Ook omtrent het inhalen op een overweg blijken er nogal wat misvattingen te bestaan. Links inhalen is verboden op overwegen waar geen slagbomen zijn of geen maanwit licht knippert. Dus: zijn er wel slagbomen of lichten, dan mag je wel links inhalen.
Inhalen verboden
Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt. Ter hoogte van een doorgetrokken streep tussen de rijstroken. Op een weggedeelte waar een inhaalverbod geldt.
Als er geen sprake is van scheiding van de rijbanen door blokmarkeringen er geen file is en de bestuurders op de linkerbaan niet hebben aangegeven links af te willen slaan, mag u deze bestuurders op de autosnelweg niet rechts inhalen.
Inhalen geschiedt links. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Passeren betekent dan dat je op je eigen rijstrook sneller rijdt dan een tragere auto op de andere strook. En inhalen betekent dan, dat je vervolgens teruggaat naar de rijstrook van de gepasseerde auto.
Er is geen verbod meerdere voertuigen ineens in te halen. Er is wel een verplichting opnieuw rechts te rijden zodra dat zonder bezwaar kan.
Over een witte of een gele onderbroken streep mag je rijden om een voertuig links in te halen. Over een doorlopende witte of gele streep mag je niet rijden om links in te halen. Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken langs jouw zijde is.
De boete voor rechts inhalen
Wie rechts inhaalt riskeert een boete van 250,- euro, geen misselijk bedrag. Houd daarbij in je achterhoofd dat je niet per se staande gehouden hoeft te worden om deze boete te krijgen. Naast de boete voor rechts inhalen kan je ook een boete krijgen voor onnodig links rijden.
Een inhaalmanoeuvre moet niet langer duren dan noodzakelijk en je mag tijdens het inhalen niet sneller rijden dan de maximumsnelheid. Het inhalen mag geen gevaar of hinder voor andere weggebruikers veroorzaken. Kijk eerst of je veilig kunt inhalen en geef vervolgens tijdig richting aan.
Volgens de wet moet je rechts houden en moet je links inhalen. Behalve als er gereden wordt in file (en volgens de jurisprudentie kan dat ook bij hogere snelheden) dan mag je rechts inhalen.
In deze situatie mag u geen (gemotoriseerde) voertuigen inhalen, behalve tractoren en brommobielen. De belijning is weliswaar onderbroken, maar toch geeft de bebording aan dat u niet mag inhalen.
Het inhaalverbod geldt alleen voor vrachtauto's. Een vrachtauto is volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) een motorvoertuig dat niet is ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de massa van het ledig voertuig vermeerderd met het laadvermogen, meer bedraagt dan 3.500 kg.
Inhalen is het voorbijrijden van andere voertuigen in het verkeer. Inhalen gebeurt via links, omdat rechts voertuigen inhalen in de meeste gevallen verboden is. Al zijn er wel een aantal uitzonderingen zoals; inhalen van links voorgesorteerd verkeer.
Dit is dus eigenlijk een soort van dubbel inhalen. Op een rijbaan met twee rijstroken (in jouw richting) mag je alleen een automobilist inhalen als deze een bromfiets of motorfiets aan het inhalen is. Je mag op een tweestrooks rijbaan dus geen auto inhalen die al een andere auto inhaalt.
Een inhaalmanoeuvre mag niet langer duren dan noodzakelijk is. De inhalende bestuurder zal weer zo snel als mogelijk de normale plaats op de weg (rechts) in moeten nemen. Inhalen moet in de totale verkeerssituatie mogelijk, verantwoord en veilig zijn.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete op kenteken opzoeken.
Dan haal je langzaam de auto rechts in ( het is link maar goed ) zolang je op dat moment niet naar links gaat is er niks aan de hand je blijft gewoon op je eigen weg door rijden. Is er dan de politie in de buurt zal deze dan ingrijpen op de linker bestuurder die dus altijd rechts moet houden.
Alle bestuurders mogen trams rechts inhalen.
Gele streep op de stoeprand
Is de lijn onderbroken, dan mag je hier niet parkeren. Is de lijn doorgetrokken, dan is zelfs stilstaan verboden. Net als laden en lossen of even snel uitstappen.
Vanaf vandaag gaat de boete voor onnodig links rijden van 150 euro naar 220 euro. Ook goed: de boete voor niet-handsfree een telefoon bedienen gaat van 250 naar 350 euro. Tegelijkertijd gaan de snelheidsboetes voor de eerste 10 km/u boven de toegestane snelheid omlaag met 15 procent.
Sleep de auto altijd zo dat de wielen in de rijrichting draaien. Sleep auto's met automatische transmissie niet op een snelheid hoger dan 80 km/h(50 mph) en niet verder dan 80 km (50 mile).
Artikel 11 WVW Lid 1: Inhalen geschiedt links. Lid 2: Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. Bij het inhalen wissel je van rijstrook. Wisselen van rijstrook is een zogenaamde bijzondere manoeuvre.