Belangrijke oliemarkten zijn de New York Mercantile Exchange (NYMEX) en IntercontinentalExchange (ICE) waar de prijs wordt bepaald door een samenspel van fundamentele marktgegevens zoals het aanbod van en de vraag naar aardolie, maar ook door emoties, speculatie en langetermijnverwachtingen.
De hoogste stand ooit voor Brent-olie was $140 en die werd bereikt in juni 2008. Bij de huidige prijs van $113 moet Brent nog 24% stijgen voordat er nieuwe hoogste standen ooit op de borden komen.
Een vat ruwe Brent-olie kost momenteel 116 dollar.
Ruwe olie moet in grote installaties omgezet worden in benzine, diesel en kerosine. De beschikbaarheid aan raffinagecapaciteit bepaalt ook de prijs aan de pomp.
Ruwe aardolie is Nederlands belangrijkste importproduct. Afgelopen jaar werd voor 36 miljard euro olie ingevoerd, waarvan bijna de helft afkomstig was uit Noorwegen en Rusland. Een groot deel daarvan wordt verwerkt tot geraffineerde olieproducten om te dienen als brandstof of grondstof voor wegenbouw.
De oorlog zorgt voor onrust en legt de lokale economie haast plat. Bovendien is Rusland na de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië de grootste olieproducent ter wereld. Minder aanbod, net zo grote vraag: dus de prijzen schieten omhoog.
Oliemaatschappijen willen prijs niet verlagen
De olieprijzen dalen, maar de prijs voor een liter benzine of diesel daalt amper mee. De oorzaak ligt grotendeels bij oliemaatschappijen die de prijs liever niet te snel verlagen. Dat stelt marktdeskundige Paul van Selms van United Consumers.
Ruwweg krijg je als crude wordt geraffineerd 15% zware stookolie, 15% lichte stookolie, 15% dieselolie, 25% benzine en 20% LPG en 10% lichtere fracties.
Brentolievelden. De Brentolievelden liggen op 186 km ten noordoosten van Lerwick, Schotland. De Brentolievelden zijn ontdekt in juli 1971 en de eerste tanker is geladen op 13 december 1975.
Benzine wordt door een heel ingewikkeld proces van olie gemaakt. Olie komt op plekken in Zuid-Amerika, Noord-Afrika, Midden-Oosten en Rusland diep in de aarde voor. Er is niet oneindig veel olie in de aarde maar steeds meer mensen hebben olie nodig en daarom wordt benzine steeds duurder.
Op het hoogtepunt moesten handelaren 95,82 dollar neertellen voor een vat van 159 liter. Een stijging van 2,5 procent ten opzichte van eerder op de dag.
Van alle vaten ruwe olie die de Europese Unie importeert komt ongeveer een kwart uit Rusland. Het land is daarmee de grootste olieleverancier van Europa. Vorig jaar verdiende Rusland in Europa alleen al aan ruwe olie drie keer zoveel als aan gas.
“Ongeveer dertig procent van de olie in Nederland, komt uit Rusland. We importeren ook nog olieproducten. Dus per saldo komen er ongeveer 750.000 olievaten aan olie per dag richting Nederland”, legt van Cleef uit.
Rusland: 11,49 miljoen bpd.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 2.33 (Saudi Riyal), met een minimum van 2.33 (Saudi Riyal) op 06-juni-2022 en een maximum van 2.33 (Saudi Riyal) op 06-juni-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 7.53 Saudi Riyal.
"Volgend jaar verwachten we dat de prijzen weer zullen zakken naar het niveau waar we nu op zitten. Maar we moeten er wel rekening mee houden dat de accijnsverlaging ook weer vervalt per 1 januari 2023. Daardoor zal de prijs voor de consument ook weer stijgen", aldus Van Garderen.
Het kabinet heeft namelijk besloten om per 1 april, en dat is geen grap, de accijns op brandstof te verlagen. En dat scheelt flink in de kosten: ongeveer 20 cent voor een liter benzine en 13 cent voor een liter diesel. Op een volle tank van 40 liter, bespaar je hiermee tussen de 5 en 8 euro.
De accijns op brandstof stijgt al jaren. Op 1 januari 1970 bedroeg de accijns op benzine omgerekend 16,8 eurocent. Tien jaar later, op 1 januari 1980, bracht de overheid al 23,8 eurocent in rekening.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
Nederland de rest van Europa zijn nog te afhankelijk van gas uit Rusland. Zonder het Russische gas is er niet voldoende gas om aan de vraag naar gas te voldoen. Wel wil Europa zo snel mogelijk minder afhankelijk worden van Russisch gas. Maar dat kan niet op de korte termijn.
MOSKOU (ANP/AFP) - Rusland heeft in de eerste honderd dagen van de oorlog in Oekraïne €93 miljard verdiend aan de export van fossiele brandstoffen. Het grootste deel van de uitvoer van Russisch olie en gas ging naar de Europese Unie.
Het belangrijkste exportproduct van Rusland is energie, olie en aardgas, met een aandeel van twee derde in de totale exportopbrengsten. Fluctuaties in de export zijn vooral het gevolg van veranderingen van de olieprijs op de wereldmarkt.