Rubrics (in het Nederlands rubrieken) is de algemene naam voor analytische beoordelingsinstrumenten die bestaan uit beschrijvingen van niveaus van beheersing of van de kwaliteit van aspecten van een taak of product. Een rubric heeft de vorm van een tabel.
Een goede rubric kan eigenlijk door iedereen ingevuld worden, omdat de omschrijving zo helder is dat er nauwelijks twijfel kan zijn. Naast het inzichtelijk maken van wat er verwacht wordt is ook de concrete feedback die dit oplevert erg fijn.
Een rubric wordt vaak gebruikt voor het beoordelen van prestaties van leerlingen omdat het houvast biedt bij het beoordelen van het proces en het product (inzicht geeft in het beheersingsniveau m.b.t. tot de vereiste vaardigheden en/of competenties).
Andere, minder bekende vormen van rubrics zijn bijvoorbeeld de holistische rubric, waarbij alle criteria steeds samenvallen onder één niveau of de rubric van één (single-point-rubric), waarbij er geen niveaus staan maar er per criteria kan worden aangegeven wat goed gaat of nog beter kan.
Holistische oordelen zijn oordelen waarbij de invloed van deelaspecten op het totaal niet vastligt.
Een toetsmatrijs is een handig hulpmiddel om valide te toetsen, dat betekent: precies datgene toetsen wat je inhoudelijk moet toetsen. Een toetsmatrijs zorgt er voor dat een examen representatief is voor wat je bij de studenten wil bereiken met het opleidingsonderdeel.
Analytisch beoordelen houdt in dat alle beoordelingsaspecten van een vaardigheid of beroepstaak onderscheiden en afzonderlijk beoordeeld worden.
Het idee van de Rubric van een (ook wel: single point rubric), is dat het vooral gebruikt wordt als richtinggevend instrument om vervolgens ruimte te maken voor feedback. Je ziet dan ook meteen dat het er anders uitziet: in plaats van verschillende vakken vol tekst zie je vooral 'witte' ruimte.
Als eerste beschrijf je de activiteit oftewel wat wil je de student zien doen. Zo kunnen studenten bijvoorbeeld het onderwerp onderzoeken, analyseren of wellicht iets opstellen of creëren. Ten tweede beschrijf je het onderwerp, dit geeft aan waar de leeruitkomst zich op richt.
Als je zoekt naar de betekenis van holistisch, komen er meestal termen als geheel, allesomvattend en heel naar boven. De letterlijke betekenis is terug te leiden naar het Griekse woord Holos, wat geheel betekent. Holistisch naar iets kijken betekent dus dat je naar het geheel kijkt.
Ik wil leren een goede balans te vinden tussen mijn leerinspanning en leerresultaat. Ik wil leren op tijd hulp te vragen. Ik wil leren een taak op mijn niveau te volbrengen. Ik wil leren afstand te nemen van een probleem om het beter te kunnen begrijpen Ik wil leren mijn mening met argumenten te onderbouwen.
De term 'datapunten' is in programmatisch toetsen essentieel. Het idee is dat individuele toetsen of beoordelingsmomenten informatie geven waarmee het leren van de student in beeld wordt gebracht. Meerdere datapunten leveren een rijk beeld op van wat de student kan en kent.
Bij leerdoelen gaat het naast het resultaat veelal om het proces: wat wordt van de leerling op welke manier wanneer verwacht en/of wat wil de docent bereiken. Daarbij zijn leerdoelen gekoppeld aan de lessen en vaak relatief concreet. Bij leeruitkomsten gaat om het resultaat en niet de manier waarop deze wordt bereikt.
Een bewering is analytisch als het predicaat (eigenschap) dat aan een begrip wordt gekoppeld reeds inbegrepen is in het begrip zelf en dus geen extra kennis toevoegd. Bijvoorbeeld: een driekhoek heeft 3 zijden; het hebben van 3 zijden ligt opgesloten in het begrip driehoek. Tegenovergesteld aan synthetisch.
Een toetsmatrijs is een overzicht waarin aangegeven wordt hoe de opgaven, behorende bij bepaalde toetstermen, worden verdeeld over een toets. De toetsmatrijs is een blauwdruk, een uitgewerkt plan, dat een systematische constructie van een toets garandeert. Een toetsmatrijs vul je in voordat je de vragen ontwikkelt.
Door middel van toetstermen is vastgelegd wat deelnemers moeten kennen en kunnen. Een toetsterm is bepalend voor de inhoud van de opleiding en de toetsing. Dit betekent dat voor iedereen duidelijk zal moeten zijn, wat precies met een toetsterm wordt bedoeld.
Voor de formulering van leeruitkomsten hanteert de hogeschool de Tuning systematiek. Tuning is een internationaal project waarbinnen afspraken zijn vastgelegd voor het formuleren van leeruitkomsten voor instellingen van hoger onderwijs.
Het werken leeruitkomsten maakt het mogelijk om te komen tot verdere flexibilisering van de opleidingstrajecten en meer leerwegonafhankelijk opleiden. Dit betekent het loslaten van het vaststaand onderwijsprogramma en het centraal stellen van leeruitkomsten waar een student naartoe werkt, oftewel de eindkwalificatie.
Persoonlijke doelstellingen zijn doelstellingen die je voor jezelf stelt. Dit doe je om jezelf verder te ontwikkelen, om de dingen te doen die je graag wilt doen of om te bereiken wat je wilt bereiken. Je kunt persoonlijke doelstellingen stellen op je werk, maar ook privé, en natuurlijk ook voor beide.