Je hebt niet per se een save the date kaart nodig, maar het is wel handig als je bijvoorbeeld in het buitenland gaat trouwen, de bruiloft over meerdere dagen is verspreid of als je middenin een vakantieperiode gaat trouwen. Ook een trouwdag in de drukke meimaand kondig je het beste aan met een save the date kaartje.
De save the date verstuur je in principe een jaar tot een half jaar van te voren. Ga je trouwen in het buitenland? dan is het handig om dit eerder te doen zo'n jaar tot 16 maanden van te voren, zodat je gasten al eventuele vliegtickets kunnen regelen maar ook langer kunnen vrij nemen dan 1 dag.
Wie stuur je een save the date? Stuur de kaartjes alleen naar de mensen die je zeker gaat uitnodigen. Mochten er later nog namen bijkomen, dan is dat niet erg. Het is niet netjes om iemand een save the date te sturen en hem of haar nadien geen officiële uitnodiging te sturen.
Een save the date kaart is een aankondiging van het huwelijk, vooral bedoeld om de officiële trouwdatum aan te kondigen zodat gasten de datum alvast kunnen reserveren en vrijhouden in hun agenda. En dat is maar goed ook in een tijd waarin iedereen het altijd druk heeft.
Volgens de etiquette schrijf je eerst de naam van de vrouw en daarna de naam van de man.
Trouwkaarten verstuur je zo'n 6 tot 8 weken voor de bruiloft. Zo heeft iedereen voldoende tijd om te kijken of ze op jullie trouwdag aanwezig kunnen zijn en kunnen ze een plekje in hun agenda reserveren. Trouw je in de zomervakantie, stuur je kaarten dan uiterlijk 8 weken van tevoren.
Het is gebruikelijk om een dresscode toe te voegen aan je trouwuitnodiging. White tie, black tie of casual, de mogelijkheden zijn eindeloos. Met een duidelijke dresscode vermijd je dat iemand in jeansbroek opduikt te midden van heren die allemaal een kostuum dragen.
Zorg ervoor dat de uitnodiging op tijd -maar niet te ver van te voren- opgestuurd wordt. 3 weken is prima, korter wordt al snel te kort: mensen hebben dan al afspraken gemaakt. Langer dan 5 weken vooraf is onhandig: het risico bestaat dat mensen de uitnodiging intussen vergeten.
Daggasten, avondgasten en receptiegasten
Dit is het verschil: Daggasten ontvangen een kaart met het programma voor de hele dag. Avondgasten stuur je een trouwkaart met info over de ceremonie en het avondprogramma. Receptiegasten krijgen een kaart met info over de ceremonie.
Volgens de etiquette vermeld je eerst haar naam en daarna zijn naam.
Een dresscode is een verzoek aan jullie gasten om een bepaald type kleding te dragen. Verplicht zijn ze dat echter niet. Als jullie gasten op dezelfde, formele wijze gekleed gaan, staat dat extra feestelijk en stijlvol.
Nog even een tip, houd rekening met afmeldingen! Het is natuurlijk niet precies in te schatten hoeveel personen niet aanwezig kunnen zijn op jullie bruiloft, maar over het algemeen is dit vaak een percentage van 10%. Wanneer de bruiloft in het buitenland gevierd zal worden, is dit ongeveer 20%.
Uit onderzoek is gebleken dat stelletjes gemiddeld 5 jaar samen zijn voordat ze in het huwelijksbootje stappen. Na anderhalf jaar gaan de meeste stellen samenwonen en na nog eens twee jaar wordt vaak de grote vraag gesteld. De overige maanden zijn de maanden waarin ze verloofd zijn (en dus nog niet getrouwd).
Het aantal postzegels dat je op je trouwkaarten moet plakken hangt af van het gewicht en de bestemming van de kaarten. Verstuur je de trouwkaarten rechtstreeks via ons, dan zorgen wij ervoor dat de kaarten voldoende zijn gefrankeerd.
U mag de achternaam van uw partner gebruiken als u getrouwd bent of als u geregistreerde partners bent. Het gaat hierbij om dagelijks gebruik, uw eigen officiële achternaam wijzigt niet. U heeft hiervoor geen toestemming van uw partner nodig.
Trouwkaarten versturen: wanneer moet dat? Trouwkaarten verstuur je 6 tot 8 weken voor de bruiloft.
We weten dat het moeilijk is, maar probeer ze nog heel even in de doos te bewaren en verstuur de uitnodigingen ongeveer 6 tot 8 weken voor de bruiloft! Heb je familie of vrienden die in het buitenland wonen? Verstuur dan de kaarten zeker acht weken van te voren. Zo hebben ze ruim de tijd om de reis te regelen!
Als vuistregel kun je aanhouden dat je close family en beste vrienden een bedrag tussen € 50 en € 150 geeft. Over het algemeen geef je wat je op een bruiloft kost. Overige vrienden en familie kun je tussen € 30 en € 60 geven. Voor collega's en kennissen kun je uitgaan van een bedrag tussen € 20 en € 40.
Het gemiddelde bedrag van €15.000 is gebaseerd op een bruiloft met verschillende locaties, een receptie, een diner en een feest. Sommige bruidsparen geven een veelvoud uit van dit bedrag en anderen trouwen voor minder dan €1.000. Het gaat er niet om hoeveel geld je uitgeeft.
De jurk is het meest gedragen item voor vrouwelijke bruiloftsgasten. Vergeleken met de andere gasten wil je als moeder van de bruidegom natuurlijk niet underdressed zijn. Het dragen van een jurk is dan een goed idee. Vaak wordt er gekozen voor een jurk met een knielengte waarbij de schouders bedekt zijn.
Deze dresscode komt uit de tijd dat men zich formeel kleedde wanneer ze uit huis gingen. Deze dresscode wordt vaak geassocieerd met lichte (pastel) kleuren. Voor mannen wordt er vaak een (donker) grijs of blauw pak gedragen. Zwart komt bij deze dresscode niet veel voor.
Bij een rechtszaak is een formele dresscode als: Casual Chic, Business of Smart Casual gebruikelijk. Dit zijn dresscodes waarbij een combinatie wordt gemaakt tussen casual en formele kleding. Leg hierbij het accent op de nette kant, in plaats van op de casual kant.
Hier mogen de dames kiezen voor een jurk, pakje of chique jumpsuit. Ook ideaal is een nette broek of rok met een jasje of een fancy blouse, maar haar favorite dress mag natuurlijk ook! Dames maken de look vaak compleet met een mooi paar pumps en leuke accessoires!