ISO 9001 is niet verplicht, maar het kan voor organisaties wel van groot belang zijn om de norm te implementeren. Bijvoorbeeld wanneer zij hun concurrentiepositie willen verbeteren, hun processen willen stroomlijnen, of wanneer klanten of partners eisen dat zij aan bepaalde kwaliteitsstandaarden voldoen.
ISO-normen zijn geen wetten die een bedrijf verplicht moet volgen, maar ISO kan wel een houvast zijn voor het verbeteren van bijvoorbeeld kwaliteitsmanagement (ISO 9001), informatieveiligheidsmanagement (ISO 27001) en milieumanagement (ISO 14001).
Een kwaliteitshandboek is niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een waardevol hulpmiddel voor zzp'ers in de zorg om hun diensten te structureren en te verbeteren. Enkele voordelen zijn: Kwaliteitsborging: Het handboek helpt om consistent hoge kwaliteit zorg te leveren.
Ter inschatting: Voor bedrijven tot 5 medewerkers zijn de kosten het eerste jaar tussen de € 1.500,- en € 1.750,- en de opvolgende jaren tussen de € 600,- en € 900,- voor de externe audit. Per 10 extra medewerkers zijn de extra kosten ongeveer € 500,- per jaar.
ISO 9001-certificering is de wereldwijd erkende norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. Of u nu uw klanttevredenheid wilt verhogen, operationele efficiëntie wilt verbeteren of een concurrentievoordeel wilt behalen, ISO 9001 biedt het kader om uw organisatie te laten slagen.
ISO 9001:2015 is een wereldwijde norm die eisen stelt aan een sterk kwaliteitsmanagementsysteem . Het beschrijft specifieke processen, procedures en activiteiten die organisaties moeten creëren, implementeren, onderhouden en verbeteren om het maken van producten of het leveren van diensten succesvol te beheren.
Soms is certificering verplicht
Een ISO- of NEN-certificering is soms verplicht om bepaalde diensten of producten te mogen leveren. Bij aanbestedingen van de overheid is certificering vaak een voorwaarde. Daarnaast ziet de Rijksoverheid normen ook als hulpmiddel om aan wettelijke eisen te voldoen.
Een ISO 9001 certificaat is drie jaar geldig. Voorwaarde is wel dat je gedurende die drie jaar het managementsysteem blijft onderhouden en zo aan de eisen van de ISO 9001 norm blijft voldoen.
U kunt uw ISO 9001 certificering aanvragen bij een certificatie-instelling. Een externe en onafhankelijke ISO 9001 auditor zal bij u een audit uitvoeren om vast te stellen of uw systeem voldoet aan de eisen in de ISO 9001 norm.
Hoewel ISO 9001 niet langer het kwaliteitshandboek als verplicht document vereist , is het misschien nog steeds het belangrijkste onderdeel van elk modern kwaliteitsmanagementsysteem. Organisaties pakken de eisen van de normen vaak aan door een managementsysteemhandleiding op te stellen en procedures te implementeren om processen te controleren.
Het kwaliteitshandboek beschrijft de structuur en werking van de organisatie. Dit heet het kwaliteitsmanagementsysteem of kortweg managementsysteem. Het is belangrijk om het managementsysteem slim te ontwerpen en het kwaliteitshandboek efficiënt op te stellen. Het moet een handig instrument zijn om mee te werken.
ISO Internationale normen en andere ISO-leveringen (TS, PAS, IWA, TR) zijn vrijwillig . Ze bevatten geen contractuele, wettelijke of statutaire vereisten. Vrijwillige normen vervangen geen nationale wetten, waaraan gebruikers van normen geacht worden te voldoen en die voorrang hebben.
Een ISO certificering helpt je om alle bedrijfsprocessen in je organisatie op een rijtje te zetten en te verbeteren. Het geeft je de uitgelezen mogelijkheid alle processen, taken en verantwoordelijkheden binnen je organisatie voor iedereen duidelijk en zichtbaar te maken.
De ontwikkeling van normen kost geld en tijd.Ook rust er auteursrecht op normen. Daarom rekent NEN een licentiebijdrage voor het gebruik van de normen.
Met ISO 9001 kwaliteitsmanagement laat u zien aan uw klanten en andere belanghebbenden dat u processen dusdanig beheerst, dat u stelselmatig en met een betrouwbaar proces producten en diensten kunt leveren die aan de eisen van klanten en aan relevante wet- en regelgeving voldoen.
Vernieuw ISO 9001-certificering elke 3 jaar
Ja, ISO-certificering moet worden verlengd. Zodra uw bedrijf is gecertificeerd volgens ISO-normen, is die certificering geldig voor een periode van drie jaar. Aan het einde van die drie jaar moet uw bedrijf zich onderwerpen aan een herbeoordelingsproces om uw certificering te verlengen.
Certificatie soms verplicht
Soms verplicht de overheid dat producten of diensten een certificaat moeten hebben. Bijvoorbeeld producten die een certificaat voor veiligheid nodig hebben voordat ze in de handel komen. Deze certificaten worden door geaccrediteerde organisaties afgegeven.
De meest eenvoudige manier om vast te stellen of een organisatie ISO 9001 gecertificeerd is, is om de website van de organisatie te bezoeken. Zowel het certificaat zelf of een ISO 9001 logo of -beeldmerk bevat een referentie naar de certificatie-instelling die het certificaat heeft afgegeven.
Iedere organisatie die in het bezit is van een ISO certificering wordt jaarlijks beoordeeld op het voldoen aan eisen uit de norm waarvoor de organisatie gecertificeerd is. Die beoordeling wordt gedaan in de vorm van een (externe) audit door een daartoe bevoegde Certificerende Instelling (CI).
Een Certificerende instelling (CI) geeft certificaten of keurmerken af. Een CI controleert regelmatig of u nog aan de eisen voldoet die bij het certificaat of keurmerk horen. In principe kan iedereen certificaten en keurmerken afgeven.
Elke organisatie die haar kwaliteitsmanagementsysteem wil verbeteren, wil voldoen aan de eisen van klanten en de geldende wet- en regelgeving en de klanttevredenheid wil vergroten, kan de ISO 9001-norm gebruiken.
Om een ISO 9001-certificering te behalen, moet jouw organisatie een geaccrediteerde certificeringinstantie doorlopen die vaststelt of het voldoet aan de specifieke normeisen. Dit proces omvat vaak een grondige beoordeling van je bedrijfsprocessen, beleid en procedures.
ISO 9001 is 's werelds meest erkende Quality Management System (QMS)-norm. Het is bedoeld om organisaties te helpen effectiever te voldoen aan de behoeften van hun klanten en andere belanghebbenden . Dit wordt bereikt door een raamwerk te bouwen om consistente kwaliteit te garanderen bij het leveren van goederen en/of diensten.