Volgens de wet (dd 20-02-2020) blijft het app-verbod alleen van toepassing op bestuurders. Passagiers kunnen nog steeds in het algemeen flitsapps gebruiken en de bestuurder vertellen waar de flitsers zich bevinden. Verder is het onduidelijk hoe de politie moet bewijzen dat je een flitsapp gebruikt.
Ja, net als onze app is de Flitsmeister ONE legaal. Hoe bevestig ik de Flitsmeister ONE? Met de 3M sticker aan de achterzijde plak je de Flitsmeister ONE op een plek in de auto waar je makkelijk bij kan. Bijvoorbeeld op het dashboard, het middenconsole, de deur en zelfs je voorhoofd (als je dat zou willen).
Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Overtredingen kunnen worden bestraft met een boete van € 1500,-. Informatie over gevarenzones is wel toegestaan op een navigatiesysteem. Alle apparatuur die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsmeters en roodlichtcamera's is verboden.
De TWO gaat 5 minuten na je rit automatisch in 'low-power mode' waardoor je hem niet zelf hoeft uit te zetten. Is de TWO legaal? Ja, net als onze app zijn de Flitsmeister ONE en TWO legaal.
Frankrijk: verboden, Flitsmeister geeft er enkel 'gevarenzones' in plaats van concrete flitspalen aan. Duitsland: verboden. Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank is toegestaan.
Flitsmeister is afhankelijk van de reistijd, het aantal files en het aantal flitspalen die je onderweg tegenkomt. Voor een Android-telefoon is dit bij een gemiddeld verbruik 100mb per maand. Bij een iPhone zal dit 250mb per maand zijn.
Waze: sociaal, snel en efficiënt
Net als bij Flitsmeister houdt een enthousiaste community elkaar op de hoogte van files, snelheidscontroles en andere zaken die jouw reis beïnvloeden. Ook kun je vanuit de app snel een bericht naar je vrienden sturen om te laten weten hoe laat je op de bestemming arriveert.
Hoe verdienen zij hun geld? Het kortst samengevat: door de handel in informatie. Door de gebruikersgegevens van ruim een miljoen automobilisten met deze app weet Flitsmeister niet alleen waar flitscontroles staan, maar ook hoe druk het waar op de weg is of waar bijvoorbeeld een ongeval is gebeurd.
Flits-apps
Populaire apps die waarschuwen voor flitsers zoals Waze en Flitsmeister mogen conform de Duitse verkeerswet evenmin worden gebruikt. Je hoeft deze niet van je telefoon te verwijderen, maar word je betrapt op het gebruik ervan, dan volgt een boete.
Wie een auto heeft die compatibel is met Android Auto, kan Flitsmeister op het dashboard tonen door de Android-telefoon waar de app op staat aan te sluiten via USB of Bluetooth.
Dus, in welke landen werkt Flitsmeister? In België, Duitsland en sinds kort ook Frankrijk werkt Flitsmeister exact zoals je gewend bent. Let wel dat gebruikers mobiele flitspalen moeten opgeven. In een plek waar weinig gebruikers van Flitsmeister zijn, zijn mobiele controles waarschijnlijk niet bekend.
De app is beschikbaar voor de besturingssystemen iOS en Android en had 1,7 miljoen actieve gebruikers in mei 2020, waarbij het bedrijf een gebruiker als actief definieert als deze de app gemiddeld minstens twintig keer per maand opent.
Waze laat je in vrijwel alle situaties de juiste maximum snelheid zien. Je kan vertrouwen op de informatie die Waze geeft. Flitsmeister daarentegen geeft veel verkeerde maximum snelheden aan in de app. Ook hier wint Waze met een enorme voorsprong.
Flitsmeister maakt melden van mobiele flitsers op alle wegen mogelijk. Vanaf 17 mei is het mogelijk om mobiele flitsers te melden op alle wegen in Nederland. Dit was tot nu toe alleen mogelijk op A- en N-wegen. Veel gebruikers hebben hierom gevraagd en Flitsmeister heeft dit nu mogelijk gemaakt.
Flitsmeister geeft in Frankrijk niet de locatie van flitspalen aan, maar werkt met gevarenzones.
Nog een verschil met de One: je hebt voor de Two het Pro-abonnement nodig. Daarom krijg je standaard één jaar Pro bij de Flitsmeister TWO, ter waarde van bijna 18 euro (1,49 per maand). Voor een tientje extra krijg je er nog een jaar Pro bij.
De afgelopen jaren zijn op grote schaal snelheidscontroles ingevoerd in Frankrijk. Tevens maakt de Franse politie gebruik van allerlei verschillende soorten controlemethoden zoals flitsen met auto's, het laseren van voren en van achteren. Over de boetes in Frankrijk doen veel onduidelijkheden de ronde.
Via Geavanceerde instellingen van Flitsmeister bepaal je zelf welk geluidje er klinkt bij verschillende soorten waarschuwingen. Ook stel je in hoe ver van tevoren je gewaarschuwd wordt. Voor trajectcontroles kun je bijvoorbeeld een geluidje instellen zodra je te hard rijdt.
Frankrijk verbiedt apps als Waze om alcohol- en drugscontroles aan te geven, ons land gaat het onderzoeken. De Franse overheid kan navigatie-apps zoals Waze en Coyote vanaf 1 november verbieden aan te geven waar er alcohol- en drugscontroles zijn.
Bij een maximumsnelheid van 50 km dient minimaal 140 meter afstand worden bewaard qua flitser. In bijzonder omstandigheden of bij kruispunten kan dit echter afwijken. Zie voorts de beleidsregels van het Openbaar Ministerie.
De flitsbunker is een relatief nieuw soort flitspaal, die een langere periode wordt neergezet langs de snelweg. Door zijn vorm ziet de flitsbunker er inderdaad uit als een bunker. Officieel heet het ding de Speed Enforcement Trailer en het is in feite een omgebouwde aanhanger.
Beide kan inderdaad, maar in Nederland is het gebruikelijk om met het verkeer mee te flitsen; de achterzijde dus..
De Duitse politie flits namelijk terug gelukkig niet op Nederlandse manier maar wel inventief want veel van camera's zitten verstopt in de portalen boven de snelweg. Praktisch alle portalen boven de autobahn met een snelheidsaanduiding hebben de mogelijkheid om een tijdelijke snelheidscamera in te bouwen.
Waze verdient het grootste deel van zijn geld door te adverteren met een verscheidenheid aan nieuwe en innovatieve advertentietypes.
Deze Spaanse ontwikkelaars hebben een alternatief ontwikkeld dat helemaal gratis is en waarbij een account niet noodzakelijk is. De app bevat informatie over vaste snelheidscamera's en mobiele flitsers die door gebruikers zijn gemeld. Er is ook informatie over tunnelcamera's, ANPR-camera's en stoplichtcamera's.