Uit onderzoek van Eurostat blijkt dat het ov in Nederland 32 procent duurder is dan het Europese gemiddelde. Bert van Wee is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft en weet heel veel over het openbaar vervoer. "De totale kosten zijn ongeveer vier keer zo hoog als wat de reiziger zelf betaalt.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Stijgend basistarief
De totale prijs van een ritje in het ov bestaat uit twee delen: het kilometertarief en de basisprijs. Die laatste betaal je als je instapt in de bus, tram of metro. Het basistarief is in heel Nederland gelijk en wordt in 2022 twee cent duurder: 1,01 euro.
Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid.
1: Het is goedkoper
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
Goedkoper OV = minder auto's, of niet? Reizen met het ov is duurzamer dan autorijden: door met de trein naar je werk te gaan bespaar je 4000 kilo CO2 per jaar, aldus Milieu Centraal, gebaseerd op de afstand Utrecht - Amsterdam.
Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
Wat kost het? € 4,- per 24-uurs kaartje voor kinderen vanaf 4 jaar tot en met 11 jaar. Kinderen onder de 4 jaar reizen gratis.
Saldoreizigers betalen een vast bedrag per rit van € 1,05. Dit komt bovenop het basistarief van € 0,96. Wanneer je alleen met STOPenGO reist, dus zonder overstap naar ander OV, dan is de totale ritprijs € 2,01.
Gratis. Elk kind heeft wel een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Deze kost € 7,50. Je (klein)kind reist gratis in de trein met een Kids Vrij abonnement, onder begeleiding van een volwassene met een geldig vervoerbewijs.
Het is snel, gemakkelijk en kostenbesparend, u heeft de mogelijkheid om uw benen eens te strekken en bovendien krijgt u er onderweg gratis prachtige uitzichten bovenop. Tijd dus om de stress die bij een reis komt kijken, te vergeten: als u voor de trein kiest, dan begint uw vakantie al aan boord.
De kosten die het openbaar vervoer met zich meebrengt worden in een systeem van gratis openbaar vervoer in beginsel gedragen door de overheid. Wie trein, tram of bus neemt hoeft als gebruiker niets te betalen, maar burgers betalen uiteindelijk voor dit systeem via de belastingen.
Elk kind van vier jaar en ouder heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig om op saldo met korting te kunnen reizen. Is je kind 3 jaar en 6 maanden oud, dan kun je deze kaart al voor hem of haar aanvragen. De korting voor kinderen wordt automatisch op deze persoonlijke OV-chipkaart verrekend.
Geldig bij alle maatschappijen
Blinden en slechtzienden reizen gratis met het openbaar vervoer (NMBS, De Lijn, MIVB en TEC) met de nationale verminderingskaart van de FOD Sociale Zekerheid.
Reizen met de bus kan ook zonder OV-chipkaart. Losse kaartjes zijn er in verschillende vormen: een papieren kaartje, een e-ticket en een m-ticket. Een aantal kaartjes hieronder kun je direct als e-ticket bestellen, andere kaartjes zijn alleen te koop bij verkooppunten of bij de buschauffeur.
Dagkaarten zijn ideaal wanneer je niet beschikt over een OV-chipkaart en soms zijn ze zelfs voordeliger dan reizen met een OV-chipkaart. Andere voordelen: de dagkaartjes zijn volledig anoniem en meestal gedurende een hele dag geldig. Let goed op: Een aantal dagkaarten zijn pas na 09.00 uur te gebruiken.
Je kunt met een OV-chipkaart reizen per trein, bus, tram en metro. Jouw kaart is direct actief en je kunt reizen met NS in de 2e klas mits je saldo op je kaart hebt gezet.
Treinen, bussen, trams en metro's kunnen veel passagiers tegelijkertijd vervoeren en worden steeds milieuvriendelijker. Daarom stimuleert de Rijksoverheid reizigers om met het ov te reizen in plaats van met de auto. De komende jaren maakt de Rijksoverheid extra geld beschikbaar voor het ov.
In heel Nederland is dat voor bus, tram en metro € 4,-. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort op de kaart minus de kosten van de reis. Bij vergeten uitcheck betaalt de reiziger het volledige instaptarief. In Nederland kun je op verschillende manieren reizen en betalen in het ov.
Sinds 1 maart 2020 hebben de reizigers van het Luxemburgse openbaar vervoer geen vervoersbewijs meer nodig om op de bus, trein of tram te stappen.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.