Tunnelbrand in 2001Op 24 oktober 2001 botsten twee vrachtauto's op elkaar in de tunnel, waarbij brand uitbrak. De veroorzaker van het ongeval was een Turkse chauffeur die onder invloed van alcohol was.
De Gotthardtunnel in Zwitserland, de langste en diepste spoortunnel ter wereld, kreeg in de ochtend van 24 juni 2016 een verkeersopstopping en onverwachte file toen op een gegeven moment zo'n 100 auto's vast kwamen te zitten in de buis.
De trein botste tegen de poort die de westelijke en oostelijke tunnels scheidde, wat aanzienlijke schade veroorzaakte . Een onderzoek na de crash wees uit dat haarscheurtjes in een wagenwiel het ongeluk veroorzaakten toen er stukken loskwamen en de wagon over de rails sprong.
'Toen we in Zwitserland de Gotthardtunnel inreden was de buitentemperatuur slechts 12°C. De temperatuur liep langzaam op tot meer dan 36°C in het midden van de tunnel. ' 'Dat de temperatuur stijgt kan ik enigszins aannemen, daar er continu warmtebronnen aanwezig zijn: auto's op fossiele brandstof.
24-06-2024 Door het noodweer is een deel van de A13 in Zwitserland weggespoeld. Daarmee is een van de twee belangrijkste noord-zuidverbindingen in het land gestremd. De overgebleven verbinding, de A2 met daarin de Gottharttunnel, wordt daarmee extra druk zo verwacht de Zwitserse verkeersdienst.
Tips om de lange wachtrijen Gotthardtunnel te vermijden
Vermijd de extra drukke periodes: Weekends, startend vanaf vrijdag 13u tot zaterdag richting Italië en ook op zondag richting Zwitserland, zijn traditioneel extra drukke momenten.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
De temperatuurstijging is een functie van geologie, niet van meteorologie — we bevinden ons diep in vast gesteente, in de 57 km lange Gotthard-basistunnel. Meer dan 1.800 m berg is boven onze hoofden opgestapeld.
San Bernardinotunnel: de San Bernardinotunnel (6,6 km lang) is een populair alternatief voor de Gotthardtunnel. Als de file bij de Gotthard oploopt, wordt het bij deze tunnel echter meestal ook druk. Als je voor deze route kiest, rijd je zo'n 1,5 uur om.
Met zijn 57 km is de Gotthard-basistunnel de langste spoortunnel ter wereld en de kern van de nieuwe transalpiene spoorlijn AlpTransit. De dubbele enkelsporige hogesnelheidsspoortunnels lopen tussen Erstfeld en Bodio in Zwitserland.
In 1882 wordt de Gotthardtunnel van Göschenen naar Airolo geopend. In totaal komen 199 arbeiders om het leven bij de bouw ervan. Negentien mensen verliezen hun leven tijdens de bouw van de Gotthardtunnel die in 1980 wordt geopend, terwijl negen mensen omkomen bij het werken aan de Gotthardbasistunnel van 2016, die veel langer is.
Lærdal (24,5 km) - Noorwegen
In de tunnel bevinden zich namelijk nog 3 grotten die dankzij haar blauwe licht werken als 'wake-up-call' voor het doorgaande verkeer. Geen autotunnel, maar zeker wel het vermelden waard: Met een lengte van 57 kilometer is de Gotthard spoortunnel met afstand de langste tunnel ter wereld!
LÆRDALSTUNNELEN - De langste verkeerstunnel ter wereld is 24,5 km lang en ligt tussen Aurland en Lærdal. De tunnel is geopend in november 2000. Verlichting is een centrale factor - elke 6 km wordt het gebied verbreed en deze rotskamers zijn voorzien van speciale verlichting. Veiligheidsapparatuur en bewaking zijn in de tunnel geïnstalleerd.
Het hele jaar door wordt het verkeer door de Gotthardtunnel gedoseerd om file in de tunnel zelf tegen te gaan. Aan beide kanten van de tunnel staan dan ook stoplichten en zijn er opstelterreinen om het vrachtverkeer te bufferen. In de zomer is drukte en dus file bij de Gotthardtunnel nauwelijks te vermijden.
Met 16.942 meter is het de langste autotunnel van de Alpen (de langste autotunnel binnen Europa is de Lærdalstunnel in Noorwegen met een lengte van 24,5 km).
Simplontunnel, spoortunnel van Iselle, Italië, naar Brig, Zwitserland, een van de langste spoortunnels ter wereld en een van de grootste technische hoogstandjes uit de geschiedenis. Met een lengte van ongeveer 20 km (12,5 mijl) was het de grootste van de grote Alpentunnels toen het in 1906 voor het verkeer werd geopend.
Nadat een goederentrein van de Zwitserse spoorwegen ontspoorde door een gebroken wiel, werd de Gotthardtunnel gesloten op 10 augustus 2023. De schade die de tunnel opliep was groot en zorgde voor een langdurige sluiting.
Naar Italië via Oostenrijk
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
De geografische ligging in Zwitserland is de reden waarom er zoveel tunnels in het land zijn . Het zijn de Alpen die een soort barrière vormen tussen het noordelijke en zuidelijke deel. De bergen beslaan meer dan de helft van het totale gebied en reizigers kunnen ze alleen oversteken met behulp van een tunnelsysteem.
Beste tijden om door de Gotthardtunnel te rijden
Over het algemeen zijn de vroege ochtenduren en late avonduren de beste tijden om door de tunnel te rijden. Tijdens deze uren is er meestal minder verkeer en kun je een soepelere doorstroming verwachten. Vermijd rijden in het weekend als dat mogelijk is.
Het boren, graven en opblazen werd 24/7 continu gedaan gedurende 12 lange jaren met behulp van uitgebreide tunnelboormachines van 35ft.in diameter . Vier Herrenknecht Gripper TBM's, elk meer dan 1.400 voet lang, werden gebruikt bij de bouw van de tunnel. Elke TBM bestond uit 90.000 onderdelen en kostte ongeveer $ 21 miljoen.
Wat is er gebeurd? Zondagmiddag kwamen er meldingen binnen dat automobilisten stukken beton op het wegdek in de tunnel hadden zien liggen en dat er scheuren in het plafond van de tunnel waren gesignaleerd. Bij nadere inspectie bleek er een scheur van ongeveer 25 meter in het tunneldak te zitten.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
Voor zwaar verkeer is het verboden om over de Gotthardpas te gaan, maar campers zijn wel toegestaan.