Volgens Editie NL wacht meer dan dertig procent van de automobilisten tot het allerlaatste moment om te tanken. Je kent ook vast iemand die er een sport van maakt om tot de laatste druppel door te rijden. Volgens de ANWB kun je dit beter niet doen, omdat je tank leegrijden slecht is voor je auto.
Bij een middenklasse auto zit er meestal nog 6 liter reserve in de tank. Hoe ver u hiermee kunt rijden, hangt af van het brandstofgebruik van uw auto. De meeste auto's kunnen nog zo'n 50 kilometer rijden met 6 liter brandstof. Maar het is dus beter om het niet zo ver te laten komen!
Wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp lucht aanzuigen. Tot slot verzamelen vuil en vettigheid zich op de bodem van de tank. Rijd je de tank leeg, dan gaat de brandstofpomp deze troep opslurpen, met eveneens kans op een haperende motor of schade.
Het bezinksel van benzine ligt als het ware onder in je tank. Wanneer je dit bezinksel in je brandstofleidingen terecht komt kan dit verstoppingen veroorzaken. Dit geldt overigens ook voor diesel. Bovendien kan er altijd vuil en vocht op de bodem van je tank liggen.
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken.
Te weinig geld op je rekening? Staat er minder dan 125 euro op je rekening? Dan zijn er twee mogelijkheden, afhankelijk van het pompstation waar je tankt: of je kunt niet tanken, of er wordt een lager bedrag gereserveerd dat nog wel op je rekening staat. De pomp zal dan afslaan op het moment dat die limiet bereikt is.
Is een volle tank beter? Hoewel het rijden met een bijna lege tank niet verstandig is, is altijd rondrijden met een volledig volle tank ook niet zo handig. U weet dan weliswaar zeker dat u niet strandt door gebrek aan brandstof, maar al die extra brandstofkilo's moet de auto wel meesjouwen. Dat werkt afremmend.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.
Liever geen kleine beetjes tanken
Het lijkt misschien handig om vaker kleine beetjes te tanken, zodat u niet in 1 keer veel geld kwijt bent, maar bij elke tankbeurt gaat er een klein beetje brandstof verloren. Het is daarom het handigste om wat langer door te rijden op uw tank en dan in 1 tankbeurt veel te tanken.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
De tank heeft een inhoud van 35 liter. Iedere 5 liter is een streepje op het display. Bij het laatste streepje gaat hij knipperen en dan zit er nog 5 liter in. Daar kun je ongeveer nog 60/100 km mee rijden.
Voor het starten van de auto heeft de startmotor stroom nodig. Deze stroom wordt geleverd door de accu. Een accu kan zoals zojuist genoemd slecht presteren door de weersomstandigheden, maar ook door ouderdom. Ook kan de accu na verloop van tijd leeglopen waardoor de accu niet meer voldoende stroom kan leveren.
Bij het factureren van je reiskosten aan je werkgever of opdrachtgever, ga je uit van een vaste prijs per kilometer en dat is vaak 19 cent per kilometer. Verbruikt je auto 6,7 l/100 kilometer (dat is 1 op 14,9), dan is die vergoeding genoeg om de brandstofkosten te betalen.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Vaak kan er 35 tot 60 liter benzine of diesel in een brandstoftank. Het vol tanken kost bijvoorbeeld €60,- Zet vervolgens je trip kilometerteller op 0. De tank is vol en nu kun je gewoon gaan rijden. Na een x aantal gereden kilometer begint het lampje ''Tanken alstublieft'' te branden.
Ford F-Series Super Duty – 181 liter
Deze pick-up van Ford heeft daarom ook de grootste benzinetank van dit moment. In de tank verdwijnen 48 Amerikaanse gallons aan benzine, wat neerkomt op 181 liter.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen. Waarschijnlijk bent u in de spits het meeste kwijt. 's Nachts tanken is trouwens niet voordeliger. Als (bijna) iedereen slaapt, gooien de meeste tankstations de prijzen flink omhoog.
Knijp in het 'pistool' van de handgreep, nu komt er brandstof in je tank. Als de pomp meteen afslaat, kan je proberen de tank een klein stukje terug te halen, of zachtjes een beetje rond te draaien. Als de tank vol zit slaat de pomp automatisch af. Haal nu het mondstuk uit de tank.
Een liter kost 1,572 euro. De gemiddelde landelijke adviesprijs voor een liter Euro95/E10 is volgens het overzicht van United Consumers 1,934 euro.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
De vooravond is met stip het beste tijdstip om te tanken. Tussen 18 en 20 uur zetten de tankstations de minste toeslag op hun dienst, waardoor de prijzen van alle typen brandstof op het minimum liggen. Bij een deel van de bedrijven geldt deze bodemprijs zelfs tot 23 uur.
Volgens de Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS) moeten automobilisten hun tank niet helemaal tot de rand toe vullen. De reden is dat de hitte ervoor zorgt dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken.