De kans om zonder brandstof te komen te zitten is groter, vooral in de winter of in een file, wat je in gevaar kan brengen. Een gedeeltelijk gevulde tank heeft meer benzinedampen. De dampen zijn explosief. Dus in het geval van een ongeluk ben je beter af met een volle tank.
Benzine en diesel zetten uit
De hitte zorgt ervoor dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken. Dat is niet alleen schadelijk voor het milieu, de lak van de auto of de bodembescherming, het is ook gevaarlijk.
Minder kans op condensatie in de tank
Dit is meestal alleen een probleem bij oudere voertuigen, omdat nieuwere voertuigen betere, volledig afgesloten brandstoftanks hebben. Als u de tank van uw bestuurder echter vol houdt, is er minder ruimte voor condensvorming , dus is de kans kleiner dat u problemen krijgt met water in de brandstoftank.
HLN-mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn geeft advies: “Je riskeert er kosten door.” Een benzine- of dieselpomp slaat automatisch af als je tank ongeveer vol is. Dat is het geval als de pomp goed afgesteld is en je het tankpistool goed in je vuldop hebt gestoken. Dan nog verder tanken is geen goed idee.
De overtollige brandstof kan namelijk op plekken terechtkomen waar het niet hoort, waardoor onder andere het ontluchtingssysteem flink beschadigd kan raken. De kosten voor het herstellen of vervangen verschillen per auto, maar het staat vast dat het bedragen zijn die je niet graag aftikt.
Het kan het brandstofinjectiesysteem van het voertuig verstoren, wat resulteert in een verminderd vermogen en acceleratie. Het overvullen van uw gastank kan ernstige gevolgen hebben, zowel voor het milieu als voor uw veiligheid . Het kan niet alleen milieuschade veroorzaken, maar het kan ook leiden tot een potentiële brand of explosie.
Maximale hoeveelheid brandstoffen
Wil je brandstof vervoeren, dan mag je dat als particulier doen. Maar houd er rekening mee dat je maximaal 240 liter brandstof mag vervoeren in jerrycans of andere navulbare houders van maximaal 60 liter.
Als je het vulpistool bij het tankstation goed bekijkt, zie je dat er twee openingen aan zitten. Een grote, waardoor de benzine naar buiten komt en een kleine, die op het eerste gezicht geen nut heeft. Beide komen echter in de slang bij elkaar.
Door verder te tanken na de klik neem je het risico brandstof op te slaan op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn. Je kunt dan niet alleen de tank, maar ook het vulkanaal vullen. Met meer brandstof in je auto dan eigenlijk de bedoeling was, stijgt het risico op kosten.
Als de tank bijna leeg is, kan de pomp oververhit raken en vroegtijdig slijten. Hoewel het dus aanbevolen wordt om minimaal 5 liter te tanken, is het altijd het beste om je tank zo snel mogelijk volledig bij te vullen om ervoor te zorgen dat je auto optimaal blijft presteren en om ongewenste problemen te voorkomen.
AAA adviseert om altijd minimaal een kwart tank benzine in uw voertuig te hebben om de kans op kostbare sleepkosten, reparaties of veiligheidsincidenten te verkleinen .
Hoe voller jouw kofferbak, hoe vaker je moet stoppen bij het tankstation. Tank daarom niet te vroeg: als je constant rijdt met een volle tank, dan verbruik je dus altijd meer brandstof. Ook kan je eraan denken om jouw kofferbak eens op te ruimen.
De Duitse Leopard 2-tanks en de Amerikaanse M1 Abrams worden algemeen beschouwd als de beste en meest moderne tanks ter wereld. De stafchef van het Oekraïense leger zei vorig jaar al dat hij ruim 300 van die tanks nodig heeft voor een succesvol tegenoffensief.
Vettigheid, vuil en andere resten uit de brandstof verzamelen zich namelijk op de bodem van de tank. Denk bijvoorbeeld ook aan een glas wijn of kop koffie waar dit ook gebeurd. Wanneer de tank niet op tijd wordt bijgevuld, dan worden deze resten opgeslurpt door de pomp. Dit kan zorgen voor grote schade.
De lading van personenauto's mag niet meer dan 20 cm buiten elke zijkant van de auto uitsteken tot een maximumbreedte van 2,55 meter. Voor aanhangwagens (en vrachtauto's) geldt dat de breedte van het voertuig incl. de lading niet breder mag zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van 3,00 meter.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Als je de brandstoftank te vol maakt, kan overtollige brandstof in dit systeem terechtkomen, wat kan leiden tot schade en mogelijk dure reparaties. Het kan ook leiden tot een verhoogde uitstoot van schadelijke stoffen, wat slecht is voor het milieu.
Pechhulp bij verkeerd tanken
Wanneer je verkeerd getankt hebt, kan je direct een melding voor pechhulp doen. In vrijwel de meeste gevallen zal de Wegenwacht langskomen om het systeem af te tappen. Juist, omdat de Wegenwacht beschikt over voertuigen met een “verkeerd getankt" installatie, kunnen zij je helpen.
Tank niet met een draaiende motor. Dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, er is ook een verhoogd risico op brand. Als de motor draait wordt er statische elektriciteit gegenereerd wat brandstofdampen kan laten ontbranden.
Bellen aan een tankstation is absoluut verboden. "Benzine is een licht ontvlambaar product en tijdens het tanken komen er brandbare benzinedampen vrij. Je gsm kan in theorie vonken geven in een omgeving met benzinedampen. Ook de afleiding van het bellen of een val van je gsm, vergroot het brandgevaar.
Tank de brandstoftank helemaal vol! Vaak kan er 35 tot 60 liter benzine of diesel in een brandstoftank. Het vol tanken kost bijvoorbeeld €60,- Zet vervolgens je trip kilometerteller op 0. De tank is vol en nu kun je gewoon gaan rijden.
Houd de brandstofpompmonitor in de gaten om te controleren hoeveel geld u hebt uitgegeven. Als u uw tank helemaal wilt vullen, wacht dan tot hij geluid maakt. U zou een duidelijk bonkend geluid moeten horen als de tank vol is .
Wanneer je wilt tanken of aftanken, dan moet je minimaal vijf liter bij het tankstation afnemen. Waarom minimaal 5 liter tanken? Dit heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt.
Met een aankomende toename van 21 cent per liter vanaf 1 januari 2024, worden de Duitse tankstations nog aantrekkelijker. Momenteel liggen de prijzen in Nederland tussen de €2,15 en €2,23 per liter, terwijl je in Duitsland prijzen tussen de €1,80 en €2,00 kunt verwachten.
Eerst deel je de afstand door het verbruik per kilometer.In dit voorbeeld is dat 60:15 = 4 liter verbruikte brandstof.Deze uitkomst vermenigvuldig je met de brandstofprijs.