Rooms-Katholieke Kerk en oosters-orthodoxe kerken heeft de maagdelijkheid van Maria ook betrekking op haar leven na de bevalling.
Bij het kruis van Jezus stonden zijn moeder met haar zuster, Maria, de vrouw van Klopas, en Maria uit Magdala. Johannes lijkt dus te spreken van drie Maria's: Maria, de moeder van Jezus.
Jezus trouwde later met Maria Magdalena. Ze kregen een dochter en na de kruisiging twee zoons.
West-Aramees was de taal die Jezus waarschijnlijk sprak en de taal waarin een deel van de Dode Zeerollen geschreven zijn. Oorspronkelijk werd het Aramees door de Arameeërs gesproken, zij woonden in het huidige Syrië, Irak en Turkije.
De Bijbel zegt niets over achternamen: Mensen in Bijbelse tijden werden niet geïdentificeerd met hun achternaam . Vaak werden mensen gekarakteriseerd door waar ze woonden (Maria Magdalena) of door hun familiebanden (Maria, de moeder van Jakobus en Jozef).
Volgens het evangelie van Matteüs werd Jezus geboren 'in Betlehem in Judea, tijdens de regering van Herodes' (Matteüs 2:1).
Daarom werd zij later ook wel 'Apostel van de Apostelen' genoemd. Maria Magdalena zou vervolgens in Zuid-Frankrijk hebben geleefd en daar zijn overleden. Relieken van haar zouden daarna naar Vézelay zijn gebracht, waar zij in de crypte van de basiliek werden bewaard.
Jozef wordt in beide genealogieën duidelijk aangewezen als afstammeling van David . Aan de andere kant zwijgen bronnen in het Nieuwe Testament over Maria's afstamming van David. Echter, door haar huwelijk met Jozef treedt ze toe tot zijn familie en wordt ze, samen met haar zoon Jezus, wettelijk een deel van het Huis van David.
In Parashat Miketz stelt de Torah dat nadat hij tot een hoog ambt is verheven, Farao Jozef een vrouw geeft, Asenat, de dochter van Poti Farao . De Rashbam (zie Genesis 41:45 en Genesis 48:9) beweert dat Asenat aan Jozef werd gegeven als onderdeel van zijn verheffing in status.
Potifars vrouw heette volgens de Joodse overlevering Zelikah. In de Koran staat ook het verhaal van Jozef in Egypte.
Jezus verwees naar zichzelf slechts één keer als profeet en dat impliciet (Lucas 13:33), maar hij werd algemeen beschouwd als een profeet (zoals in Marcus 6:15; Matteüs 21:11) en zijn leerlingen beschouwden hem als zodanig (Lucas 24:19; Handelingen 3:22).