Euro 98 ontvlamt namelijk onder een hogere temperatuur en druk dan euro 95. Als de benzine in je motor te vroeg of te laat reageert met de lucht, ontstaat er een vonk, en dat kan de motor vervuilen en zelfs . beschadigen. Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe.
Duurder betekent niet altijd beter
Sommige mensen denken dat Euro 98 hun auto beter zal laten presteren, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: Euro 98 tanken is niet altijd goed voor je motor. Als de motor is ontworpen voor 95 euro, staat 95 euro garant voor optimale prestaties.
Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Euro 98/E5 heeft naast een hoger octaangetal ook een aantal additieven die aan de mix toegevoegd zijn. Deze additieven zouden volgens brandstof fabrikanten een positief effect hebben op de levensduur van de motor. En het verbruik zou daarmee ook beter zijn waardoor de auto beter kan presteren en dus langer meegaat.
SP 98 ontvlamt onder een aanzienlijke hogere temperatuur en druk en is dus eerder voor sportievere automotoren die hoger in toeren gaan. Daarnaast zijn de motoren van vintage wagens uitgerust om te functioneren met loodhoudende benzine en verdragen dus beter super 98 dan 95.
De meeste moderne (injectie) motorfietsen zijn geschikt voor het gebruik van E10. Echter adviseren wij persoonlijk nog altijd een E5 brandstof te tanken waar mogelijk. Mocht u nog vragen hebben kunt u gerust contact met ons opnemen of even langskomen in de winkel!
Antwoord van Jos
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Als je aan de veilige kant wilt rijden, biedt euro 98 je voertuig zeker een hoogwaardige bescherming. Een ander veel voorkomend verschil tussen deze twee is dat euro 98 minder snel verspild wordt bij ongecontroleerde verbranding.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Bij auto's met turbo en/of een hoge compressieverhouding, met én zonder tuning, adviseren wij om brandstoffen te tanken met een octaangetal van 98 of hoger. Dit betekent dus dat u zonder problemen een brandstof kan tanken met een hoger octaangetal zoals bijvoorbeeld RON98 of RON102.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, V-power, Excellium e.d.). Er zijn leveranciers die additieven voor E10 aanbieden, speciaal ontwikkeld om de schadelijke effecten op oldtimers tegen te gaan.
Wat is de beste premium benzine? Er zijn zoals wel bekend ook verschillende Premium benzine varianten zoals Shell V-power, Total Excellium en BP Ultimate. Deze benzinesoorten zijn gemiddeld 8 tot 15 cent duurder dan de normale benzine en worden beter voor jouw motor genoemd.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
In principe zijn de niet M modellen afgesteld op 95, 98 is altijd beter maar voor dagelijks gebruik is 95 voldoende. En af en toe 98 tanken is verstandig. Ga je tunen en dergelijke dan kan je het beste 98 gaan tanken!
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Je zou eigenlijk eens een test moeten doen met een tank van allebei, en uit te rekenen hoeveel je betaalt per liter voor beide brandstoffen. Als Euro 98 net zo duur is per kilometer, is dat dus de beste keuze.
De E5 98-premiumbenzine wordt goed verkocht. Voor oldtimers die weinig rijden, is dit de beste benzine.
Deze hoogwaardige benzine neemt hiermee het stokje over van de Premium Euro. Superplus 98 is loodvrij.Daarnaast heeft deze brandstof een octaangetal van 98.Hierdoor presteert de motor van uw auto beter in zwaardere omstandigheden.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
De Euro98 (E5) prijs van alle tankstations in de buurt!
Het verschil tussen Euro 95 en Super 98 benzine
Dit heeft te maken met het productieproces. Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden. Dat leidt tot een hogere prijs. Omdat Super 98 onder hogere druk en temperatuur ontvlamt, moet je het zien als een andere type brandstof.
Die is, nu al, onderverdeeld in twee categorieën, met namen als Euro 95 of Super 95 en Superplus 98, waarbij het getal staat voor het octaangetal. Een hoger octaangetal betekent een hogere klopvastheid, dus Superplus 98 is beter voor de motor, maar ook duurder.