Wanneer er geen woonadres is en er geen briefadresgever beschikbaar is, dan is de gemeente per 1 januari 2022 wettelijk verplicht iemand 'ambtshalve' in te schrijven op een briefadres . Dat kan het adres van een gemeentehuis zijn óf een adres van een instelling waar de gemeente mee samenwerkt.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Iedereen die in Nederland woont, moet zijn ingeschreven bij de gemeente. De gemeente zet uw persoonlijke gegevens, zoals uw naam en adres, in de Basisregistratie Personen (BRP). Door uw inschrijving kan de overheid u bereiken. Als u niet bent ingeschreven, heeft u geen recht op toeslagen en uitkeringen.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, is de mogelijkheid voorzien om aangifte te doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden. Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. U kunt de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar.
Wanneer er geen woonadres is en er geen briefadresgever beschikbaar is, dan is de gemeente per 1 januari 2022 wettelijk verplicht iemand 'ambtshalve' in te schrijven op een briefadres . Dat kan het adres van een gemeentehuis zijn óf een adres van een instelling waar de gemeente mee samenwerkt.
Het OCMW. Als je dakloos bent, dan vraag je je referentieadres steeds via het OCMW. Als je dakloos bent, dan kan je kiezen voor een referentieadres bij het OCMW of bij een privépersoon, bijvoorbeeld een familielid. In beide gevallen is er een tussenkomst van het OCMW.
Wat moet ik doen als ik geen fysiek adres heb? U kunt een postbus huren voor een stabiel postadres of een werk-, vrienden- of co-working space-adres gebruiken voor meer flexibiliteit.
In Nederland is het wettelijk verplicht om je in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont. Dit zorgt ervoor dat overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst en de gemeente, weten waar je woont en jou kunnen bereiken.
Iemand die dakloos is heeft geen vaste woon- of verblijfplaats en ook geen adres om te wonen of te logeren. Diegene staat dan ook niet met een adres ingeschreven in de BRP (Basisregistratie Personen). Iemand die thuisloos is wisselt steeds van onderdak of woonplaats. Hij of zij staat soms wel ingeschreven in de BRP.
Als u langer dan vier maanden in Nederland verblijft of van plan bent te verblijven, moet u zich inschrijven bij het gemeentehuis van de gemeente waar u woont.
De gemeente kan een onderzoek instellen om te controleren of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Dat heet een 'adresonderzoek'.
Wie bijvoorbeeld een valse aangifte van verhuizing doet, nalaat aangifte te doen, of ten onrechte verklaart dat een ander op zijn adres woont, kan voortaan bestraft worden. Het wetsvoorstel noemt daarvoor een maximale bestuurlijke boete van 325 euro, op te leggen door het college van B&W.
Geen aangifte. Tijdens een adresonderzoek kan een persoon aangetroffen worden in een pand zonder woonbestemming, zonder daar ingeschreven te zijn. De persoon zal dan door de toezichthouder gewezen moeten worden op zijn inschrijfplicht maar als daar geen opvolging aan gegeven wordt, moet ambtshalve inschrijving volgen.
Zijn er kosten verbonden voor de registratie van een briefadres? Nee. Een inschrijving in de BRP is altijd gratis, ook als het gaat om een briefadres.
Een woonbestemming is een officiële juridische aanduiding in het bestemmingsplan van een gemeente, die aangeeft dat een perceel of pand bestemd is voor bewoning. Dit betekent dat het pand mag worden gebruikt als woning, zoals een vrijstaande woning, appartement, rijtjeshuis of eengezinswoning.
Inschrijven op een adres maar er (nog) niet wonen
In dat geval heb je tijdelijk geen woonadres. De oplossing hiervoor is inschrijven op een briefadres. Dit mag een adres zijn van vrienden of familie. Zij dienen hiervoor schriftelijk toestemming te geven.
Er is geen wettelijke limiet voor hoelang iemand bij je mag inwonen. Wel moet je dit melden bij de gemeente als het verblijf langer dan vier maanden duurt.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen. Bij een ramp of noodsituatie kunnen hulpdiensten zoals de politie of de brandweer niet vaststellen of u op een bepaald adres woont of niet.
Als u een plek nodig hebt om post te ontvangen en niets meer, is de goedkoopste optie om een postbus te hurenvan de United States Postal Service (USPS) of van een postbedrijf zoals The UPS Store . Deze brievenbussen zijn er in verschillende maten en zijn beveiligd met een sleutel.
Iemand zonder vast woonadres kan een briefadres van een familielid, vriend of kennis gebruiken.De hoofdbewoner moet hiervoor wel toestemming geven.
Heeft u geen huis of dreigt u dakloos te worden? Dan kunt u terecht bij de maatschappelijke opvang voor een tijdelijke verblijfplek. Deze opvang biedt ook zorg, begeleiding en praktische hulp.
Bent u dakloos en wilt u bijstand aanvragen?Dan moet u ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP) en heeft u een briefadres nodig.
“Het risico is dat je een uitkering en voorzieningen verstrekt aan mensen die de facto niet in jouw gemeente verblijven. De financiële consequenties van een briefadres zijn dus groot. Tegelijk verplicht het Rijk gemeenten om te zorgen dat dak- en thuislozen overal terechtkunnen voor maatschappelijke opvang.