Gevoelig systeem Een tank van een moderne auto maakt immers deel uit van een hermetisch afgesloten geheel. Zodra je je de vuldop dichtdoet, is het systeem helemaal dicht. Dat moet zo. Er mogen geen schadelijke benzinedampen in de lucht terecht komen.
1 liter meer volume op tank van 50 liter
Als het buiten 30 graden of warmer is, zorgt dat voor een snelle opwarming van de brandstof van meer dan 20 graden. De benzine of diesel zet dan in je tank met ongeveer 2 procent uit, wat overeenkomt met 1 liter meer volume in een tank van 50 liter.
Een gedeeltelijk gevulde tank heeft meer benzinedampen. De dampen zijn explosief. Dus in het geval van een ongeluk ben je beter af met een volle tank. Een gedeeltelijk gevulde tank is ook gevoeliger voor condensatie, waardoor water in je tank terechtkomt.
Teveel tanken heeft ook gevolgen voor de auto zelf. Zo kan de benzine op plekken terechtkomen waar het niet hoort, zoals het ontluchtingssysteem.Dat zorgt voor (in sommige gevallen flinke) schade die weer gerepareerd moet worden. De kosten hiervan verschillen per auto, maar kunnen dus makkelijk voorkomen worden.
Schade aan het emissiesysteem. Moderne voertuigen zijn uitgerust met geavanceerde emissieregelapparatuur, waaronder een systeem voor de opvang van dampen. Als je de brandstoftank te vol maakt, kan overtollige brandstof in dit systeem terechtkomen, wat kan leiden tot schade en mogelijk dure reparaties.
Tank niet met een draaiende motor. Dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, er is ook een verhoogd risico op brand. Als de motor draait wordt er statische elektriciteit gegenereerd wat brandstofdampen kan laten ontbranden.
Tank nóóit met een draaiende motor. Want dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, maar ook nog eens hartstikke gevaarlijk vanwege het brandrisico. De statische elektriciteit die jouw draaiende motor genereert, , kan namelijk brandstofdampen doen ontbranden.
Hier is het goede nieuws: als u de gastank een keer te vol gooit, is de kans klein dat u problemen krijgt met uw voertuig. Een eenmalig ongeluk zal waarschijnlijk geen problemen veroorzaken. U moet de rommel aan de zijkant van uw auto en de grond (en uzelf) opruimen, waarbij u in gedachten moet houden dat gas zeer brandbaar is.
Bellen aan een tankstation is absoluut verboden. "Benzine is een licht ontvlambaar product en tijdens het tanken komen er brandbare benzinedampen vrij. Je gsm kan in theorie vonken geven in een omgeving met benzinedampen. Ook de afleiding van het bellen of een val van je gsm, vergroot het brandgevaar.
Als de tank bijna leeg is, kan de pomp oververhit raken en vroegtijdig slijten. Hoewel het dus aanbevolen wordt om minimaal 5 liter te tanken, is het altijd het beste om je tank zo snel mogelijk volledig bij te vullen om ervoor te zorgen dat je auto optimaal blijft presteren en om ongewenste problemen te voorkomen.
Uw brandstoffilter is ook gevoelig voor schade door brandstofgebrek. Als u niet regelmatig tankt, is de kans groter dat rommel en sediment in de tank in het filter worden gezogen, wat een storing veroorzaakt .
Toch kan het 'extra tanken' gevolgen hebben die nog een stuk vervelender - lees desastreus - zijn. De overtollige brandstof kan namelijk op plekken terechtkomen waar het niet hoort, waardoor onder andere het ontluchtingssysteem flink beschadigd kan raken.
De lading van personenauto's mag niet meer dan 20 cm buiten elke zijkant van de auto uitsteken tot een maximumbreedte van 2,55 meter. Voor aanhangwagens (en vrachtauto's) geldt dat de breedte van het voertuig incl. de lading niet breder mag zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van 3,00 meter.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.
Als je het vulpistool bij het tankstation goed bekijkt, zie je dat er twee openingen aan zitten. Een grote, waardoor de benzine naar buiten komt en een kleine, die op het eerste gezicht geen nut heeft. Beide komen echter in de slang bij elkaar.
Zet de motor uit
Maar waarom is dit eigenlijk? Brandstof is ontvlambaar, dus een motor die uit staat voorkomt vonken die brandstofdampen kunnen ontsteken.
Als je je tank dan helemaal vol gooit kan er diesel of benzine gaan lekken door de tankopening of de brandstofontluchting. Dit is niet alleen slecht voor het milieu, het kan ook de lak of de bodembescherming beschadigen. In het ergste geval kan er brand uitbreken omdat de brandstof op de uitlaat terecht komt.
Goed om te weten: maandag is de slechtste tankdag. Op deze dag geven tankstations meestal geen korting. Zaterdag is juist wel een goede dag om de tank te vullen, want dan stunten veel tankstation met hun prijzen. Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen.
Gevolgen na tanken zonder te betalen
Wegrijden na een tankbeurt zonder af te rekenen, is strafbaar. De pompstationhouder kan dus besluiten aangifte te doen bij de politie. Daarnaast zal de pompstationhouder de kosten voor de afgenomen brandstof én schadevergoeding eisen van de kentekenhouder.
Soms zit de vulopening niet ver genoeg in de vulopening . Er zit bij nieuwere auto's een kleine egalisatielijn die de damp uit de tank laat als u vult. Deze kan worden afgeknepen of verstopt, waardoor de brandstof terugstroomt in de vulopening.
Van verkeerde brandstof tot potentiele schade
Dit kan resulteren in problemen zoals haperende motorprestaties, startproblemen, oververhitting en zelfs beschadiging van de motoronderdelen. In sommige gevallen kan dit leiden tot dure reparaties als er niet snel wordt ingegrepen.
Zodra de alcohol verzadigd is met water, scheiden de benzine, alcohol en water zich af, wat afhankelijk van het tankontwerp kan leiden tot schade aan metalen en leidingen (roest ). Hetzelfde geldt voor ethanolbrandstoffen: hoe minder lucht in de tank, hoe minder water de alcohol kan binden.
Of de tankdop links of rechts zit heeft namelijk te maken met aan welke kant van de weg er in het land van oorsprong wordt gereden. Zo zullen de meeste Europese merken de tankdop aan de rechterkant hebben, terwijl auto's uit Azië de tankdop heel vaak aan de linkerkant hebben, omdat daar vaak links wordt gereden.
Een tankstation staat meestal vrijstaand en heeft een plat dak. Dat betekent dat de omgevingsfactoren een grote invloed hebben op de binnentemperatuur. Met andere woorden, als het tropisch heet is en de zon op het platte dak schijnt, kan het zonder airconditioning ondragelijk heet worden binnen.
Ja, stationair draaien is slecht voor de auto. Dit kan de volgende problemen veroorzaken: Snellere slijtage: de motor slijt sneller omdat de auto niet in beweging is. Olie werkt minder goed: de motorolie wordt sneller slecht, waardoor je deze vaker moet verversen.