Helaas moet je de aangifte van de overledene in principe op een papieren F-biljet doen. Dat ontvang je meestal binnen 3 maanden na het overlijden. Je kunt het biljet ook aanvragen bij de BelastingTelefoon nabestaanden: 0800 - 235 83 54. Ook zijn er mogelijkheden om de aangifte online te doen.
Voor de overledene moet altijd het F-biljet gebruikt worden. Nu kan de F-aangifte direct worden gedaan en hoeft niet gewacht te worden tot het jaar is afgelopen (Alleen als er sprake is van fiscaal partnerschap kan er pas na het jaar van overlijden aangifte worden gedaan).
Het F-biljet is het aangiftebiljet voor het verwerken van de belasting van een overleden persoon. De Belastingdienst stuurt na het overlijden aan de erfgenamen een speciaal aangifteformulier voor de inkomstenbelasting. Vanaf Profit 19 kun je het F-biljet voor 2021 invullen en opsturen naar de Belastingdienst.
Wanneer iemand is overleden en er een laatste belastingaangifte gedaan moet worden, stuurt de Belastingdienst een F-formulier op. Dit is een belastingaangifte die nabestaanden moeten invullen voor de overledene. Doorgaans ontvangen de nabestaande dit formulier binnen 3 maanden na overlijden.
Aangifte doen met hetzelfde formulier is helaas niet mogelijk. Op het aangifteformulier F van de overledene kunt u namelijk uw inkomensgegevens niet invullen. Online aangifte doen voor u beiden kan ook niet, omdat de DigiD van uw fiscale partner is geblokkeerd. Dat is om misbruik te voorkomen.
De bestaande code blijft echter wel actief en bruikbaar. Een nabestaande die de DigiD-code kent, kan deze dus blijven gebruiken om in te loggen in MijnOverheid. Het gebruik van de DigiD van de overledene wordt oogluikend toegestaan. Pas als de code drie jaar lang niet is gebruikt, vervalt deze.
Aftrekposten kunnen meer opleveren als je ze opgeeft bij de ander. Je krijgt soms meer of hogere heffingskorting(en) als je samen aangifte doet. Je betaalt meestal minder belasting over jullie totale vermogen. Partners kunnen veel vaker profiteren van de aanslaggrens.
Voor een alleenstaande persoon die in 2022 overleden is, moet u de aangifte op papier indienen. Met het nationaal nummer van de overleden persoon hebt u rechtstreeks toegang tot zijn aangifte via MyMinfin (Tax-on-web) (externe link) > De belastingaangifte voor een overleden persoon indienen (Tax-on-web).
Doet u op of na 1 april aangifte, maar voor 1 mei? Dan proberen wij u voor 1 juli bericht te sturen. Doet u aangifte op of na 1 mei? Dan krijgt u meestal binnen 3 maanden bericht.
Aangifte moet op papier
Helaas moet je de aangifte van de overledene in principe op een papieren F-biljet doen. Dat ontvang je meestal binnen 3 maanden na het overlijden. Je kunt het biljet ook aanvragen bij de BelastingTelefoon nabestaanden: 0800 - 235 83 54.
De aangifte gaat over het lopende jaar, tot het moment van overlijden. U ontvangt hiervoor automatisch een F-biljet van de Belastingdienst. Op dit biljet staat vermeld voor welke datum de aangifte binnen moet zijn. U kunt ook uitstel aanvragen.
Elke erfgenaam doet voor zichzelf aangifte. Sommige erfgenamen doen samen aangifte en andere alleen voor zichzelf. De erfgenamen kiezen samen wie aangifte doet voor álle erfgenamen.
U hoeft niet aan ons door te geven dat iemand is overleden. Wij krijgen deze informatie van uw gemeente. Woonde de overledene buiten Nederland? Dan moet u deze informatie wel aan ons doorgeven.
Wij doen ons best om u binnen 3 tot 6 maanden een definitieve aanslag te sturen. Hebt u aangifte erfbelasting over 2021 gedaan? Dan kan het wat langer duren voor u de aanslag krijgt. U krijgt altijd bericht binnen de wettelijke termijn van 3 jaar.
Gebruik in dat geval het papieren aangifteformulier erfbelasting 2021 (pdf). U kunt dat formulier afdrukken, invullen, ondertekenen en versturen. Of vraag een papieren aangifteformulier aan bij de BelastingTelefoon voor nabestaanden: 0800 - 235 83 54.
Als u een erfenis krijgt, hoort dit bij uw vermogen - ook al is deze nog niet onder de erfgenamen verdeeld. Over uw vermogen betaalt u misschien inkomstenbelasting. Lees hoe dat zit. Geef in uw aangifte inkomstenbelasting uw aandeel van de erfenis aan bij uw bezittingen en (eventueel) schulden.
Beleggen geld uit de erfenis
Je kunt zelf gaan beleggen, maar je kunt ook samen met de beleggingsexperts van je bank gaan beleggen. Of je kunt je beleggingen laten beheren door je bank. Beleggen is niet zonder risico's. De waarde van het vermogen dat je inlegt kan dalen.
Wat er met een bankrekening gebeurt na het overlijden van een rekeninghouder? Dat is in principe aan de erfgenaam of erfgenamen. De rekening kan worden geblokkeerd, maar ook worden gewijzigd. Je kunt hem bijvoorbeeld op een andere naam laten zetten.
De uiteindelijke rekening voor het afwikkelen van de erfenis kan een paar honderd euro zijn als er een duidelijk testament is of wanneer alle erfgenamen het snel eens worden. Maar het kan ook duizenden euro's of zelfs nog meer kosten. Doorgaans worden de notariskosten betaald uit de erfenis.
De notaris legt in een verklaring van erfrecht vast wie de gevol machtigde is. Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene. De bank blokkeert dan de rekeningen die op naam staan van de overledene. Er kan dan niets meer van de rekening worden afgeschreven.
Als je op 1 januari 2022 niet meer dan €50.650,- aan spaargeld of beleggingen hebt, betaal je geen vermogensrendementsheffing. Voor fiscale partners ligt de belastingvrije grens bij €101.300,-. Het spaargeld en beleggingen die je belastingvrij mag hebben is groter dan voorgaande jaren.
Als je geen fiscale partners bent, kun je niet gezamenlijk aangifte doen. Maar samenwonen kan wél gevolgen hebben voor toeslagen of de heffingskorting. De Belastingdienst kijkt namelijk naar jullie gezamenlijke inkomen.
Doet u als fiscale partners samen online aangifte, dan berekent u eerst uw gezamenlijke aftrek. Vervolgens mag u die aftrek per aftrekpost naar eigen inzicht verdelen over u beiden. U doet dat in de rubriek Verdelen. U mag zelf bepalen hoe u deze verdeling maakt.