"Hoewel het strikt genomen niet schadelijk is, moet je er wel zorgvuldig mee omspringen. Doe het altijd rustig en geef het mechaniek de kans om zijn werk te doen. Je loopt anders het risico je koppeling sneller te beschadigen, omdat je de werking ervan forceert - wat niet natuurlijk is", zeggen de experts van AutoWeek.
Toch zijn er nog meer risico's bij het overslaan van een versnelling. Een paar essentiële onderdelen van je auto lijden onder het overslaan: de synchromesh-ringen. Deze onderdelen stemmen de snelheid van de tandwielen op elkaar af. De ringen kunnen gemakkelijk slijten door het overslaan van een versnelling.
Er zijn verschillende defecten die ervoor kunnen zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat: Versleten tandwielen. Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
Als de versnellingsbak niet soepel meer schakelt, begint te kraken of uit de versnelling springt, kan dat meerdere oorzaken hebben. Mogelijk zijn de synchromeschringen versleten. Die zorgen ervoor dat de assen, waarop twee tandwielen in elkaar grijpen, met dezelfde snelheid draaien.
Je kan van 4de naar 2de versnelling terugschakelen , als je eerst genoeg afgeremd bent.
Rijdt u 50 km/u in de vijfde versnelling of in de tweede versnelling? Hiermee kunt u namelijk zo'n 50% brandstof besparen. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen.
Trek rustig op
Wanneer er sneeuw ligt en je geeft teveel gas, kun je je ingraven en vast komen te zitten. Wegrijden in de tweede versnelling is een goede remedie, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling omhoog te laten komen.
Een gebruikte versnellingsbak kopen
Een gebruikte versnellingsbak is aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe versnellingsbak, en is vaak voor 500 tot 600 euro te krijgen.
Wanneer de complete versnellingsbak kapot is en vervangen moet worden, ben je al gauw een flink bedrag kwijt. Een volledig nieuwe versnellingsbak bedraagt qua kosten zo'n €2.500. Hierbij moet het uurloon van de monteur nog worden opgeteld. Na de reparatie kan de auto wel weer jaren mee.
De prijzen zullen verschillen per model en klasse. Gemiddeld gezien kost het ongeveer 2.000 tot 3.000 euro om een oude versnellingsbak te verwijderen en vervangen voor een nieuwe.
Kenmerken van een kapotte versnellingsbak
Tijdens het schakelen hoort u krakende en knarsende geluiden. Een ratelend en krakend geluid wanneer de auto stationair draait. Schakelen gaat moeizaam. Het toerental loopt opeens op.
Een schreeuwend, schurend of zoemend geluid wanneer de koppeling is ingedrukt. Branderige geur bij schakelen. Niet soepel kunnen schakelen.
U vraagt naar de verwachte levensduur van een versnellingsbak. Bij correct gebruik en normaal onderhoud moet een versnellingsbak langer mee kunnen gaan dan 135.000 km.
Wie een handmatig geschakelde auto rijdt, vindt het doorgaans fijn om tijdens het schakelen zijn hand te laten rusten op het pookje. Lijkt onschuldig, maar het blijkt dat deze gewoonte spanning kan veroorzaken in de tandwielen van de transmissie, waardoor deze eerder aan vervanging toe is.
Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn. Zo kunt u best 80 km per uur rijden in de vijfde versnelling. Of 50 km per uur in de vierde versnelling. Als u in hoge versnellingen rijdt, maakt de motor minder toeren en is het brandstofverbruik lager.
Als u uw auto lange tijd niet gebruikt, parkeert u de auto door hem in de eerste versnelling te zetten.Hierdoor is de auto niet gemakkelijk in beweging te krijgen. Wordt de handrem wel gebruikt tijdens langdurig parkeren, dan loopt u kans dat de handrem vastroest.
Met het koppelingspedaal druk je het druklager tegen deze veren. Door de hefboomwerking trekt de drukgroep iets terug en komt de koppelingsplaat nét helemaal vrij, waardoor de aandrijving wordt verbroken. Koppeling op, de boel schuift weer in elkaar en de auto rijdt.
Hoe lang duurt de reparatie? De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.
Het vervangen van de koppeling is in dit geval de enige mogelijke uitkomst. Het kan ook zo zijn dat de ringen van de tandwielen zelf versleten zijn, of de vertanding op de wielen niet meer in orde is. Dit gebeurt veel minder vanwege de hoge kwaliteitseisen aan de materialen die gebruikt worden.
Blijf niet doorrijden met geluiden uit uw versnellingsbak!
Het is verstandig om een versnellingsbak met bijgeluiden zo snel mogelijk te laten nakijken. Met name bij lagerslijtage kan doorrijden zorgen voor uitslijten van het huis van de versnellingsbak. Dat maakt de reparatie erg veel duurder.
Wanneer moet u de versnellingsbakolie vervangen? Het is aan te raden om olie in bij een handgeschakelde versnellingsbak om de 80.000 tot 100.000 km of na 5 jaar te verversen, welke van de twee er ook eerst komt. In halfautomatische versnellingsbakken wordt de vloeistof om de 60.000 km vervangen.
De meeste personenauto's nemen 11 tot 15 liter versnellingsbakolie op, maar het model van het voertuig bepaalt het type en hoeveel. Hoewel veel voertuigen worden geleverd met een peilstok om de versnellingsbakolie te controleren, zijn er andere modellen die dat niet doen.
Er kan altijd lucht weglekken langs de zuigerveren en kleppen. Op een helling parkeren in de versnelling is dus niet verstandig. Altijd de handrem gebruiken (en een extra klikje aantrekken). Als je de auto in de 1e versnelling nog kan wegduwen dan lekt er wel heel veel lucht langs de kleppen of zuigers.
In 50 km/h-zone max in 3e versnelling
Welke versnelling het meest geschikt is als je 50 km/h rijdt hangt af van de grootte van je motor, maar in veel auto's is het mogelijk om 50 km/h in de derde versnelling te rijden zonder te veel toeren te maken.
Als leidraad kun je aanhouden. Wegrijden 0 tot 20 km/h in zijn 1 vanaf 20 km/h tot 35 in de 2 vanaf 35 tot 50 km/h in zijn 3 vanaf 50 tot 80 km/h in zijn 4 vanaf 80 tot 120 in zijn 5 constante snelheid vanaf 90 in zijn 6 let op!