De metro van Berlijn, in het Duits U-Bahn genoemd, is een van de belangrijkste vervoermiddelen van de Duitse hoofdstad Berlijn. Samen met de S-Bahn (een net van metro-achtige voorstadstreinen) vormt de metro de basis van het snelle openbaar vervoer in de stad, dat aangevuld wordt door tram- en stadsbuslijnen.
Alle wijken van de stad zijn met elkaar verbonden door trams, bussen, S-Bahn (de bovengrondse sneltrein) en door de metro. De metro wordt hier de U-Bahn genoemd. Dit staat simpelweg voor Untergrundbahn. Je herkent de haltes aan de blauwe borden met de witte letter 'U' erop.
De U-Bahn staat voor Untergrundbahn, de ondergrondse metro van Berlijn. Echte Berlijners willen de metro ook wel eens aanduiden met simpelweg “U” (wat je uitspreekt als “oe”).
Je kunt met het regionale openbaar vervoer reizen, zoals met de RB, RE, tram, bus, metro en S-Bahn (en dus niet in de langeafstandstreinen zoals IC en ICE). Het ticket is geldig in Duitsland. Voor een internationale reis heb je een ander ticket nodig. Het 9 euro ticket geldt alleen in de tweede klasse.
S-Bahn-treinen bieden diensten in de voorsteden in en rond de grote steden in Duitsland. De meeste treinen bieden alleen tweede klasse, fietsen worden zonder reservering meegenomen.
De metro van Berlijn, in het Duits U-Bahn genoemd, is een van de belangrijkste vervoermiddelen van de Duitse hoofdstad Berlijn. Samen met de S-Bahn (een net van metro-achtige voorstadstreinen) vormt de metro de basis van het snelle openbaar vervoer in de stad, dat aangevuld wordt door tram- en stadsbuslijnen.
De 'London Underground' of de 'tube' bestaat al sinds 1863 en is daarmee het oudste ondergrondse treinstelsel in de wereld. De metro is een van de snelste en goedkoopste manieren om je te verplaatsen. Daarom kiezen er dagelijks zo'n drie miljoen mensen voor de metro in Londen.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
DB-spoorwegnetwerk
Als de belangrijkste passagiersdienst voor lange afstanden in Duitsland kan Deutsche Bahn je snel en efficiënt door het hele land vervoeren. Reizen is gemakkelijker wanneer de meeste van je reizen door één goed georganiseerde aanbieder worden uitgevoerd.
Verdere vragen over het 9-euro-ticket worden door Deutsche Bahn (DB) beantwoord op haar website. Het ticket is digitaal beschikbaar via de apps van de vervoersbedrijven. Het kan ook ter plaatse worden gekocht bij klantencentra, ticketbureaus, ticketautomaten en in de bus bij de chauffeur.
Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig.
De Metro van Parijs of Métropolitain (Frans: Métro de Paris) is het belangrijkste middel van openbaar vervoer in Parijs. De eerste lijn werd op 19 juli 1900 geopend. Ruim een eeuw later zijn er zestien lijnen die een netwerk vormen met een lengte van 226,9 kilometer en 308 stations.
Weg naar de hel
Na de bouw van de Thames Tunnel in 1843 kwam de Brit Charles Pearson op het idee om een spoornetwerk te maken in tunnels onder de stad. De reacties op zijn plan waren niet meteen laaiend enthousiast. Ministers vergeleken het idee van een ondergrondse spoorlijn met een weg naar de hel.
Op 10 januari 1863 is Londen in rep en roer: de eerste metrolijn ter wereld gaat open.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
De metro van Hamburg, in het Duits U-Bahn genoemd, bestaat sinds 1912 en omvat een 106 kilometer lang spoornet, bestaande uit vier lijnen (U1, U2, U3 en U4).
Je kunt ook kiezen voor een gewone dagkaart (€ 7) of een dagkaart voor een kleine groep (€ 19,90 voor vijf personen). Ook is er de Berlin WelcomeCard. Daarmee kun je meerdere dagen reizen; voor 48 uur (€ 19,90 voor zone A en B), 72 uur (€ 27,90) of 5 dagen (€ 36,50).
Met een maximumsnelheid van 100 km/h is het metronetwerk van Doha een van de snelste met autonome stellen ter wereld.
Shanghai Metro. Met 423 km aan spoor, is de Shanghai Metro de langste metro ter wereld en hij blijft groeien (877 km gepland voor 2020). Per dag verwerkt het netwerk 6,5 miljoen passagiers.
De eerste metro ter wereld reed in Londen; de lijn werd op 10 januari 1863 geopend. Deze eerste metro, in het Verenigd Koninkrijk 'Underground' genoemd, werd getrokken door een stoomlocomotief.
Openbaar vervoer
Station Arsenalna ligt 105,5 meter onder de oppervlakte en is daarmee wellicht het diepste metrostation ter wereld.
De Northern Line is houder van zowel het diepte- als het hoogterecord in de Londense metro. Het diepste punt van het gehele metrostelsel ligt op de Northern Line op een diepte van 67,4 meter onder het maaiveld ter hoogte van Holly Bush Hill in Hampstead.
Trein RER. De RER (Réseau Express Régional) is de treindienst naar de voorsteden van Parijs. De treinen rijden gedeeltelijk ondergronds. Met de RER reis je vanuit het centrum van Parijs naar Disneyland of vliegveld Charles de Gaulle.
Voor welke treinen is het 9 euro ticket geldig? Je moet echt houden van slow travel, als je veel met de trein wilt reizen in Duitsland. Het 9 euro ticket is namelijk alleen geldig voor lokale en regionale treinen. Voor sneltreinen, intercity's en hogesnelheidstreinen – waaronder de ICE – moet je de volle mep betalen.
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.