Jazeker!Een contract ontstaat niet door de handtekening maar door het aanbod en de aanvaarding ervan. En die aanvaarding kan op verschillende manieren plaatsvinden: mondeling, schriftelijk, of zelfs stilzwijgend doordat iemand aan de slag gaat.
Naar Nederlands recht is een schriftelijke overeenkomst hoe dan ook niet verplicht (behoudens een aantal uitzonderingen). Ook zonder jouw handtekening te plaatsen kan je dus worden gehouden tot wat door de partijen werd overeengekomen. Bewijsrechtelijk stuit dat wel tegen een aantal problemen aan.
Personen die niet in staat zijn tot ondertekening, kunnen een aantekening krijgen in hun identiteitsbewijs 'niet in staat tot tekenen'. Wanneer het centraal stembureau deze aantekening op het identiteitsbewijs ziet staan, is geen handtekening van de betreffende persoon op het document vereist.
Als je de mondelinge overeenkomst hebt opgeschreven, kan dit dienen als bewijs van de afspraken die zijn gemaakt, zelfs als het document niet is ondertekend.
Ongeacht hoe de handtekening eruitziet, of deze nu netjes geschreven, gekrabbeld of getypt is, het is een bewijs dat de voorwaarden zijn overwogen en geaccepteerd. Zolang een handtekening representatief is voor wie een persoon is en zijn of haar intentie, wordt elk soort merk als legaal beschouwd .
Een handtekening wordt vaak gebruikt als uiting van instemming.Daarbij is de identiteit van de ondertekenaar belangrijk. Maar er zijn ook andere doelen voor een handtekening. Denk bijvoorbeeld aan de pakketbezorger, die vraagt of hij de handtekening namens de ontvanger mag zetten.
De handtekening verankert de overeenkomst aan een juridisch bindende, afdwingbare, uitvoerbare realiteit . Een handtekening geeft het volgende weer: De identiteit van de partijen die een contract aangaan. De definitieve acceptatie van het contract door de partijen zelf.
De wet zegt dat een digitale handtekening dezelfde rechtsgeldigheid heeft als een handgeschreven handtekening, indien de methode voor authenticatie die daarbij is gebruikt, voldoende betrouwbaar is. Hierover zijn ook in Europa afspraken gemaakt.
Om een geldige handtekening te zetten, moet u politiek volwassen zijn en de inhoud van de overeenkomst begrijpen . U wordt als politiek volwassen beschouwd wanneer u ouder bent dan 18 jaar en, wettelijk gezien, in staat bent om uw persoonlijke en financiële zaken te regelen.
Een mondelinge overeenkomst bewijzen
Het bewijs voor de overeenkomst kan bijvoorbeeld geleverd worden door getuigen. Daarnaast is het soms mogelijk om het bestaan van de overeenkomst aan te tonen aan de hand van de praktische uitvoering die beide partijen hebben gegeven aan de afspraken.
“Je kunt ten alle tijden in Nederland je handtekening veranderen, maar dan moet je ook de handtekening van je rijbewijs, bankrekening en andere relevante dingen laten vervangen”, zegt Verhulst.
Een contract dat (nog) niet getekend is, is niet rechtsgeldig. Dat betekent dat de afspraken die erin staan niet volgens de wet gelden. Daar heb je weinig aan als je een conflict krijgt met je baas. Altijd tekenen dus.
Een document of brief zonder handtekening is wel rechtsgeldig volgens Nederlands recht. Dit geldt ook bijvoorbeeld voor e-mailverkeer. De ondertekening bevat altijd de naam van de organisatie, en de naam en functie van de ondergetekende.
In de wetgeving is niets geregeld over de rechtsgeldigheid van een handtekeningstempel. Plaatst u uw eigen handtekening met een stempel, dan blijft deze ondertekening rechtsgeldig.
Jazeker!Een contract ontstaat niet door de handtekening maar door het aanbod en de aanvaarding ervan. En die aanvaarding kan op verschillende manieren plaatsvinden: mondeling, schriftelijk, of zelfs stilzwijgend doordat iemand aan de slag gaat.
Conclusie. Het vervalsen van een handtekening is een ernstig strafbaar feit dat kan leiden tot zware straffen, waaronder gevangenisstraf, boetes, of taakstraffen.
Uw handtekening moet een “merk” zijn
Het enige wat u hoeft te doen is het op het document te markeren. Dit merkteken kan een brief, een golvende draai, een krabbel of een afbeelding zijn. Zolang het u vertegenwoordigt en laat zien dat u akkoord gaat met de inhoud van het document, is het een handtekening.
Een handtekening is vooral van belang wanneer de tekst door een ander (een secretaris) of met een schrijfmachine of tekstverwerker is geschreven. Immers, als de hele tekst met de hand is geschreven door degene die het document ondertekent, dan is zijn handschrift eigenlijk al voldoende.
De handtekening moet op unieke wijze aan de ondertekenaar zijn verbonden. Ook moet de handtekening zijn gemaakt met middelen die de ondertekenaar helemaal onder zijn controle kan houden. Wijzigingen die achteraf aan de handtekening zijn aangebracht, moeten op te sporen zijn.
Een handtekening dient als een vitaal symbool van identiteit en intentie, en combineert persoonlijke expressie met juridische betekenis . In zowel digitale als handgeschreven vormen bevestigen handtekeningen identiteit, betekenen toestemming en behouden de integriteit van het document.
Een handtekening is niet vereist om een overeenkomst te sluiten. Een ondertekend document is geen totstandkomingsvereiste, maar strekt tot dwingend bewijs van de gemaakte afspraken.
De handtekening zet u tijdens uw afspraak op uw document. De legalisatie van een handtekening kunt u niet per post regelen. De legalisatie bevestigt dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud of de rechtsgeldigheid van het document.
Of een handtekening nu op papier of elektronisch is, het fundamentele doel van de handtekening is hetzelfde. Een handtekening verbindt een persoon met een document (of transactie) en levert bewijs van de intentie van die persoon om de inhoud ervan goed te keuren of er wettelijk aan gebonden te zijn .
Een e-mailhandtekening is een blok tekst dat aan het einde van een e-mailbericht wordt toegevoegd. Een professionele e-mailhandtekening bevat essentiële informatie over jou en je bedrijf. Hier staat je naam, functietitel, bedrijfsnaam, telefoonnummer, adres en link naar je website.
De meeste wetten stellen dat uw handtekening alles kan zijn als u aangeeft bereid te zijn akkoord te gaan met de voorwaarden van het contract dat u ondertekent . Elektronische handtekeningen zijn de beste manier om de vatbaarheid voor fraude te verminderen en het vervelende werk van het ondertekenen van documenten met een consistente stijl te vermijden.