Voor consumenten is een diesel rijden eigenlijk niet meer interessant. De stijging van de prijs van diesel komt vooral doordat de brandstof voor het grootste deel werd gehaald uit Rusland. Europese sancties bepalen dat importeurs vanwege de oorlog naar andere leveranciers moeten zoeken.
Ons advies aan dieselrijders
We adviseren niet om een nieuwe dieselauto te kopen. Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Tegen 2035 mogen er in de Europese Unie geen nieuwe wagens verkocht worden die rijden op benzine of diesel.
Heb je een diesel van de zaak, dan hoef je niets te vrezen.De leasemaatschappij draagt het risico van de lagere restwaarde. Tip: contract uitdienen en snel overstappen op elektrisch of hybride. Misschien is jouw auto nog prima, maar hij heeft het sentiment tegen en dat drukt de restwaarde.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
Twee van deze alternatieven zijn wasbenzine en terpentine. Zij mengen beter met lucht, waardoor er een vollediger verbranding mogelijk is dan met dieselolie.
Op 1 januari 2023 werd deze maatregel met een half jaar verlengd. Per 1 juli loopt de regeling af, waardoor een liter benzine 13,8 cent duurder wordt. Voor diesel zal je 9,9 cent per liter duurder uit zijn en de accijns voor lpg gaat met 6 cent per liter omhoog.
CO2-vrijEuropa kapt met de benzine- en dieselmotor. Per 2035 komen die niet meer op de markt. Met een levensduur van vijftien jaar houdt dat in dat het Europese personenverkeer in 2050 zo goed als volledig CO2-vrij is.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
In 2024 wordt tanken nóg duurder
Wanneer in de plannen niets verandert, wordt de accijnskorting in 2024 helemaal losgelaten. Een liter benzine wordt dan nog eens 8,7 cent duurder, diesel stijgt met 5,6 cent en de prijs van LPG neemt toe met 2,1 cent.
Zoals u zelf boven kunt berekenen in de benzine of diesel calculator, ligt het omslagpunt al bij 150 liter per maand bij een autogewicht van 1250 – 1300 kilo, vanaf dat punt is het dan ook goedkoper om diesel te rijden. Dit houdt in dat diesel rijden relatief goedkoper is dan benzine rijden.
De belangrijkste reden om voor diesel auto's te kiezen is dat diesel voordeliger is in verbruik. Niet alleen de dieselprijs aan de pomp ligt veel lager maar een dieselmotor is veel zuiniger in vergelijking met de benzine variant.
In 2023 kunt u een groot aantal goede hybrides met een stekker kopen. Wat ons betreft springen de Toyota Prius, de BMW 3 Serie, de Peugeot 408, de Opel Astra GSe, De Audi A3 Sportback en de Volvo V60 er echt bovenuit. Welke van deze auto's voor u de beste is, is afhankelijk van uw eigen wensen.
Vanaf 2035 mogen in de EU geen nieuwe auto's en bestelbussen op benzine, diesel of lpg worden verkocht. In 2030 moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto's met 55 procent zijn verlaagd (in vergelijking met 2021). Voor bestelbussen geld een verlaging van 50 procent in 2030.
De nadelen van diesel
Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.
Dieselrijders moeten even opletten
Die worden namelijk strenger getest. Of om in de woorden van de RDW te spreken: Vanaf 1 januari 2023 moet er een deeltjesteller gebruikt worden bij de periodieke keuringen van dieselvoertuigen met een roetfilter.
Een doorsnee diesel verbruikt gemiddeld 15 procent minder dan een gelijkaardig benzinemodel. Dieselmotoren zijn daarnaast ook oersterk. Een diesel heeft minder moeite om een aanhangwagen of caravan te trekken dan een benzinewagen. De sterkte uit zich ook in een langere levensduur.
Diesel was in de eerste negen maanden van 2022 gemiddeld 40 procent duurder dan in dezelfde periode van 2021. Ten opzichte van de prijzen over het eerste halfjaar van 2022 is er sprake van een minieme daling; toen lag de dieselprijs gemiddeld 41 procent hoger dan in het eerste halfjaar van 2021.
De benzineprijs gaat door een accijnsverhoging in januari 2024 met bijna 21 cent per liter omhoog. Op een tank van 45 liter betaal je dan dus bijna een tientje meer. Ook dieselrijders moeten meer gaan betalen. Een liter diesel gaat ongeveer 13,5 cent meer kosten, ofwel bijna 6 euro voor een volle tank.
16 september 2022 Meerdere oorzaken zorgen voor dure diesel
Diesel is vandaag de dag (soms) duurder dan benzine. Een ommezwaai van jewelste, want diesel was eerder dubbeltjes goedkoper per liter. Mede hierdoor is de motorrijtuigenbelasting voor diesels altijd al hoger geweest dan die voor benzineauto's.
Voordelen van een hybride auto
Het grootste en bekendste voordeel van een hybride auto is dat het veel zuiniger rijdt dat een auto op benzine of diesel. Vooral handig als je veel in de stad rijdt of regelmatig in een file belandt. Andere voordelen zijn: Minder uitstoot.
Inderdaad, diesel is met 35000 km per jaar de beste keuze. Zeker als je tweede hands koopt. LPG zou ook een optie kunnen zijn. Hybrides zonder stekker, doen het vooral goed bij wisselende snelheden onder 60 km/h, maar bij veelvuldig snelweg gebruik, bieden ze geen noemenswaardig verbruiks voordeel.
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.