Verbeterde brandstofefficiëntie: een turbocharged motor kan meer vermogen leveren met dezelfde hoeveelheid brandstof, waardoor de efficiëntie wordt verbeterd. Indirect wordt de motor hierdoor zuiniger.
De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor maakt minder lawaai dan een vrij aanzuigende motor; bovendien fungeert de turbo ook nog eens als een extra uitlaatdemper. De prestaties van een turbomotor zijn op grotere hoogtes beter.
Vergeleken met natuurlijk aangezogen motoren kunnen turbocharged motoren het brandstofverbruik met wel 10% verhogen . Turbochargers produceren bovendien meer vermogen dan natuurlijk aangezogen motoren. Bovendien hebben turbocharged motoren een betere efficiëntie bij het rijden met hogere toerentallen en zware lasten.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Een defecte turbo valt vaak te herkennen aan overmatig veel rook uit de uitlaat. Ook wanneer de motorprestaties opvallend minder zijn, is dat een indicatie van een turbogebrek. Dat geldt ook voor fluitende bijgeluiden. Doorrijden met een defecte turbo is géén aanbeveling, omdat de motor dan zware schade kan oplopen.
Turbochargers zijn zeer delicate dingen. Ze draaien met meer dan 100.000 tpm en werken met ongelooflijk nauwe toleranties, dus hebben ze het potentieel voor catastrofale storingen . Dat gezegd hebbende, een goed onderhouden en gezonde turbocharger zou de levensduur van de motor zonder problemen moeten kunnen overleven.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
De elektrische turbo wordt door het motorregelapparaat aangestuurd. In slechts 250 milliseconden bereikt het compressorwiel een toerental van maarliefst 70.000 omwentelingen per minuut. De elektromotor in de turbo zorgt voor de aandrijving van het compressorwiel.
Minder je snelheid
Bij een snelheid tussen de 70 en 90 km per uur rijd je het zuinigst. Op een autoweg kun je dus met 90 km per uur benzine besparen. Maar ook op de snelweg kun je zuiniger rijden. Rijd dan bijvoorbeeld 100 in plaats van 120 km per uur, als je de keuze hebt.
Turbo of geen turbo? Turbomotoren kunnen u geld besparen op brandstof en kunnen een voertuig zijn dat prettig rijdt . Aan de andere kant hebben ze een hoger prijskaartje en sommige rijstijlen spelen mogelijk niet in op de sterke punten van een turbo. Voertuigen zonder turboladers verbruiken misschien iets meer brandstof, maar besparen u wel op de kosten vooraf.
Voordelen: hetzelfde vermogen met minder cilinderinhoud, steile vermogenscurve . Nadelen: veel hitte in de olie, vertraging van boost in situaties, hetzelfde of minder brandstofverbruik, veel hogere kosten gedurende de levensduur van de motor, ik zou de olie twee keer zo vaak verversen.
Het is sterk afgeraden om door te rijden met een kapotte turbo. Een falende turbo kan leiden tot ernstige motorschade en zelfs tot volledig falen van de motor.
Voor het modeljaar 2023 was 37% van de motoren in personenauto's die in de VS werden verkocht, voorzien van een turbo .
Turbo's gaan gemiddeld 150.000 mijl mee. Maar met goede zorg kunnen ze tot 200.000 mijl meegaan of een levensverwachting van 30 jaar hebben. Om één ding duidelijk te maken: het duurt ongeveer twee decennia voordat u uw turbolader moet vervangen, zelfs als u regelmatig met uw voertuig rijdt.
Mijn auto heeft geen turbo, kan ik deze dan wel laten chippen? Bij motoren zonder turbo is de winst na chiptuning meestal gering (enkele procenten) en daarom wordt het niet vaak uitgevoerd. Het kan echter ook dat het vermogen af-fabriek is gereduceerd, en dan kan het wel lonen.
Dieselmotoren staan bekend om hun betrouwbaarheid en duurzaamheid . Hun robuuste constructie, gecombineerd met hun efficiënte verbrandingsproces, vertaalt zich vaak in een langere levensverwachting vergeleken met een benzinemotor.
Een snelheid van 60 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt.
Alles onder de acht L/100km is uitstekend . Als een auto acht tot twaalf liter benzine verbruikt per 100 kilometer, is dat behoorlijk goed. Dit past meestal bij de meeste middelgrote SUV's en sommige lichtere trucks. Auto's die twaalf tot veertien liter verbruiken per 100 kilometer zijn gemiddeld: niet slecht, niet geweldig.
Omdat rijden met cruise control comfortabel is, raak je ook minder snel vermoeid. Je voet wordt ontlast, maar bovendien is het mentaal minder vermoeiend. Je rijdt zuiniger. Zonder cruise control ga je onwillekeurig iedere keer weer harder en zachter rijden, wat niet bevorderlijk is voor je verbruik.
Turbo door de rijwind laten afkoelen is juist heel slecht. Het huis krimpt dan sneller dan de schoepenwieltjes. Gewoon laatste 5 min ofzo rustig rijden en dan 1-2 min stationair laten draaien voordat je de motor uit zet. De motorolie koelt de turbo dan af.
Turbo's in kleine auto's en motoren draaien niet zo snel vergeleken met andere opties. Hun draaisnelheid ligt doorgaans tussen de 100.000 RPM en 150.000 RPM . Omdat de meeste mensen kleine auto's en motoren kopen voor regelmatig gebruik, geven ze prioriteit aan duurzaamheid en efficiëntie.
Door middel van een turbo kan een motor meer vermogen halen. De verhouding tussen het gewicht en de motor is dan voordeliger. Het verbruik van de motor neemt af doordat er minder toeren wordt gemaakt. Er worden minder schadelijke stoffen uitgestoten.
Turboladers draaien op zeer hoge snelheden en worden blootgesteld aan hoge temperaturen. Na verloop van tijd kan dit leiden tot slijtage van de interne componenten, zoals de lagers en afdichtingen. Als gevolg hiervan kan de turbo minder efficiënt gaan werken of volledig defect raken.
Betrouwbaarheid: Turbocharged motoren zijn mogelijk niet zo betrouwbaar als standaardmotoren . Motoren met meer onderdelen hebben meer onderdelen die kapot kunnen gaan. Onderhoud: Omdat turbochargers de motor en de onderdelen belasten, vereisen turbocharged motoren vaak meer routineonderhoud.