Fairtrade Belgium is als ngo onderdeel van een grote internationale Fairtrade beweging. Via het Fairtrade label willen we ervoor zorgen dat producenten in Afrika, Azië en Zuid-Amerika een eerlijk inkomen krijgen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst.
Fairtrade duidt op een streven om bijvoorbeeld koffieboeren, cacaoboeren of bananenboeren in Latijns-Amerika, Afrika en Zuidoost-Azië voor hun exportproducten een prijs te geven die in verhouding staat tot de werkelijke productiekosten, en niet een prijs die wordt bepaald door de verhoudingen op de internationale markt ...
Bij Fairtrade zijn boeren en werknemers niet alleen partners; Fairtrade is het enige systeem waarin zij 50% eigenaar zijn en daarmee de helft van de beslissingsmacht hebben over de werkwijze en de toekomst van Fairtrade.
Wie zitten er achter Fairtrade? Er zijn twee stichtingen: Fairtrade Original en Fairtrade Nederland (voorheen Max Havelaar). Beide zetten we ons voor 100% en zonder winstoogmerk in voor eerlijke handel met kleine boeren en werknemers in ontwikkelingslanden.
Eerlijke handel wordt ook wel fair trade genoemd. Eerlijke handel wil zeggen dat er open, eerlijke afspraken worden gemaakt tussen koper en verkoper. In de praktijk blijkt niet alle handel eerlijk. Het verbod op kinderarbeid en slavernij wordt bijvoorbeeld regelmatig overtreden.
Het grootste nadeel aan Fair Trade is dat het werkt met organisaties en stichtingen. Hierdoor zou het verdiende geld via de organisaties en stichtingen doorgespeeld moeten worden naar de boeren, helaas gebeurt dit in sommige gevallen maar deels of zelfs helemaal niet.
Het is een partnerschap dat streeft naar het cultiveren van een nauwere relatie tussen producenten en consumenten. De daad van het machtigen van producenten die worden uitgebuit en het informeren van consumenten over dergelijke realiteiten streeft ernaar een duurzamere wereld te creëren, en daarom kunnen fairtradeproducten als ethisch worden beschouwd .
Het Fairtrade-keurmerk is eigendom van en wordt beschermd door Fairtrade International , namens haar 25-leden en geassocieerde leden labelinitiatieven en producentennetwerken. Om het Fairtrade-keurmerk te dragen, moet een product afkomstig zijn van door FLOCERT geïnspecteerde en gecertificeerde producentenorganisaties.
Fairtrade werkt met minimumprijzen per productsoort om boeren meer zekerheid te bieden. Daarnaast heeft Fairtrade als enige keurmerk een vaste- niet onderhandelbare premie. Via de Fairtrade minimumprijs en premie werken we aan een beter inkomen voor boeren.
Fairtrade International eV. is een non-profit multi-stakeholder vereniging. FLO ontwikkelt en beoordeelt internationale Fairtrade standaarden en ondersteunt boeren en arbeiders om het maximale uit marktkansen te halen.
Het Fairtrade-label is een internationaal keurmerk. In Nederland is Max Havelaar de stichting die bepaalt welke producten het Fairtrade-logo mogen dragen.
Fair Trade-organisaties en -bedrijven worden vaak 'sociale ondernemingen' genoemd, omdat het concept van Fair Trade aansluit bij het concept van 'sociale ondernemingen'.
Activiteiten - hoe de liefdadigheidsinstelling haar geld uitgeeft
De Fairtrade Foundation streeft naar 1. Het leveren van een onafhankelijke certificering van de handelsketen, met het FAIRTRADE-keurmerk als consumentengarantie.
Het is meer dan drie decennia geleden dat de eerste Fairtrade-gecertificeerde producten in de supermarktschappen verschenen . Sindsdien hebben we niet alleen een eerlijkere manier van handelen gepionierd, maar zijn we ook het meest erkende en vertrouwde ethische label ter wereld geworden. Maar ons werk is nog lang niet voorbij.
Er bestaan organisaties die proberen eerlijke handel op te zetten in ontwikkelingslanden: de zogenaamde Fair Trade organisaties. Voorbeelden zijn Agrofair (van de Oké bananen), Max Havelaar en Kuyichi Jeans.
Over 2022 bedroeg deze € 9,2 miljoen, een stijging van 16% t.o.v. 2021. Dit bedrag is direct via inkopende partijen aan de 1.930 Fairtrade coöperaties en premie comités betaald. De meer dan 2 miljoen boeren en werknemers van deze coöperaties en plantages beslissen gezamenlijk hoe de premie besteed wordt.
De Fairtrade Minimumprijs ondersteunt boeren die producten als cacao, koffie en bananen verbouwen, zodat ze een zekerder inkomen krijgen en minder kwetsbaar zijn voor armoede .
Ja, zegt Stiftung Warentest (Stiwa), de Duitse consumentenbond. In een recent gepubliceerde test vergelijkt deze organisatie verschillende duurzaamheidskeurmerken, namelijk: Fairtrade, Gepa fair+, Naturland Fair, Rainforest Alliance, Utz Certified en Hand in Hand.
In 1959 was Fairtrade Original de eerste fairtrade organisatie ter wereld. Vanuit het idee dat banen creëren beter is dan geld geven, gaat oprichter Paul Meijs fairtrade producten uit ontwikkelingslanden in Nederland verkopen. Het begin van een beweging die zich overal ter wereld verspreidt.
Door het kopen van fairtradeproducten geef je benadeelde producenten uit het Zuiden de kans op een menswaardig bestaan. Eerlijke handel garandeert een reeks goede handelsvoorwaarden, zorgt voor een betere markttoegang en versterkt de producentenorganisaties en hun netwerken.
Het inmiddels bekende FAIRTRADE-keurmerk is ontworpen om het optimisme van boeren en arbeiders te vertegenwoordigen. Het symboliseert de blauwe lucht van potentieel en het groen van groei . De figuur van de producent heeft een arm omhoog ter ere van menselijke vastberadenheid.
In Nederland zijn er bijna 10.000 Fairtrade producten te vinden, te herkennen aan het keurmerk van hiernaast. Producten zoals rijst, bananen, thee, koffie, chocolade, bloemen, wijn, sap, katoen, rietsuiker, maar ook cosmetica, specerijen en broodbeleg.
Uit een onderzoek van Nature Sustainability uit 2019 blijkt bijvoorbeeld dat boeren met een Fairtrade-certificaat weliswaar hogere lonen en betere werkomstandigheden krijgen, maar dat de landarbeiders die zij inhuren vaak te maken hebben met lage lonen en slechte arbeidsomstandigheden .
Fairtrade werkt om boer. inn. en en werknemers te ondersteunen, verantwoord ondernemen te stimuleren en beleidshervormingen teweeg te brengen voor de bescherming van mensenrechten en milieurechten - om zo de risico's op schending van de mensenrechten in wereldwijde toeleveringsketens te verminderen.
Sommige bedrijven creëren “fair trade”-claims zonder de onafhankelijke, derde partij verificatie die Fairtrade heeft. Fairtrade (één woord) wordt alleen gebruikt door organisaties, merken en producten die deel uitmaken van het Fairtrade International-systeem .