Sinds 1 mei 2017 word je geregistreerd bij het BKR als je een mobiele telefoon abonnement afsluit boven de € 250,-. De registratie geldt alleen voor de afbetaling van je toestel, niet voor maandelijkse kosten zoals bellen en internetten.
BKR-registratie bij je telefoonabonnement
Je telefoon kost in totaal 610 euro, waarvan je 250 euro direct betaald en de overige 360 euro betaal je af in 24 maanden. Per maand betaal je dan dus naast je belbundel en databundel ook 15 euro voor je toestel. Dit is een lening en daarom krijg je dus een BKR-registratie.
Heeft een telefoonabonnement invloed op je hypotheek? Ja, een telefoonabonnement heeft zeker invloed op je hypotheek. Tenminste, als je bij het abonnement ook een telefoon aanschaft die je maandelijks gaat afbetalen en waarvan het totale af te betalen bedrag hoger is dan 250 euro.
Zodra je voor de laatste keer je telefoonkrediet hebt betaald, laat de telecomaanbieder ons dat weten. Je registratie blijft dan nog 5 jaar staan.
Als u een telefoonabonnement heeft afgesloten samen met een mobiele telefoon voor een vaste prijs per maand, dan is dit een lening. U betaalt de kosten van de mobiele telefoon namelijk af tijdens uw abonnement.
Bij de volgende providers is het mogelijk om een (sim only) abonnement af te sluiten zonder credit check: Simpel, hollandsnieuwe, Robin Mobile en YouFone.
Het BKR houdt van elke Nederlander een overzicht bij van leningen, kredieten en schulden. De kredietverstrekker gebruikt dit om in te schatten hoe goed u in staat bent de gevraagde lening te dragen en zal dit meewegen in het besluit om uw aanvraag wel of niet toe te wijzen.
Per 1 december levert rood staan eerder een BKR-registratie op. Bij welke banken kun je rood staan zonder registratie? Vanaf 1 december worden alle kredieten vanaf €250 met een looptijd van langer dan één maand geregistreerd bij het BKR.
U komt erachter of u een positieve of een negatieve BKR registratie heeft door uw BKR-overzicht op te vragen. U kunt uw BKR overzicht online opvragen via de website www.bkr.nl. Hierbij kunt u inloggen met uw bankpas via iDIN.
Op je kredietoverzicht zie je verschillende codes: A, H, 1, 2, 3, 4 en 5. Ontdek wat ze betekenen. Als je achterloopt met de betaling van je krediet, zie je een achterstandsmelding (A). Het is afhankelijk van welk krediet je hebt wanneer een betalingsachterstand bij ons bekend is.
Zoals genoemd wordt u 'positief' geregistreerd ingeval u een krediet afsluit. Een registratie blijft positief als u netjes aan uw betalingsverplichtingen voldoet. Indien u een achterstand laat ontstaan door niet op tijd te betalen, dan krijgt u een negatieve registratie.
De invloed van je telefoonabonnement met BKR op je hypotheek
Deze lasten worden dan bij een hypotheekaanvraag in mindering gebracht. Voor de gemiddelde maandelijkse afbetaling van maar €25 per maand, zou het weleens kunnen zijn dat je rond de €7.000 minder hypotheek kunt krijgen door je telefoonabonnement.
Bij een positieve BKR-registratie gaat een lening wel mee in de toetsing voor de maximale hypotheek; het kan zijn dat je door de geregistreerde lening minder hypotheek kunt krijgen. Ook als je een negatieve BKR-registratie hebt, is het afsluiten van een hypotheek vaak mogelijk.
Welke kredieten staan bij Stichting BKR geregistreerd? Een krediet van meer dan € 250 dat langer dan één maand loopt, staat bij ons geregistreerd.
Wanneer je een mobiel abonnement afsluit, betaal je iedere maand een vast bedrag aan je provider. In ruil daarvoor krijg je een vooraf bepaalde hoeveelheid belminuten, sms'jes en data, ofwel MB's. Dit wordt samen meestal een bundel genoemd.
Het verwijderen van een BKR-registratie is in principe gratis. Dat is eigenlijk wel zo met iedere vorm van dienstverlening. Zo kunt u ook zelfstandig uw auto repareren of een letselschadezaak behandelen.
Wanneer iemand een roodstandrekening wenst af te sluiten bij een kredietverstrekker kan het zijn dat een persoon wordt geweigerd. Dit kan te maken hebben met dat iemand een (negatieve) BKR-registratie heeft. Ook een roodstand wordt namelijk gezien als een lening en wordt – daardoor – ook getoetst bij het BKR.
Direct terug moeten betalen
Staat u langer dan 3 maanden rood? Dan vragen wij u het bedrag dat u rood staat direct terug te betalen. Doet u dat niet binnen 2 weken? Dan halen wij uw limiet eraf en betaalt u de maximaal toegestane rente over het bedrag dat u rood staat.
De minimale limiet voor rood staan is € 500. De maximale kredietlimiet is € 2.500, afhankelijk van je netto maandinkomen. Dat is het bedrag dat je op je rekening ontvangt aan salaris, uitkering of pensioen. Je betaalt alleen rente over het bedrag dat je rood staat.
Sinds 1 mei 2017 word je geregistreerd bij het BKR als je een mobiele telefoon abonnement afsluit boven de € 250,-. De registratie geldt alleen voor de afbetaling van je toestel, niet voor maandelijkse kosten zoals bellen en internetten.
Hoe lang blijft een achterstand zichtbaar? Een achterstand blijft 5 jaar zichtbaar. Ook nadat je de achterstand hebt ingelopen.
Controle op negatieve BKR-registraties
Neem je bij ons een abonnement met een toestelkrediet (van meer dan € 250,-)? Dan zijn wij verplicht om in het BKR-register jouw gegevens te controleren. Als je een negatieve registratie hebt bij het BKR, dan mogen we jou geen toestelkrediet geven.
Er zijn echter mogelijkheden om een mobiele telefoonabonnement af te sluiten zonder dat dit een negatieve BKR-registratie tot gevolg heeft: Koop zelf een telefoon en sluit vervolgens een Sim Only abonnement af bij de provider van uw keuze. U krijgt géén BKR-registratie bij een Sim Only abonnement.