SWYP is de volwassen versie van TikTok.
De app is heel populair bij (jonge) tieners. Maar ook meer en meer volwassenen vinden hun weg naar de app. Je kan er makkelijk korte video's mee maken en ontdekken.
Omdat TikTok volgens Carr een nationaal veiligheidsrisico is, en omdat de app zich niet zou houden aan het appbeleid van Apple én Google, moet de app volgens hem uit zowel de App Store als de Google Play Store gehaald worden – nog voor 8 juli 2022.
In plaats van een steeds professioneler geproduceerde glossy look en esthetiek, richt TikTok zich veel meer op creativiteit, spontaniteit en humor. Aangezien het platform is gebaseerd op LipSync-apps voor jongeren zoals Musical.ly, spelen LipSync en dansvideo's op hippe muziek een grote rol.
Op TikTok kun je jezelf filmen terwijl je danst, zingt of playbackt. De video's kan de maker vervolgens zelf bewerken met verschillende effecten en online plaatsen. De filmpjes duren 15 tot 300 seconden. Na het online plaatsen kunnen gebruikers van de app deze met elkaar delen, liken en reacties achterlaten.
Je kunt Profielweergavegeschiedenis inschakelen in je instellingen om te zien welke accounts op TikTok je profiel hebben bekeken. Alleen accounts die deze functie ook hebben ingeschakeld en je profiel de afgelopen 30 dagen hebben bekeken, worden weergegeven in je profielweergavegeschiedenis.
Waarom is TikTok zo verslavend? Het is niet gek dat jongeren zoveel tijd doorbrengen op TikTok; de app is namelijk razend verslavend. Dit komt omdat het algoritme zo is ingesteld dat TikTok precies weet in wat voor filmpjes het kind geïnteresseerd is en wat hij grappig vindt.
Wat is de doelgroep van TikTok? De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium. De toon is speels en voornamelijk entertainment.
Gebruikers filmen zichzelf of anderen terwijl ze dansen, zingen of playbacken. Je kunt de gemaakte TikTok video's bewerken met een filter of met veel andere elementen. Andere gebruikers kunnen de TikTok filmpjes liken, delen en erop reageren. De video's zijn ook makkelijk op andere social media te delen.
Tiktok standaard niet privé
Dan staan de meeste privacy-instellingen op 'delen met alle andere TikTok-gebruikers'. Alles wat je doet in TikTok deel je dus met iedereen. Van reacties die je achterlaat tot de video's die je zelf post.
Voor deze groep mensen hebben we een nieuwe manier bedacht om TikTok te gebruiken, waarmee ze kunnen genieten van content op TikTok zonder dat ze een account hoeven aan te maken. Je kunt "Kijken als gast" selecteren als je alleen wilt kijken op TikTok.
TikTok is niet geschikt voor jonge kinderen. Het heeft niet voor niets een leeftijdsadvies van 12 jaar en ouder. Toch is het in de basis niet gevaarlijker dan bijvoorbeeld Instagram of Snapchat: ook daar kunnen video's worden geüpload met net iets te expliciete content en is het mogelijk om op elkaar te reageren.
Het Chinese bedrijf Bytedance kocht musical.ly, Inc op 9 november 2017 en combineerde twee apps, musical.ly en hun eigen app TikTok, in een enkele app die op 2 augustus 2018 onder de naam TikTok werd gelanceerd.
Hoeveel ze in totaal betalen wordt bepaald door het bedrijf. Sommige makers melden dat ze ongeveer 2-4 cent per duizend weergaven zouden kunnen verdienen. Het betekent dat je ongeveer 20 dollar per 1 miljoen views, per video kunt verdienen.
De app werd in 2017 uitgebracht, maar bestond al sinds september 2016 onder de naam Douyin voor de Chinese markt. De Chinese ontwikkelaar ByteDance lanceerde TikTok specifiek voor markten buiten China.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Facebook is nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers afneemt (vooral bij jongeren) blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Van de 20-39 jarigen gebruikte 89% Facebook in 2017, gevolgd door 77% van de 40 tot 64 jarigen.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Sociaal netwerk gebruik
Ook het gebruik van sociale netwerken stijgt onder de ouderen. In 2014 maakte 23 procent van de 65- tot 75-jarigen en 6 procent van de 75-plussers gebruik van sociale netwerken, zoals Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. In 2019 was dit respectievelijk 39 procent en 17 procent.
Iemands activiteitstatus op TikTok zien. Als iemand online is op TikTok, verschijnt er een groene stip op diens profielfoto. Houd er rekening mee dat de groene stip nog enige tijd zichtbaar kan zijn nadat iemand inactief is geworden op TikTok.
Nee, Facebook geeft mensen niet de mogelijkheid om te zien wie hun profiel heeft bekeken. Apps van derden bieden deze functie ook niet. Als je een app ziet die beweert deze functie wel te bieden, vragen we je de app te rapporteren.
Zo volg je een gebruiker: Tik op Volgen op de profielpagina van de gebruiker. Tik op + onder de profielfoto van de gebruiker in het videoscherm.