Ruik je een zoetige geur tijdens het rijden of wanneer je de auto net hebt uitgeschakeld? Breng je auto dan naar de garage toe. De kans is groot dat de radiator van je auto lek is. De zoete geur komt waarschijnlijk af van de koelvloeistof, die het giftige ethyleenglycol bevat.
Koelvloeistof ruikt wat zoetig.
Dat komt door de glycol die in de antivries zit. Verder heeft het licht smerende eigenschappen en is het vloeibaar als water.
Bekijk het koelvloeistofreservoir. Het peil controleer je aan de hand van de streepjes op het transparante reservoir. Staat het peil onder het minimum, dan moet je koelvloeistof bijvullen via de draaidop op het reservoir.
Als de koelvloeistof doorlekt naar een of meer cilinders is dit te herkennen aan extreem veel witte rook uit de uitlaat van de auto. Als de koelvloeistof doorlekt naar de oliekanalen is dit herkenbaar aan de witte drap die zich aan de peilstok van de motorolie bevindt.
Als het muf ruikt zit er meestal vocht ergens in de auto. Vooral in de koude maanden verzamelt zich veel vocht in je wagen. Het probleem wordt verergerd door onvoldoende onderhoud: verstopte afvoeren of poreuze afdichtingen zijn een gemakkelijke toegangspoort voor nattigheid.
Als je airco stinkt is het in de meeste gevallen een zweterige geur, één die je doet denken aan de stinkvoeten van een sporter. Deze geur kan komen doordat de airconditioning verstopt zit of gewoonweg vies is van binnen. De geur ontstaat door water die niet goed wegspoelt.
Zo snel mogelijk de koppeling los en dan pas meer gas geven is de oplossing hiervoor. De banden kunnen beter doorslippen dan de koppeling. U zou zo ver terug moeten schakelen dat de motor de auto kan houden en u tussendoor dus niet hoeft te remmen.
Er kan lekkage optreden waardoor er koelvloeistof ontsnapt, met oververhitting als gevolg. Een ander probleem bij een kapotte koppakking is dat koelwater en motorolie zich gaan vermengen. Dit herken je aan de donkere verkleuring van de koelvloeistof of een verhoogd oliepeil.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Kenmerken van koelvloeistoflekkage zijn:
Je ziet sporen van een groene of oranje vloeistof onder je auto. Rondom de radiateur ontstaat meer roest en verkleuring dan op de radiateur zelf. Vaak zit de lekkage dan boven de roestige plek. Witte rook bij optrekken en rijden.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Er zijn veel verschillende oorzaken die niet altijd even makkelijk om te achterhalen. In de basis is de oorzaak van stank in wateroplosbare koelvloeistoffen altijd de groei van een bacterie of het ontstaan van schimmels en/of gisten.
Kun je blijven rijden met een lekke koppakking? Doorrijden met een lekke koppakking zal de problemen alleen maar erger maken. Dit is daarom absoluut niet aan te raden, tenzij u graag een auto met kapotte motor verkopen wilt.
Koelvloeistof bestaat voor ongeveer 50% uit water en voor 50% uit antivries en additieven. Het antivries-gedeelte bestaat uit ethyleenglycol. Ethyleenglycol een heldere en stroperige vloeistof. Het smaakt zoet en is zeer giftig.
Hoeveel kost koelvloeistof lekkage? De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het 'slechts' een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Een doorsnee koelsysteem bevat ongeveer 5 liter koelvloeistof, dus er zit al snel te weinig in het systeem om de motor voldoende te koelen.
Afhankelijk van lengte, soort en fabrikant kan de prijs sterk schommelen. De prijzen beginnen bij minder dan 10 EUR en eindigen bij ongeveer 30 EUR. Goede koelvloeistofslangen vermijden actief schade aan de motor en bovendien verhogen premiumproducten zelfs de houdbaarheid.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Een zwetende motor lekt via pakkingen en/of keerringen olie. Wat doet het? Een thermisch zwaar belaste motor mag best een klein beetje olie 'zweten', zolang er maar geen olie op de grond terecht komt. De meeste wat oudere motoren zijn niet meer geheel vrij van olielekkage.
Elke keer dat de koppeling in de volgende versnelling glijdt, brandt meer van het gezicht van de koppeling. Dit stoken ruikt een beetje meer naar het verbranden van papier dan het verbranden van rubber.
Als de koppeling slipt is er geen volledige verbinding meer tussen motor en bak en kan er minder kracht op de wielen gezet worden. Bovendien verslijt op dat moment het restant van de koppelingsplaat extra snel en zal dus direct vervangen moeten worden. Een slippende koppeling stinkt vaak, geeft een brandlucht.
Veel dank voor de (constructieve) reacties. Een verbrande koppeling kan kennelijk dagen lang stinken zonder geheel naar de knoppen te zijn gaan.