Profiteer van tot negenduizend euro subsidie door gebruik te maken van BAFA. In Duitsland zijn ze in 216 gestart met de BAFA subsidieregeling voor elektrische en plug-in hybride auto's. Zoals het er nu uit ziet kan deze 'innovatie' regeling tot 31 december 2023 aangevraagd worden.
Zoals gezegd komen alle nieuwe elektrische auto's met een catalogusprijs (exclusief kosten rijklaarmaken) van minimaal €12.000 en maximaal €45.000 in aanmerking voor de subsidie. Daarbij moet de elektrische actieradius minimaal 120 kilometer bedragen.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
In 2022 zit er ruim 228 miljoen euro in de pot. Deze subsidie kan benut worden voor warmtepompen, zonneboilers en isolatiemaatregelen. Ook zakelijke partijen, zoals kantoorpanden en particulieren investeerders kunnen gebruik maken van de subsidie op warmtepompen en zonneboilers.
Het totale subsidiebudget voor SEPP is verdeeld over de periode 2020 tot en met 2024. De jaarbudgetten voor 2022 zijn: € 71 miljoen voor nieuwe elektrische personenauto's (koop en lease). € 20,4 miljoen voor gebruikte elektrische personenauto's (koop en lease).
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Kortom, de nadelen van een hybride auto zijn: Een caravan of aanhanger trekken kan lastig zijn. In sommige gevallen kunnen er geen trekhaak gemonteerd worden. Opladen bij thuislader of oplaadpunt kan prijzig zijn.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Let op: voor nieuwe en gebruikte elektrische personenauto's (koop en lease) is er voor 2022 geen budget meer. Het budget voor nieuwe auto's is per 1 juni 2022 op. Alle volledig ingediende en positief beoordeelde aanvragen tot en met 31 mei 2022 krijgen subsidie.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Net als in voorgaande jaren geldt in 2022 een bijtelling van 22 procent voor benzine- en dieselauto's en hybride aangedreven modellen. Voor elektrische auto's bedraagt de bijtelling in 2022 16 procent, tot aan het drempelbedrag van 35.000 euro. Boven die drempelwaarde geldt 22 procent bijtelling.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh. Dan kom je uit op ongeveer € 3,30 voor een volle accu. Opladen langs de snelweg is het duurst.
Vragen over Hybride rijden? Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Een hybride auto wisselt automatisch tussen de twee brandstofbronnen: benzine en een zelflopladend elektrisch accupakket. Bij een plug-in hybride kun je het accupakket opladen via het stopcontact of een laadpaal.
Autoverzekering voor hybride auto's
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.