Naast de releasedata vindt er twee keer per maand een DigiD-onderhoudsmoment plaats. Dit is iedere 2e maandag en woensdag van de maand tussen 00.00 en 06.00 uur. Afnemers van DigiD worden via een mailing, website en de Logius-app geïnformeerd over nieuwe DigiD-releases en -onderhoudsmomenten.
Op dit moment zijn er geen storingen.
Update uw browser
Om MijnOverheid goed te kunnen gebruiken adviseren wij een andere browser. Een overzicht van geschikte browsers vindt u op mijn.overheid.nl/geschikte-browsers.
Als het je helemaal niet meer lukt om in te loggen met je DigiD kan dit komen door de volgende oorzaken: Je gebruikt de verkeerde inloggegevens. … Je DigiD is geblokkeerd. Als je DigiD is geblokkeerd dan is dit voor een bepaalde tijd, wacht dit af en log opnieuw in.
U kunt zich niet afmelden. Maar u kunt MijnOverheid wel zo instellen dat u het niet hoeft te gebruiken. Log daarvoor in op Mijnoverheid.nl, en geef bij elke instantie aan of u de Berichtenbox wel of niet wilt gebruiken. Van instanties die niet zijn aangevinkt, krijgt u de berichten via de post.
Nee, DigiD is persoonsgebonden dus je kunt maar één DigiD-app op je smartphone zetten. Deel je je telefoon of tablet bijvoorbeeld met je partner of gezinslid? Dan kan een van jullie de DigiD-app gebruiken; de ander kan alsnog overheidsinstanties inloggen via bijvoorbeeld sms.
DigiD app opent niet (Android)
De DigiD app ondersteunt niet alle mobiele browsers, waardoor u mogelijk de foutmelding 'DigiD app opent niet' krijgt op uw Android apparaat. Deze melding kunt u krijgen als u inlogt via de vooraf geïnstalleerde 'Internet app' van Samsung.
Open de app en tik op 'Pincode vergeten'. Tik op 'Opnieuw activeren', dan wordt die app gedeactiveerd. U kunt nu weer een DigiD app activeren op een ander apparaat.
Gebruik de nieuwste versie van de DigiD app.
Ga naar de Google Play Store of Apple App Store. Zoek naar de DigiD app. Staat er 'Openen' naast de app, dan heeft u de nieuwste versie. Staat er 'Updaten' of 'Werk bij', dan heeft u nog niet de nieuwste versie.
U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.
MijnOverheid zorgt ervoor dat niemand toegang tot uw gegevens heeft, behalve uzelf. Wat kunt u zelf aan veilig gebruik doen? Houd uw browser en uw besturingssysteem up to date. Download en installeer altijd de laatste versies en schakel de auto-update functie in.
DigiD-app ondersteunt geen toestellen meer met Android-versie ouder dan 6.0. De Android-app van DigiD wordt vanaf februari niet meer ondersteund voor telefoons of tablets die draaien op een oudere versie dan Android 6.0. Dat blijkt uit een nieuwe versie van de DigiD-app die in de Play Store is uitgebracht.
Een DigiD is geldig tot drie jaar na de laatste keer dat u er ergens mee hebt ingelogd. Gebruikt u DigiD dus geruime tijd niet, dan moet u een nieuw DigiD aanvragen.
Je kunt de code niet scannen als je je telefoon te dicht bij of te ver weg houdt. Houd je telefoon op zo'n 30 centimeter afstand van het product en beweeg langzaam naar de QR-code toe. Sommige camera's van telefoons kunnen minder goed focussen op korte afstand.
Inloggen op MijnOverheid
Logt u voor het eerst in op MijnOverheid? Dan moet u na het inloggen met DigiD een e-mailadres en uw persoonlijke voorkeuren invullen. Dit noemen wij activeren.
U kunt de app activeren met ID-check (eenmalige controle van uw identiteitsbewijs) of sms. Wat mogelijk is hangt af van uw DigiD-account (met of zonder sms-controle) en uw type mobiele apparaat. Lukt het activeren niet met ID-check of sms? Dan is uw app automatisch met gebruikersnaam en wachtwoord geactiveerd.
Gebruikersnaam en wachtwoord
Lukt activeren met ID-check of sms niet? Dan krijgt u de optie om de app te activeren met uw gebruikersnaam en wachtwoord. U ontvangt na drie werkdagen een bevestigingsbrief van DigiD dat de app is geactiveerd.
U kunt u uw DigiD aanvragen via www.digid.nl. Na de aanvraag ontvangt u binnen 3 werkdagen thuis een brief met een activeringscode. Hiermee moet u uw DigiD activeren binnen 20 dagen. Anders moet u opnieuw een DigiD aanvragen.
Heb je geen smartphone en geen DigiD? Dan kun je de code telefonisch aanvragen: Bel 0800 – 1351 of 0800-1421. Houd je Burger Service Nummer (BSN) bij de hand.
Ga naar de website www.digid.nl. Klik rechtsboven op Inloggen Mijn DigiD. Selecteer de optie Ik wil inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen.
Heeft u uw sms-controle aangevraagd, of uw telefoonnummer gewijzigd? Dan ontvangt u binnen een paar dagen (meestal 3 werkdagen) een brief van DigiD met daarin de activeringscode.