Nee, in de regel zijn de onderwijsactiviteiten van een middelbare school niet economisch van aard, waardoor de school niet wordt aangemerkt als een onderneming.
Een school is een instelling waarin onderwijs op een bepaald niveau gegeven wordt. Vanwege de leerplichtwet gaan de meeste kinderen naar een school, hoewel ook andere vormen van onderwijs mogelijk zijn om aan de leerplicht te voldoen.
School is geen bedrijf, maar een waardegemeenschap. 'Het onderwijs vormt de grondslag van de continuïteit van de samenleving. De school draagt bij aan het algemeen belang en heeft daarmee grote invloed op onze (democratische) samenleving.
De schoolorganisatie gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat in elk leerjaar een bij de leerling passend, afgesproken leerstofpakket aangeboden en geleerd moet worden door de leerlingen.
toezicht, School en Wet 2004, nr. 9. 19 Onderwijsraad, 2004. formele positie, neergelegd in de WMS en andere medezeggenschapsregelingen, intact blijft, ook als gekozen wordt voor de rechtsvorm van de maatschappelijke onderneming.
De school is dus van de vereniging (of stichting) waarvan ze uitgaat. Ouders die lid zijn van de vereniging hebben zeggenschap en/of medezeggenschap via de medezeggenschapsraad. Ouders die geen lid zijn, hebben medezeggenschap.
Uitgangspunt van de onderwijswetgeving (WPO/WEC en WVO) is dat het eigendom van het schoolgebouw ligt bij het schoolbestuur. In de praktijk wordt vaak gesproken over het juridisch en economisch eigendom.
In de economie wordt een organisatie gedefinieerd als het geheel van productiefactoren, procedures en mensen die samenwerken om bepaalde doelstellingen te bereiken.
Een organisatie is een samenwerkingsverband tussen mensen die met bepaalde middelen een bepaald doel bereiken. Het verschil tussen een bedrijf en een onderneming is, dat een onderneming tot de profit organisatie behoort en dus winst moet realiseren.
Een organisatie is een groep mensen en middelen die in onderlinge samenwerking activiteiten ontplooien ter bereiking van overeengekomen doelen. Groepen middelen: om primaire en ondersteunende processen te kunnen uitvoeren (gebouwen, machines ed.).
Sector onderwijs
In de onderwijssector onderscheiden wij wetenschap (te weten universiteiten en onderzoeksinstituten), beroepsonderwijs (MBO en HBO) en lager onderwijs (basisscholen en middelbare scholen). De tijd is voorbij dat deze branche niet vergeleken kon worden met commerciële organisaties.
'In de wet is vastgelegd dat scholen geen winst mogen maken', zegt hij. 'Maar ze mogen natuurlijk wel van commerciële partijen producten of diensten betrekken. Als je het zo weet te organiseren dat al die scholen hun spullen bij één partij afnemen, dan heb je een winstgevend concept. '
Onder de publieke sector verstaan we in dit rapport voorzieningen uit de curatieve zorg, zorg en ondersteuning, onderwijs, veiligheid en justitie, sociale zekerheid, en enkele overige voorzieningen (musea, landelijke publieke omroep, sportaccommodaties, de Belastingdienst en kinderopvang).
Alle onderwijsinstellingen zijn wettelijk verplicht om voor 27 maart 2022 hun 'belanghebbende' registreren in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Deze zogeheten UBO-registratie regel je via een formulier op de website van de KvK.
Basisonderwijs en speciaal basisonderwijs vallen onder de Wet op het primair onderwijs (WPO). Het speciaal onderwijs valt onder de Wet op de expertisecentra (WEC).
Non-profitorganisaties zijn verenigingen en stichtingen die een maatschappelijk goed nastreven, bijvoorbeeld een vakbond, politieke partij, maatschappelijk werk, school, ziekenhuis.
Een organisatie is een blijvend menselijk samenwerkingsverband, met een bepaald doel. Zodra een organisatie een product of dienst gaat aanbieden wordt het een bedrijf. Een organisatie is geen bedrijf, maar een bedrijf is wel een organisatie. Een onderneming is een bedrijf met een winstoogmerk.
Een bedrijf bestaat uit een of meer juridische eenheden. Een juridische eenheid kan zelf weer uit een of meer vestigingen bestaan. Kenmerkend is dat er autonomie is over beslissingen met betrekking tot de productie binnen deze (samengestelde) entiteit.
Organisaties worden met het oog daarop gebouwd. Er zijn vier organisatiekenmerken die beïnvloed kunnen worden. Dat zijn als het ware de 'knoppen' waaraan gedraaid kan worden, zodat er een (her)ontwerp ontstaat. Wij onderscheiden de volgende vier bouwstenen: structuur, technologie, medewerkers en cultuur (STMC).
Het onderwijs heeft als taak jonge mensen te leren respectvol met verschillen om te gaan en leren wat ons met elkaar verbindt. Leerlingen worden vanaf de basisschool tot vervolgonderwijs omgevormd tot betrokken burgers. Leerlingen of studenten dienen de basiswaarden van de democratische rechtstaat te kennen.
De Inspectie van het onderwijs (Onderwijsinspectie) houdt toezicht op de kwaliteit van scholen.
Het woord 'school' is afgeleid van het Griekse 'σχολή', dat 'vrije tijd' betekent. Onderwijs was namelijk iets waarvoor je vrije tijd moest hebben: de meeste mensen (ook kinderen) besteedden al hun tijd aan werk.