ISO-normen zijn geen wetten die een bedrijf verplicht moet volgen, maar ISO kan wel een houvast zijn voor het verbeteren van bijvoorbeeld kwaliteitsmanagement (ISO 9001), informatieveiligheidsmanagement (ISO 27001) en milieumanagement (ISO 14001).
Om maar meteen met de deur in huis te vallen; het is geen algemeen wettelijke verplichting om als organisatie te voldoen aan ISO 9001 en dus het ISO 9001 certificaat te behalen. Het certificaat is erop gericht om de kwaliteit van je processen aan te tonen naar de buitenwereld toe om je te profileren in de markt.
In principe niet, een norm is geen wet. Een norm (NBN, EN , ISO ...) is een afspraak over een product, dienst of proces en weerspiegelt goed vakmanschap in heel wat domeinen, waaronder de bouwsector. Een norm wordt vrijwillig toegepast door alle belanghebbenden: producenten, leveranciers, klanten, dienstverleners ….
ISO staat voor International Organization for Standardization. Deze normen worden wereldwijd erkend en toegepast om kwaliteitsmanagement en bedrijfsprocessen te beoordelen en waarborgen.
ISO 27001 is geen wettelijke vereiste, maar kan wel verplicht worden gesteld door wet- en regelgeving. Het biedt een framework voor het beheren van risico's en het implementeren van beveiligingsmaatregelen om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van informatie te waarborgen.
ISO 27001 stelt eisen zoals ook ISO 9001 ze stelt: er moeten zaken georganiseerd worden. Het verschil in de eisen is, naast uiteraard het onderwerp van de norm, dat ISO 27001 veel strikter is in wat gedocumenteerd moet worden.
Certificering is niet verplicht, maar het voldoen aan de eisen in de norm is essentieel voor het behalen van ISO 9001 certificering voor uw organisatie. Het behalen van het certificaat biedt u vooral commerciële voordelen.
Een ISO-norm (International Organization for Standardization) is een internationaal erkende norm voor kwaliteitssystemen en een EN-norm (Europese Norm) is een Europese erkende norm voor kwaliteitssystemen.
Bedrijfsleven, overheid en consumenten kunnen onder begeleiding van het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) afspraken maken over de kwaliteit en veiligheid van producten, diensten of processen. Deze afspraken worden normen genoemd.
DIN en ISO zijn technische normeringen. DIN komt voort uit de Duitse Nationale Normen, deze normen worden nu voor een groot deel overgenomen door Europese en internationale normen.ISO zijn internationale normeringen. Dan bestaat er ook nog een EN normering, die gelden voor de Europese markt.
Staatsbladen, Staatscouranten en bladen van gemeenten, provincies en waterschappen; internationale verdragen; berichten over uw buurt, zoals vergunningen, bouwplannen en plaatselijke regelgeving; uitspraken van tuchtcolleges.
NEN staat voor NEderlandse Norm, EN voor Europese Norm, ISO verwijst naar de Internationale Organisatie voor Standaardisatie. NEN beheert en publiceert voor Nederland geldende normen op zeer uiteenlopende gebieden.
Normen zijn geen wetten, maar 'best practices'. Iedereen kan - op vrijwillige basis - hier zijn voordeel mee doen. In zakelijke overeenkomsten hebben normen een belangrijke functie. Ze bieden marktpartijen duidelijkheid over en vertrouwen in producten, diensten of organisaties en dagen de maatschappij uit te innoveren.
Iedere organisatie die in het bezit is van een ISO certificering wordt jaarlijks beoordeeld op het voldoen aan eisen uit de norm waarvoor de organisatie gecertificeerd is. Die beoordeling wordt gedaan in de vorm van een (externe) audit door een daartoe bevoegde Certificerende Instelling (CI).
Geldigheidsduur ISO certificering
Zo wordt gecontroleerd of jouw organisatie aan de eisen blijft voldoen. Het ISO certificaat is drie jaar geldig. Na deze periode volgt een uitgebreider onderzoek door de certificatie instelling, waarna het ISO certificaat opnieuw voor een periode voor drie jaar toegekend kan worden.
ISO, International Organization for Standardization, is een onafhankelijke organisatie die wereldwijd experts samenbrengt om internationale standaarden te ontwikkelen. Van deze ISO-normen zijn ISO 9001 (kwaliteit), ISO 14001 (milieu) en ISO 27001 (informatiebeveiliging) een aantal bekende voorbeelden.
Juridische normen betekent elke wet, regel, verordening, code, administratieve resolutie, gerechtelijk bevel, order, decreet, gemeentelijk decreet, uitspraak, besluit van een overheidsinstantie of een bindende overeenkomst met een overheidsinstantie. Voorbeeld 1.
Een norm is op zich geen juridisch afdwingbaar gegeven. Wanneer een wet, een koninklijk besluit of een contract rechtstreeks naar een bepaalde norm verwijst, wordt die norm echter wel wettelijk bindend van karakter.
ISO-normen stellen eisen aan de kwaliteit van producten, de prestaties van diensten, alsmede aan beheersystemen en de betrokken processen op het gebied van onder meer technologie, productie, milieu, gezondheid en veiligheid op het werk, geneeskunde, conformiteit en voedselveiligheid.
De overheid heeft een aantal ISO- en NEN-certificeringen verplicht gesteld. Dit is het geval als er maar 1 manier is waarop een product of dienst aan de wet kan voldoen. Bijvoorbeeld bij de productie van stopcontacten, speeltoestellen of medische hulpmiddelen. Sommige wetten verwijzen naar een norm.
ISO Internationale normen en andere ISO-leveringen (TS, PAS, IWA, TR) zijn vrijwillig . Ze bevatten geen contractuele, wettelijke of statutaire vereisten. Vrijwillige normen vervangen geen nationale wetten, waaraan gebruikers van normen geacht worden te voldoen en die voorrang hebben.
NORMEN - ISO / BS / DIN
Met betrekking tot bevestigingsmiddelen geeft het DIN-nummer aan dat het onderdeel voldoet aan een specifieke metrische norm. De norm van de International Standards Organisation (ISO) is geëvolueerd om de DIN-norm te vervangen , die historisch gezien het overheersende metrische bevestigingssysteem was waarnaar werd verwezen.
Nadelen van ISO 9001
Het opzetten van een kwaliteitsmanagementsysteem kan een ingewikkeld proces zijn en kan veel tijd en geld kosten. Daarnaast kan het onderhouden van het systeem ook veel tijd en middelen vergen. Een ander nadeel van ISO 9001 is dat het niet geschikt is voor alle organisaties.
Hoewel vereisten en ondersteunende processen vaak worden genoemd in de ISO 9001:2015-norm, is het mandaat voor het creëren van specifieke procedures verwijderd en vervangen door de term 'Gedocumenteerde informatie' (Lees meer over Sectie 7.5: Gedocumenteerde informatie).
ISO 14001 is de wereldwijd erkende norm die milieumanagementsystemen certificeert, terwijl ISO 9001 de wereldwijd erkende norm is die het kwaliteitsmanagementsysteem (QMS) van een bedrijf certificeert. ISO 14001 en ISO 9001 volgen beide het Annex SL framework en zijn eenvoudig te integreren.