Populaire apps die waarschuwen voor flitsers zoals Waze en Flitsmeister mogen conform de Duitse verkeerswet evenmin worden gebruikt. Je hoeft deze niet van je telefoon te verwijderen, maar word je betrapt op het gebruik ervan, dan volgt een boete.
Cyprus, Turkije en Zuid-Oost Macedonië
In deze landen zijn alle systemen en onze app die waarschuwen voor flitsers, verboden. Daarom werkt Flitsmeister ook niet in dit land en hoef je hier ook geen instellingen voor aan te passen.
Frankrijk: verboden, Flitsmeister geeft er enkel 'gevarenzones' in plaats van concrete flitspalen aan. Duitsland: verboden. Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank is toegestaan.
Ja, net als onze app is de Flitsmeister ONE legaal.
Apps zoals Flitsmeister zijn daar sinds vorige week namelijk bij wet verboden. Speel je vals? Dan riskeer je een boete. Om de favoriete wintersportlanden Oostenrijk, Zwitserland en Italie te bereiken doorkruizen elke week duizenden Nederlanders ons buurland Duitsland.
De Duitse politie flits namelijk terug gelukkig niet op Nederlandse manier maar wel inventief want veel van camera's zitten verstopt in de portalen boven de snelweg. Praktisch alle portalen boven de autobahn met een snelheidsaanduiding hebben de mogelijkheid om een tijdelijke snelheidscamera in te bouwen.
Flitsmeister geeft in Frankrijk niet de locatie van flitspalen aan, maar werkt met gevarenzones.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
Hoe verdienen zij hun geld? Het kortst samengevat: door de handel in informatie. Door de gebruikersgegevens van ruim een miljoen automobilisten met deze app weet Flitsmeister niet alleen waar flitscontroles staan, maar ook hoe druk het waar op de weg is of waar bijvoorbeeld een ongeval is gebeurd.
Waze laat je in vrijwel alle situaties de juiste maximum snelheid zien. Je kan vertrouwen op de informatie die Waze geeft. Flitsmeister daarentegen geeft veel verkeerde maximum snelheden aan in de app. Ook hier wint Waze met een enorme voorsprong.
De CarPlay-app van Flitsmeister bevat nagenoeg alle functies van de iOS-versie. Zo kun je uiteraard navigeren, krijg je meldingen voor naderende flitsers en files en vertelt de app wanneer een ambulance onderweg is. Ook handig: in de rechter bovenhoek kun je zien wat de maximale snelheid is op de weg waar je op rijdt.
Als je binnenkort met de auto naar Duitsland rijdt en van plan bent om de navigatie-app Waze te gebruiken, let dan op. Het gebruik van de waarschuwingsfunctie voor flitsers in de app is vanaf nu officieel verboden. De Duitse bondsraad heeft de Straβenverkehrsordnung oftewel de wegcode daartoe laten aanpassen.
De TWO gaat 5 minuten na je rit automatisch in 'low-power mode' waardoor je hem niet zelf hoeft uit te zetten. Is de TWO legaal? Ja, net als onze app zijn de Flitsmeister ONE en TWO legaal.
In principe kun je Flitsmeister in alle Europese landen gebruiken die je met de auto kunt bereiken, op één land na.
In heel Europa kan je onze app gebruiken. Afhankelijk van het aantal gebruikers in een land en de wetgeving is de app in sommige landen niet of minder goed te gebruiken. Mobiele flitsers bijvoorbeeld worden in Nederland 100% gemeld door onze gebruikers.
Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Overtredingen kunnen worden bestraft met een boete van € 1500,-. Informatie over gevarenzones is wel toegestaan op een navigatiesysteem. Alle apparatuur die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsmeters en roodlichtcamera's is verboden.
Flitsmeister is afhankelijk van de reistijd, het aantal files en het aantal flitspalen die je onderweg tegenkomt. Voor een Android-telefoon is dit bij een gemiddeld verbruik 100mb per maand. Bij een iPhone zal dit 250mb per maand zijn.
Wanneer een ambulance met alarmlichten aan komt rijden, krijgt de Flitsmeister-gebruiker een waarschuwing met beeld en audio. Hiermee moet de automobilist beter kunnen anticiperen op een naderende ambulance. Flitsmeister benadrukt dat de ambulancedata anoniem wordt verwerkt.
Flitsmeister verzamelt data van zijn gebruikers. Zo worden gebruikers van Flitsmeister tijdens hun rit gevolgd, waarbij hun reistijden verwerkt worden in de FCD-database. Deze informatie wordt verkocht aan bijvoorbeeld media die de FCD gebruikt voor file-informatie op bijvoorbeeld de radio of teletekst.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.
tot 10 km/h: € 30. 11-15 km/h: € 50. 16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115.
“Omdat deze beter in het straatbeeld passen”, laat een woordvoeder van het Duitse Ministerie van Verkeer weten. “Er is daarom bewust gekozen voor een blauwe kleur zodat de palen niet verward kunnen worden met een reguliere flitspaal.”
Welke radarverklikkers zijn verboden? Niet alle flitsmelders zijn verboden. Er wordt namelijk een onderscheid gemaakt tussen radar detectors op basis van radiogolven, radarverklikkers zoals Waze en flitsmelders in een GPS. Radar detectors zijn bijna in alle Europese landen verboden.
Is de Flitsmeister app wel legaal in Nederland? Jazeker, de Flitsmeister app is 100% legaal.
Het is verboden om een app met radarverklikkers te gebruiken (Coyote, Waze, TomTom Live) op je smartphone, tablet of geïntegreerde navigatiesysteem. Je moet de functie “radarverklikker” of “waarschuwing voor risicozones” uitschakelen. Het is nog beter om de app te verwijderen voor je de grens oversteekt.