Helaas haken er een hoop potentiële caravanners af omdat ze opzien tegen het rijden met de caravan achter de auto. In eerste instantie begrijpelijk. Het rijden met de caravan / aanhanger is echter niet zo moeilijk en eng als het lijkt. Oefenen kan men het beste op een groot, afgelegen parkeerterrein.
Bij zwaar weer kun je het best niet de weg op gaan. Moet je toch de weg op of word je onderweg overvallen door harde wind, dan verwachten we op grond van onderzoek dat met een combinatie van een moderne wagen met een moderne en niet te grote, correct beladen caravan niet zal omwaaien tot ongeveer windkracht 8 tot 8,5.
Rijd achteruit tot de achterkant van de caravan aankomt bij het begin van de parkeerplek. Daar laat je de caravan een halve cirkel maken door het stuur volledig naar rechts te draaien. Maak de bocht dus niet te scherp en let op de “schaarhoek”! Als dit is bereikt, draai je het stuur weer helemaal naar links.
Heeft je caravan een eigen kenteken en is de totaal toegestane massa van auto en caravan bijenkaar meer dan 3500 kg, dan heb je een BE-rijbewijs nodig. Voor combinaties die meer mogen wegen dan 3500 kg maar niet meer dan 4250 kg is in Europa een nieuwe rijbewijscategorie ingevoerd: het rijbewijs B+ met code 96.
Als je 85 km wil halen zal de gemiddelde snelheid vaak uitkomen om 77-80 km. Als je 100 wil halen zal dit 85-90 zijn.
Een caravan die je achter je auto trekt, is automatisch meeverzekerd via je WA-verzekering. Dat betekent dat schade die je toebrengt aan een ander (bijvoorbeeld bij achteruit parkeren) is gedekt. De caravan maakt, mits aangekoppeld, tenslotte deel uit van je auto.
Wat kost een mover? De simpelste handbediende caravanmovers zoals de easydriver basic 1.6 beginnen rond de € 1000 en prijzen lopen op tot zo'n € 1600 voor automatische extra krachtige modellen. Dit zijn de adviesprijzen dus vaak kun je nog wat goedkoper uitkomen.
Aanhanger trekken met rijbewijs B
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
In caravans zit je betrekkelijk veilig omdat de aluminium buitenwand de elektriciteit afvoert. Een kunststofcaravan, -vouwwagen of tent kun je het best even verruilen voor de auto, een stenen gebouw zoals een kantine of de aluminium caravan van de buren.
Tot windkracht 4 zou geen probleem moeten zijn. Wel is het hierbij erg belangrijk dat je de luifel op de juiste wijze hebt opgezet en uitgespannen! En ook hier geldt weer: komt de wind van achter, dan is er weinig aan de hand. Een windkracht 7 op de achterzijde van de caravan met luifel zal geen probleem zijn.
Kampeer je in een vouwwagen of een tent? Dan ben je niet veilig meer als het onweer dichtbij is. We raden aan om dan zo snel mogelijk naar strong>een stenen gebouw (toiletgebouw, receptie, winkel of restaurant van de camping) of auto te gaan.
Er is maar één juiste methode om een slingerende caravan weer stabiel te krijgen: gas loslaten en remmen. Flink remmen, maar voorkom blokkeren. Dan zal het slingeren vanzelf ophouden. Stop met remmen zodra de caravan weer mooi volgt.
Een toerengebied van 2.000-2.500 toeren is dan motorisch een betere keuze. Meer toeren is ook wat smering en koeling betreft gunstiger en maakt de motor minder ontvankelijk voor inwendige vervuiling.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
Caravans hebben over het algemeen een lange levensduur. Vaak zien we dat deze maar enkele weken per jaar gebruikt worden en daarna weer netjes de stalling in gaan. Het is dus niet ongewoon dat een caravan in veel gevallen een levensduur van zeker 20-30 jaar heeft. Veel zal echter afhangen van het gebruik.
De levensduur van een mover ligt grofweg tussen de 7 en 10 jaar, maar is afhankelijk van het merk en het model, de degelijkheid van het product, een goede montage en hoe intensief en hoe vaak de mover gebruikt wordt.
Zie hier de meest recente testresultaten. In deze test werden 15 caravan movers van diverse merken getest op punten zoals koersvastheid, manoeuvreren op diverse ondergronden en hellingen, snelheid en stroomverbruik. Een van de caravan movers die goed werd beoordeeld was de Powrmover Evo+ en de Truma Mover SE R.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto.
Omdat je voor de meeste caravans geen wegenbelasting betaald heeft het ook geen zit om deze te schorsen. Alleen grote bakbeesten , caravans met een gewicht van boven de 3500 kilo die ook wegenbelasting betalen en APK plicht hebben kun je wel schorsen.
Van de levensduur van de hedendaagse caravan valt nog niet veel te voorspellen, over een jaar of 10 kunnen we pas de balans opmaken. Zie bijvoorbeeld LMC en Elddis en Sprite. Maar de 'gewone' caravans zoals Hobby, Knaus, Tabbert, Adria, Fendt, Bürstner, Dethleffs en Eriba voldoen ook nog steeds goed.
Wij hebben afgelopen jaar (met 2 kleine kinderen) ongeveer 1000km gereden (alpen) en waren ongeveer 12 uur onderweg incl. flinke stops (1,5 uur eten in de middag) en redelijk wat korte pauzes om de benen te strekken voor ons én wat te spelen voor de kinderen.
In Nederland mag je met een caravan nooit sneller rijden dan 90 km/u (op een autosnelweg).
Als wij een lang stuk gaan rijden zoals bijvoorbeeld naar het zwarte woud dan is de afstand 630 km. Met de caravan op 90 km/u doe je er dus 630 : 90= 7 uur over. Dat is dus als je aan 1 stuk door rijd met een constante snelheid.