Wordt je auto op een zonovergoten dag niet geteisterd door wind, regen, hagel of sneeuw, dan haal je misschien opgelucht adem. Toch is het nog geen reden om te juichen. Lange blootstelling aan zon is namelijk slecht voor de lak van je auto en kan leiden tot scheurtjes en barstjes.
De moderne auto van de generatie van de afgelopen pakweg 25 jaar kan prima in weer en wind aan de stoeprand geparkeerd worden. De kwaliteit van met name de carrosserie is zodanig, dat roest niet meer bepalend is voor de levensduur van een auto.
Ja, stationair draaien is slecht voor de auto. Dit kan de volgende problemen veroorzaken: Snellere slijtage: de motor slijt sneller omdat de auto niet in beweging is. Olie werkt minder goed: de motorolie wordt sneller slecht, waardoor je deze vaker moet verversen.
Een auto is ontworpen om te bewegen. Als dit niet op regelmatige basis gebeurt, kunnen er problemen ontstaan en kunnen onderdelen beschadigd raken. Langdurige stilstand kan onder andere het volgende veroorzaken:Accuproblemen: de accu kan tijdens langdurige stilstand leeglopen of kapotgaan.
Het risico van parkeren in eerste versnelling
Heb je geparkeerd met de auto in versnelling, dan zal die vooruitschieten wanneer je de koppeling niet intrapt bij het starten. Daarom is het verstandig om buiten de winter steeds te parkeren met de handrem opgetrokken.
Geen hand op schakelpook
Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
De handrem dient bij een auto als parkeerrem. Als je aan de hendel trekt, worden de wielen geblokkeerd. Je gebruikt de handrem dus niet tijdens het rijden. Doe je dat toch, dan is dat niet bevorderlijk voor de staat van je auto en vaak zelfs ronduit gevaarlijk.
Vloeistoffen: De vloeistoffen die nodig zijn om een motorvoertuig te laten draaien en smeren, kunnen kapotgaan als de auto te lang stilstaat. Pakkingen en slangen kunnen uitdrogen en barsten. Stuurbekrachtiging is een van de systemen die vloeistoffen nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Riemen en slangen: Naarmate rubberen onderdelen ouder worden, kunnen ze uitdrogen en barsten.
Alleszins kun je de meeste moderne auto's enkele weken tot maanden probleemloos aan de kant laten staan, maar toch is het aangeraden om minstens elke twee weken een halfuurtje de weg op te gaan om problemen met de accu, banden en remmen te vermijden.
Volgens de ANWB en Wegenwacht is het aan te raden om de auto minstens één keer per week te gebruiken. Een rit van een kwartier heen en een kwartier terug is voldoende.
Naast CO2 stoten voertuigen ook koolmonoxide, stikstofdioxide en koolwaterstoffen uit die in verband worden gebracht met cardiovasculaire en ademhalingsaandoeningen. Wanneer u geparkeerd staat en uw motor laat draaien, kunnen deze schadelijke gassen nergens heen, maar vervuilen ze direct de lucht in het gebied waar u geparkeerd staat.
Hoe lang kan een auto accu aan staan – Conclusie
In de meeste gevallen kan een volledig opgeladen accu enkele dagen tot een week meegaan zonder bijgeladen te worden, mits er geen zware stroomverbruikers actief zijn.
Wanneer de auto stationair draait, werkt de motor niet op zijn optimale temperatuur, waardoor brandstof niet volledig verbrandt. Dit kan bougies en uitlaatsystemen beschadigen. De motor zal minder lang meegaan.
Wordt je auto op een zonovergoten dag niet geteisterd door wind, regen, hagel of sneeuw, dan haal je misschien opgelucht adem. Toch is het nog geen reden om te juichen. Lange blootstelling aan zon is namelijk slecht voor de lak van je auto en kan leiden tot scheurtjes en barstjes.
Deuken, krassen en kapotte ramen zijn allemaal mogelijke problemen aan de buitenkant die kunnen ontstaan als een voertuig buiten wordt achtergelaten . UV-stralen van de zon kunnen een voertuig op manieren beschadigen die de meeste autobezitters niet overwegen. Extreme hitte en extreme kou kunnen beide leiden tot verslechtering van de binnen- en buitenkant. Lees hier meer over UV-schade.
De maximale tijd dat een auto stil kan staan, is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de leeftijd en het type auto, de weersomstandigheden en hoe vaak de auto wordt gebruikt. Over het algemeen kan een auto enkele weken tot enkele maanden stilstaan zonder dat er schade optreedt.
Er bestaat echter een algemene opvatting dat als u uw auto maximaal twee weken ergens laat staan, uw voertuig in principe prima functioneert en dat het risico voor de accu, banden, brandstof of vloeistoffen in het voertuig minimaal is.
Wanneer u uw auto langere tijd ongebruikt laat, worden de vloeistoffen erin niet vaak genoeg door hun systemen gecirculeerd.Dit kan ervoor zorgen dat de vloeistoffen coaguleren of muf worden, wat resulteert in schade of verminderde effectiviteit .
Meestal raken auto's die niet regelmatig worden bestuurd, hun accu leeg . Terwijl u rijdt, kan de accu van uw voertuig worden opgeladen, wat vaak de reden is dat een accu jarenlang meegaat zonder dat deze zijn energie verliest. Als een voertuig lange tijd geparkeerd staat, kan de accu niet worden opgeladen en raakt deze waarschijnlijk leeg.
Dit kan er met uw auto gebeuren als u hem een maand lang niet start: De accu raakt leeg . De banden lopen leeg en raken daardoor gedegradeerd.
Afhankelijk van de omstandigheden kan dit wel een jaar of langer zijn. Om een auto voor langere periode stil te zetten moeten wel wat voorzorgsmaatregelen genomen worden. De accu vraagt de meeste aandacht gevolgd door de banden.
Als u langere tijd stilstaat, kunnen uw remmen gaan roesten . Hierdoor kunnen uw remklauwen niet goed glijden. Alle stilstaande voertuigen zijn gevoelig voor roestvorming van de remmen, vooral in gebieden met een hoge luchtvochtigheid en veel regen. Hybride voertuigen zijn echter extra kwetsbaar voor dit probleem.
In de eerste versnelling (of achteruit) is de auto het beste vergrendeld.In een hogere versnelling zou de motor gemakkelijker kunnen meedraaien als de auto een duwtje krijgt. Op hellingen blijft het advies om de parkeerrem cq handrem te gebruiken.
Gebruik geen handrem
Bij temperaturen onder 0 loop je namelijk de kans dat je handrem vastvriest. Zet je auto daarom gewoon in de versnelling.
Hoe langer u rijdt met uw rem erop en hoe harder u rijdt, hoe meer hitte er wordt geproduceerd. Dit kan ervoor zorgen dat de remvloeistof gaat koken, waardoor er geen druk meer op de remmen kan worden overgebracht. Wanneer dit gebeurt, stoppen de remmen uw auto niet.