Zowel een te hoge als een te lage zoekwoord dichtheid zijn nadelig voor de vindbaarheid van een pagina. Een zeer hoge zoekwoorddichtheid (keyword stuffing) wordt niet gewaardeerd door Google en kan zelfs herkend worden als manipulatie. Dit kan een lagere positie tot gevolg hebben.
Over het algemeen is een zoekwoorddichtheid tussen 1% en 3% goed, maar er zijn een aantal tips om keywords slim te verwerken zodat ze meer opleveren: Zet de keyword in de H1 en H2. Gebruik de keyword in de eerste en laatste zin pagina. Je keyword is het hoofdonderwerp van de tekst.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Hierdoor zal een website al snel minder hoog ranken wanneer er slechts één belangrijk zoekwoord in de teksten is verwerkt. Twee zoekwoorden per tekst is dus een goed minimum om aan te houden. Het is wel een goede strategie om één zoekwoord het belangrijkste woord van de tekst te maken.
Hoog scoren in Google is aardig, maar als bezoekers niets op je site doen heb je er weinig aan. Schijf dus echt een steengoede tekst, van minimaal 350 woorden. Korter kan, maar zoekmachines zetten graag hun tanden in langere teksten en je kunt er vaker zoekwoorden en synoniemen in verwerken.
Bij het bepalen van goede keywords is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de zoektermen relevant moeten zijn voor de informatie waar de doelgroep naar zoekt. Door je in te leven in de doelgroep kun je bedenken welke termen zij zouden gebruiken om bepaalde producten te vinden.
DE IDEALE LENGTE: EEN WISKUNDIGE BENADERING
Of opgelucht, 't is maar hoe je 't bekijkt. Volgens de Universiteit van Antwerpen bedraagt de gemiddelde leessnelheid 250 woorden per minuut. Vier minuten maal 250 woorden is maximaal 1000 woorden per pagina.
Vaak wordt er geschreven dat het voor een website belangrijk is dat een pagina een minimaal aantal worden moet bevatten in verband met de indexeringen van de verschillende zoekmachines. Dit is volgens ons niet het belangrijkste. Maar wij adviseren wel een richtlijn van tussen de 400 en 1000 woorden.
Ook als je kijkt naar een tijdschriftpagina komt dit redelijk overeen. En tijdschriftpagina bestaat meestal uit zo'n 600 woorden en is vergelijkbaar met het aantal woorden op een A4.
Als je relevante, waardevolle informatie biedt die bovenal antwoord geeft op de vraag van je lezer, dan is elke lengte goed. Voor zoekmachines geldt een minimum van 300 woorden. Vanaf 1000 woorden wordt een artikel als verdiepend gezien en zijn ze nog waardevoller.
De lengte van SEO-titels in zoekmachines zijn beperkt tot een specifieke breedte; maximaal 512 pixels. Over het algemeen passen daar 55-60 tekens in.
Een zin telt gemiddeld elf woorden, een A4'tje telt gemiddeld 32 tot 35 zinnen. Op een A4'tje staan gemiddeld 350 tot 400 woorden. Vanwege het lettertype en de regelafstand soms iets minder, soms iets meer. We praten dan wel over een vol A4'tje met een standaardopmaak en voor 80 à 90% volgeschreven.
Een vol A4'tje opgemaakt met standaard marges, 12-punts lettergrootte en een regelafstand van 1,5 telt gemiddeld 400 tot 500 woorden. Als er subkopjes, witregels of afbeeldingen in de tekst zijn opgenomen, kunt u voor een gemiddeld A4-blad uitgaan van ongeveer 350 woorden.
Onder zoekwoorden verstaan we de zoekopdrachten die mensen in zoekmachines gebruiken. Het doel van een zoekwoorden onderzoek is te komen tot een lijst van zoekwoorden die het meest geschikt zijn om je website voor te optimaliseren. Deze termen gebruik je dus als basis voor zoekmachine optimalisatie.
De Keyword Tool van Google Adwords is een webdienst waarmee je kunt bekijken hoe vaak er op bepaalde trefwoorden – en daaraan gerelateerde termen – gezocht wordt in Google en hoeveel concurrentie er op die keywords is.
Tip 3: houd de juiste lengte aan voor je SEO-tekst
Hanteer de volgende richtlijnen: Tekst bovenaan categoriepagina's: 50-150 woorden. Tekst onderaan categoriepagina's: 300-1000 woorden. Of de tekst 300 of 1000 woorden lang moet zijn is afhankelijk van de categorie waarvoor je de tekst schrijft.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. SEO is het optimaliseren van webpagina's met als doel deze pagina's zo hoog mogelijk terug te laten komen in de zoekresultaten van zoekmachines op het internet.
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization), dus SEO teksten dragen bij aan de vindbaarheid in Google. Tegelijkertijd komt de bezoeker altijd op de eerste plaats. Pas wanneer een tekst interessant, relevant en waardevol is zijn het de zoekwoorden die je helpen aan een plek hoger in Google.
De voorbereiding van een korte presentatie
Dat kun je testen door gedurende 1 minuut een tekst voor te lezen. Als je rond de 120 woorden uitkomt, ben je een gemiddelde spreker. Neig je naar de 100 woorden per minuut dan ben je een langzame spreker. Vanaf 130 tot 140 woorden mag je jezelf rekenen tot de snelle sprekers.
U heeft een gemiddelde leessnelheid. De geschreven toespraak bevat 650 woorden. Uw toespraak zal dan 650/130 = 5 minuten duren.
Met 4 pagina's volgeschreven zit je overigens al snel op 15 minuten spreektijd. En als je dan 10 minuten hebt, ga je dus ruim over je spreektijd heen en spreek je anderhalf keer zo lang als de bedoeling was.
Als jou teamgenoten het woord: “gefeliciteerd” goed spellen, krijgen jullie drie letters. Is het fout, dan krijg niets!