Yas Marina (Abu Dhabi) Staat ook wel bekend als het Monaco van het middenoosten en is gelegen naast Abu Dhabi's Formule 1 circuit. De haven biedt onderkomen aan 221 jachten tot een lengte van maar liefst 150 meter.
Azzam - €613,7 miljoen
Ook deze luxe boot is bezit van een adellijke man uit de Verenigde Arabische Emiraten. De Azzam is eigendom van Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nayan, president van de Verenigde Arabische Emiraten en emir van Abu Dhabi.
De romp van de History Supreme is gemaakt van echt goud en platina. Prijs: $4,8 miljard (€4,2 miljard). Eigenaar: Robert Kuok. Als je je afvraagt waarom een jacht van 30 meter meer dan 4 miljard euro waard is, kijk dan eens goed naar haar romp; de History Supreme is bedekt met maar liefst 100.000 kilo goud en platina.
1. Azzam. Azzam is een motorjacht uit 2013, gebouwd door de Duitse werf Lürssen. Het is het grootste privéjacht ter wereld met een lengte van 179,9 meter (590 voet) en een breedte van 20,8 meter (68 voet).
Prijskaartje van bijna €1,5 miljard
Gelukkig kunnen er 10.000 passagiers aan boord om dat astronomische bedrag terug te verdienen. Het schip zal pas in januari 2024 te water gaan, maar reisjes zijn vanaf 25 oktober al te boeken.
De Spirit of Australia (276 Knots)
Aangedreven door J34 straalmotoren, haalde het een snelheid van 275,9 knots wat gelijk staat aan 511,1 km/u. Tot nu toe heeft geen enkele andere watervoertuig deze prestatie kunnen evenaren.
Een gemiddeld containerschip rekent zo een 100 euro per dag. Het is zo duur omdat schepen enerzijds verplicht zijn een verzekering af te sluiten (stel, je wordt ziek aan boord en moet per helikopter worden opgehaald), en dat het anderzijds een relatief kleine markt is.
Voor Jeff Bezos, met een jacht van 127 meter, valt de rekening ook behoorlijk hoog uit. De Amazon-oprichter is jaarlijks zo'n $48 miljoen kwijt aan het jacht. Met een jacht van het formaat van Jeff Bezos' Koru kan het bijna niet anders dat de onderhoudskosten verbazingwekkend hoog liggen.
History Supreme - €4,2 miljard
Dit drijvende juweel is ontworpen door de Britse ontwerper Stuart Hughes. Laten we eens kijken wat dit jacht zo ongelofelijk duur maakt! Allereerst bestaat deze boot uit niets anders dan puur goud en platina, 100.000 kg goud en platina om precies te zijn!
Wat kost het huren van een jacht? Het huren van een kleine jacht kan vanaf € 1500 per dag. Vanaf die prijs is er praktisch geen limiet. Jachten van meer dan 50 meter kunnen meer dan € 500.000 per week kosten.
Tanken kost een paar duiten
Op de foto is te zien dat de boot ruimte heeft voor zo'n 116m3 (116.000 liter) brandstof. Een tankbeurtje kost gemiddeld zo'n 119.248 euro, als je uitgaat van een diesel grootverbruikprijs van 1,028 euro.
'The Supercar of the Seas', zoals het vaartuig genoemd wordt, is 19 meter lang, weegt 24 ton en kan een topsnelheid van 111 kilometer per uur halen. Het kostenplaatje bedraagt zo'n 3,5 miljoen euro waarvan 500.000 euro gepersonaliseerde details door McGregor gekozen.
Lamborghini 63 boot
Het jacht waar we het nu over hebben is speciaal ontworpen voor de rijke eigenaar (kostprijs van het bootje: minimaal 3.5 miljoen euro). De klant is natuurlijk een autoliefhebber en zal aardig wat Lambo's in zijn garage hebben staan. Samen met vrienden en familie heeft hij de samenstelling bedacht.
In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.
Voor 2018 worden zelfs 180 nieuwe superjachten verwacht. Hoe groter en luxueuzer de superjachten worden, des te minder er worden afgeleverd. In totaal bestaat de mondiale varende vloot op dit moment uit 4802 superjachten.
Superjacht: vooral kosten
Volgens Towergate Insurance verbruik je voor een jacht van 71 meter ongeveer zo'n vijfhonderd liter benzine per uur (gemiddeld 400 duizend dollar per jaar).
Hoeveel verdient een Kapitein jacht in Nederland? Als we kijken naar de Kapitein jacht salarisstatistieken in Nederland op 18 oktober 2023, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 47.100; om preciezer te zijn is het salaris € 3.925 per maand, € 981 per week of € 25,82 per uur.
Het verbruik van het jacht is afhankelijk van de grootte van de jacht. Gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur.
Ondanks een lengte van tachtig meter haalt het schip een topsnelheid van 29 knopen, omgerekend 54 kilometer per uur. Daarmee hoort de Galactica tot de snelste jachten met gewone schroefaandrijving ter wereld. Om een stevig eindje te kunnen varen, is er een brandstoftank aanwezig van 120.000 liter.
Motorjachten hebben doorgaans vier dekken en zijn voorzien van kajuiten voor acht tot twaalf gasten.
Het prestigieuze jacht ligt bij Greenport in de Eemhaven. Het transport is uitgevoerd door de Koninklijke van der Wees Groep. Het bedrijf uit Dordrecht bevestigt dat het transport heeft plaatsgevonden, maar wil daar verder niks over kwijt.
Het superjacht Koru is begonnen aan haar proefvaart. Het 127 meter lange schip is door Oceanco uit Alblasserdam gebouwd voor Amazon-oprichter Jeff Bezos. De proefvaart is de laatste stap voor de oplevering.
Het gaat om het wrak van de USS Samuel B.Roberts, een Amerikaans oorlogsschip dat zonk in de Tweede Wereldoorlog. De Amerikaanse zakenman en diepzeeverkenner Victor Vescovo meldde de vondst van de Sammy B., zoals het schip in de oorlog werd genoemd, op 6895 meter diepte in een trog ten oosten van de Filipijnen.
Eerst maar eens de (duizelingwekkende) cijfers: Icon of Seas is 365 meter lang, de lengte van zo'n 3,5 voetbalvelden. Het schip heeft 2805 hutten en 20 dekken. Er is plek aan boord voor maximaal 7600 passagiers en 2350 bemanningsleden.
De transittijd van een containerschip van New York, NY (Verenigde Staten) naar Rotterdam (haven naar haven) is 9 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven New York, NY (Verenigde Staten) naar de Haven Rotterdam te komen.