De app heet NSTrein QuickConnect en is gratis te downloaden in Google Play voor alle Android-tablets en telefoons. Wanneer je je aanmeldt bij het 'WiFi in de Trein'-netwerk van de NS start de app automatisch op. Wanneer je telefoon of tablet automatisch aanmeldt bij het netwerk start de app ook meteen op.
Behalve de naam van het wifi-netwerk in de trein verandert er voor gebruikers vooralsnog helemaal niets. De wifi-verbinding in de trein heette altijd T-Mobile, maar krijgt nu de naam Wifi In De Trein. In sommige treinstellen heeft de NS het ssid al aangepast, in veel andere treinstellen moet dat nog gebeuren.
In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden. Van klasse wisselen doe je bij de NS-kaartautomaat met de optie 'wijzig klasse'.
Gebruik een VPN voor veilige trein-wifi
Het gebruiken van wifi in de trein komt dus met de nodige risico's. Eén van de grootste is dat de verbinding in de trein niet beveiligd is. Met een VPN-verbinding kun je er heel eenvoudig voor zorgen dat jouw gegevens niet makkelijk toegankelijk zijn.
Wat kost een goede wifi versterker? Een redelijk goed Mesh-systeem dat meerdere Wi-Fi punten in en rondom het huis creëert kost al snel rond de € 200,- en dit kan oplopen tot zelfs wel € 1000,-. De aanschafprijs van Powerline adapters ligt tussen de € 150,- en € 250,- euro.
Je kan wifi in het vliegtuig op twee manieren leveren: via de grond, en via satelliet. Vooral laagvliegende vliegtuigen hebben iets aan de eerste vorm. Een antenne aan de onderkant van het vliegtuig zoekt contact met nabije telefoonmasten.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden. Water drinken is geen probleem.
Op het station en in de trein
Flirt- en SNG-sprinters en ICNG-intercity's zijn voorzien van usb-oplaadpunten. Via de NS-reisplanner in de app en op ns.nl kun je zien of dat jouw trein stopcontacten (alsmede wc's en wifi) heeft.
De prijzen variëren van een kleine zeventig euro tot over de driehonderd euro (2019). Mogelijkerwijs wordt deze technologie in de toekomst voordeliger. Geen ruimte voor een router? Dan is een zogenoemde dongel met geïntegreerde wifihotspot een goed alternatief.
Er zijn een aantal intercity treinen die in de eerst klas stopcontacten hebben. De ice treinen en internationale treinen naar Duitsland hebben vaak ook stopcontacten in de 2e klas. In de nieuwe sprinters (FLIRT) die eind december komen zijn ook vaste stopcontacten opgenomen.
NS ziet het gratis internet op stations als een verlenging van de WiFi-diensten die de treinvervoerder sinds 2010 op haar intercity's aanbiedt. De dienst werkt hetzelfde zoals in de trein: reizigers klikken het KPN-netwerk aan, accepteren de voorwaarden en loggen in om te kunnen internetten.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
De aanduiding "Sprinter" ontstond als bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat werd gebruikt op enkele trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden. De NS nam deze bijnaam over voor treinen op de trajecten waar deze bijnaam gebruikt werd.
Het water van toiletten in de trein dat 'geen drinkwater' zou zijn, is overigens wel gewoon leidingwater, maar wordt onderaan de trein in een tank bewaard en via slangen en een mondstuk aangeleverd. De NS zegt de zuiverheid daarom niet te kunnen garanderen.
Het leidingwater op Madeira is drinkbaar, maar bevat wel veel kalk en ijzer, wat de smaak beïnvloedt.
Over het algemeen is het kraanwater van goede kwaliteit en kan het veilig worden gedronken. Bij twijfel kan water uit flessen worden gebruikt, dat overal verkrijgbaar is.
Toegevoegd na 1 minuut: Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten. Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud. Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.
Bij lage treinsnelheden of als de trein stilstaat, wordt de inhoud van de toiletten direct op het spoor gedeponeerd. Bij hogere snelheden wordt de ontlasting verbroken en wordt een dunne laag poep uitgespreid vanaf de zijkant van de wagen.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
In de accu van een powerbank zit het brandbare materiaal lithium. Lithium is een brand- en explosiegevaarlijke stof. Het is vaak maar een hele kleine hoeveelheid, maar toch is dit risicovol. Mocht een accu om een of andere reden oververhit raken, kan dit zorgen voor kortsluiting in de batterij met brand als gevolg.
Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit. Muziek beluisteren die op je telefoon is opgeslagen kan je echter gerust blijven doen.