De fietshelm is een makkelijke manier om ernstig letsel te voorkomen. Wist je dat het dragen van een fietshelm de kans op ernstig letsel bij een botsing of val met 60% vermindert? Ook hebben fietsers met helm maar liefst 70% minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm dragen.
Het vaakst genoemde motief om kinderen niet langer een fietshelm te laten dragen, is dat hun leeftijdsgenootjes ook zonder fietshelm fietsen en dat de ouders niet willen dat hun kind opvalt.
Volgens de Fietsersbond biedt een fietshelm een schijnveiligheid en wordt de onveiligheid zelfs vergroot als fietsers verplicht worden een helm te dragen. Een helm dragen leidt tot meer risico voor fietsers op een ongeval. Daarbovenop biedt een helm onvoldoende bescherming bij een ongeval met gemotoriseerde voertuigen.
Hij beschermt je zonder twijfel een pak beter bij een valpartij. Dus om die reden is het zeker aan te raden of het overwegen waard om er een te dragen. Uit onafhankelijke onderzoeken blijkt dat een fietshelm het risico op hoofd- en hersenletsels aanzienlijk vermindert bij een botsing of valpartij.
Fietshelm reduceert kans op ernstig hoofdletsel met 60%
De meta-analyse vindt echter geen significante toename van het aantal ernstige nekletsels door het dragen van een fietshelm. De fietshelm helpt weliswaar niet bij álle types ongevallen om de ernst te verminderen.
Helmen zijn voor verschillende prijzen te verkrijgen. Je betaalt er al snel €50 voor. Er zijn ook helmen te verkrijgen die soms wel €250 of meer kunnen kosten. In essentie is er geen verschil in de mate van de bescherming tussen een dure en een goedkopere helm.
Als u een helm draagt, wordt de kans op een botsing of een val natuurlijk niet kleiner. Maar een fietshelm verkleint wel de kans op ernstige verwondingen bij een ongeval. Fietsers met een helm hebben zeventig procent minder kans om te overlijden door een verwonding aan hun hoofd of hersenen dan fietsers zonder helm.
Uit onderzoek blijkt dat een fietshelm de kans op hoofdletsel niet verkleint. Een fietshelm is erop gemaakt om klappen op te vangen die tot maar 20 kilometer per uur gaan. Helaas gebeuren de meeste ongelukken met fietsers in combinatie met een auto, motor of scooter. Dan voorkomt een helm helaas geen hoofdletsel.
Helm binnenkort verplicht voor alle snorfietsers
Per 1 januari 2023 geldt de helmplicht ook voor snorfietsers op fietspaden. Tot die tijd is een helm alleen verplicht voor snorfietsers op de rijbaan in Amsterdam en Utrecht. Door een helm te dragen voorkomt u (ernstig) hoofdletsel bij ongelukken.
Nederland, een land zonder helmplicht, heeft per gefietste kilometer de minste ongevallen. De Fietsersbond wijst op het zogenaamde 'safety in numbers'. Als we minder gaan fietsen, bestaat de kans dat er relatief gezien meer ongevallen zullen plaatsvinden.
Voor volwassenen is de fietshelm verplicht in Finland en Spanje, maar alleen buiten de bebouwde kom. In Zwitserland is een fietshelm plicht boven snelheden van 20 km / uur. Wel is in veel landen de fietshelm verplicht voor kinderen.
Voorstanders zeggen dat het dragen van een helm het risico op hoofdletsels verkleint en zo levens redt. Volgens een studie uitgevoerd door de KU Leuven kan het aantal verwondingen of overlijdens bij fietsers in het verkeer duidelijk worden verminderd als alle fietsers een helm zouden dragen.
Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kunt u een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een helm.
“Een fietshelm beschermt tegen hoofdletsel door absorptie van de kracht. Een fietshelm kan het verschil maken tussen een ernstig hoofd-hersenletsel en een licht hoofd-hersenletsel. Hersenweefsel dat beschadigd is geneest nooit meer. Ernstig letsel kan lijden tot overlijden of ernstige invaliditeit.
Dat is volgens de onderzoekers de Bontrager Rally MIPS en de veiligste race-helm is de Lazer Century MIPS. Opgemerkt moet wel dat een aantal merken die in Nederland populair zijn, maar in Amerika niet veel verkocht worden niet zijn meegenomen in de test.
Kopen: vanaf € 89,95. Deze Speed Pedelec helm van BBB is de meest verkochte e-bike helm van dit moment. Deze helm zit comfortabel, heeft een gering gewicht én voldoet aan de NTA-8776 norm, de norm waar Speed Pedelec helmen aan moeten voldoen.
Nee. In Duitsland is een fietshelm niet verplicht. Niet voor volwassenen en ook niet voor kinderen. Wel raadt de Duitse overheid met name kinderen aan om een helm te dragen wanneer ze de weg op gaan.
Bij een Fietshelm met Vizier ben je beter beschermd tegen Wind & Insecten. Wil je juist wel even de wind in het gezicht, dan kun je eenvoudig het vizier omhoog doen. Daarnaast is het ideaal voor brildragers en raak je ook je sportbril niet meer kwijt !
In Duitsland is het niet verplicht om een fietshelm te dragen op de fiets.
Duitsland. Duitsland staat misschien nog bekend als een land waar iedereen een helm op moet, dat is niet zo. Helmen zijn alleen verplicht voor racefietsers en mountainbikers én mensen op een snelle speed-pedelec. Wel adviseert de Duitse overheid iedereen, maar vooral kinderen een helm op te zetten.
Het antwoord is ja. De wegcode zegt dat elke fiets die op de openbare weg rijdt een bel moet hebben die hoorbaar is vanop een afstand van 20 meter. Dat een fiets zonder bel esthetisch mooier is en minder weegt doet dus niet ter zake. Een fietsbel is verplicht.