Keyless Start of Keyless Go? Keyless entry is de afgelopen jaren doorontwikkeld en moderne auto's zijn binnenin de auto uitgerust met antennes die kunnen detecteren of de sleutel zich in de auto bevindt. Dit maakt dat je voor het starten van de auto de sleutel niet meer uit je tas of broekzak hoeft te halen.
Zo werkt Keyless Entry. Met Keyless Entry, of Keyless Access voor de nieuwe modellen, herkent je Volkswagen de autosleutel als deze dichtbij is. Daardoor hoef jij alleen nog maar het handvat naar je toe te trekken om de auto te ontgrendelen.
Je kunt keyless entry uitschakelen, maar dan kunnen de portieren van de auto alleen nog maar geopend of gesloten worden met de knopjes op de autosleutel of met de klassieke sleutel in nood. Het uitschakelen van het keyless systeem heeft vaak ook consequenties voor de procedure van het starten van de auto.
De Keyless Entry techniek is gebaseerd op een zender in de auto en sleutel. Wanneer je een van de portieren vastpakt zendt de auto een signaal uit en de sleutel beantwoordt dit signaal met een code. Als de code juist is ontgrendelen de portieren.
Normaal gesproken moet u bij autodiefstal 2 autosleutels kunnen overleggen. Dat is in dit geval geen probleem, aangezien uw auto gestolen is zonder dat de autosleutels hiervoor gebruikt zijn. Verzekeraars gaan echter verschillend om met een autodiefstal zonder sleutel.
Een keyless entry systeem werkt doordat de sleutel continu een signaal naar je auto uitzendt. Dieven hebben apparaten waarmee ze dit signaal opvangen en kopiëren. En houden daarmee je auto voor de gek. Als de sleutels dichtbij de voordeur of een raam liggen, kan een dief het signaal buiten opvangen.
Het signaal van de sleutel reikt tot maximaal zes meter. Binnen deze zes meter kunnen criminelen het signaal opvangen.
Al jaren weten beveiligingsonderzoekers dat zogenoemde passieve autosleutels makkelijk te kraken zijn. Desondanks zijn vrijwel alle auto's van 2017 en ouder met zo'n systeem te kraken door dieven. Dat zegt de keuringsinstantie voor autobeveiliging, Kiwa SCM, tegen de NOS.
Er zijn echter auto's die zichzelf óók in stilstand automatisch vergrendelen; bijvoorbeeld als álle portieren 30 of 60 seconden dichtzitten. Zélfs als de autosleutel nog in het contact zit. Tot slot kan automatische vergrendeling worden ingeschakeld door een elektronisch defect of storing.
Controleer of je auto op slot zit
Vanwege de Carlock Jammers adviseert de politie om extra te controleren of je auto op slot zit. Bij de meeste auto's kun je horen dat hij op slot gaat. Maar je kunt dit meestal ook zien aan de knipperlichten die een paar keer aangaan.
Twee dieven werken samen om je auto, die voor de deur staat, te stelen. De ene dief staat met een apparaat bij je auto en de andere met een apparaat bij je voordeur: relay attack. Hierbij wordt het signaal van de auto naar de autosleutel (smart key) onderschept en versterkt doorgestuurd.
Als u kiest voor een autosleutel zonder afstandsbediening bent u in totaal € 79,- kwijt. Hier kunt u de auto met de hand mee bedienen en starten. Voor een autosleutel met afstandsbediening bent u in totaal € 129,- kwijt en hiermee kunt u auto openen op afstand. Met deze sleutel kunt u natuurlijk ook de auto starten.
De auto openbreken zonder schade is namelijk ook mogelijk door de ruitenwisser van uw auto te gebruiken. Deze optie is vooral geschikt als de autodeur op een kiertje staat. Dan pakt u de ruitenwisser en stopt deze door de kier. De ruitenwisser biedt de mogelijkheid om de ontgrendelknop te ontgrendelen.
In Nederland zijn er zo'n 892.000 personenauto's met een keyless entrysysteem, waarmee je de auto zonder sleutel kan openen. Hiervan is ongeveer 80% onvoldoende beveiligd tegen diefstal. Deze auto's zijn een potentieel doelwit voor autodiefstal via 'relay attack'.
U bewaart uw keyless entry autosleutel thuis in een metalen blikje om autodieven niet de gelegenheid te geven het uitzendsignaal te versterken en zo zonder braakschade toegang te hebben tot uw auto.
Volgens het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) krijgen auto's van drie jaar en jonger 'veelal een andere identiteit en verdwijnen in Nederland of gaan naar andere Europese landen, en Afrika. Jonge Toyota's zijn vooral in trek in Afrikaanse landen als Ivoorkust, Ghana en Nigeria.
Hackers kunnen veel modellen Honda-auto's vanaf een afstandje ontgrendelen en starten. Dat hebben beveiligingsonderzoekers laten zien. Hackers kunnen de codes achterhalen die de zenders in Honda's autosleutels gebruiken om de deuren van de auto's van het merk te openen.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Keyless Start of Keyless Go? Keyless entry is de afgelopen jaren doorontwikkeld en moderne auto's zijn binnenin de auto uitgerust met antennes die kunnen detecteren of de sleutel zich in de auto bevindt. Dit maakt dat je voor het starten van de auto de sleutel niet meer uit je tas of broekzak hoeft te halen.
Bewaar de sleutel in een kooi van Faraday
“In een kooi van Faraday kan het signaal van de sleutel niet naar buiten. Criminelen kunnen het dan niet opvangen en versterken. Een koektrommel of iets anders van metaal kan als zo'n kooi dienen.
De Volkswagen Golf (328), Polo (295) en Fiat 500 (196) worden het meest gestolen. De Toyota RAV4 (1 op 183), Toyota CH-R (1 op 245) en Mazda CX-5 (1 op 251) hebben het hoogste diefstalrisico.
Hoe veilig is een stuurslot? Een stuurslot is een goede en bovendien simpele manier om je auto extra te beveiligen. Een stuurslot vertraagt de dief, waardoor deze vaak al geen zin meer heeft om in te breken in je auto.
Bij sommige moderne auto's met een Keyless Entry systeem kun je de auto ook starten zonder de sleutel te gebruiken. Verschillende sensoren binnen de auto merken dat de sleutel in de auto aanwezig is. Door op een start/stop knop te drukken kun je vervolgens de auto starten.