Een distributieriem ziet eruit als rubber en is zwartgekleurd. Het is belangrijk dat dit auto-onderdeel in goede staat is, want mocht de riem knappen dan leidt dat doorgaans tot grote schade aan de motor. Het is zelfs mogelijk dat de motor vastloopt en dat brengt grote kosten tot wel duizenden euro's met zich mee.
Kijk in het onderhoudsboekje van uw auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zo kunt u direct achterhalen wanneer de distributieriem van uw auto voor het laatst is vervangen! Als er geen onderhoudsboekje bij uw auto is, volg dan de fotoreeks om te kijken of er wel een onderhoudssticker is aangebracht.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
Bij bijvoorbeeld het starten of een stationair draaiende motor, maar de kans is groot dat de kleppen beschadigd raken. Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Het is verstandig om zelf in de gaten te houden wanneer je distributieriem ongeveer aan vervanging toe zal zijn. Ben je niet helemaal op tijd, dan kun je slijtage aan de riem of een breuk onder andere herkennen aan: Een tikkend of ratelend geluid bij het starten of stationair draaien.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Wanneer moet ik mijn distributieriem laten vervangen? We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
Hoe kan dat? Dit is niet slechts een situatieschets, want het probleem doet zich voor bij veel modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Zo is dit het geval bij de Peugeot Partner, de 208, 308 en 5008 SUV.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Controle van de distributieriem is geen onderdeel van de APK. Als de opdracht aan deze garagehouder beperkt was tot het uitvoeren van een APK en voor de APK noodzakelijke reparaties, dan is het handelen van de garage niet alleen correct maat ook uitermate klantvriendelijk.
De distributieriem is een belangrijk onderdeel van de motor van uw auto. Zonder distributieriem kan de motor niet draaien. Een distributieriem kan daarom niet pas vervangen worden als hij al kapot of versleten is.
Meestal zit er onder de motorkap ook nog een sticker met de datum en kilometrage waarop de riem voor het laatst vervangen is.
Een uitgerekte ketting herkent u aan tikkende of klepperende geluiden (vooral bij het optrekken) of aan slepende en schrapende geluiden in de motor, meestal aan de rechterkant. Als u dit probleem niet op tijd oplost, kan dit ernstige motorschade als gevolg hebben. Maar ook kan de distributieketting breken.
Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem. Niet alleen is de ketting zelf duurder, vaak is hij ook lastiger te bereiken, waardoor reparatie meer tijd en dus geld kost.
Distributieriem vervangen Volkswagen kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Een riem die tijdens het rijden knapt, laat de auto in één keer stilstaan en er kunnen meerdere onderdelen beschadigd raken. De cilinderkoppen van de auto kunnen kapot gaan en ook kunnen de zuigers tegen de kleppen slaan. De kosten van de reparaties, zullen zeer hoog uitvallen.
De meest voorkomende redenen waarom een distributieriem kan breken: Niet op tijd laten vernieuwen conform de fabrieksinterval. Beschadiging door olie lekkage. Beschadiging door koelvloeistof lekkage.
Als de distributieriem aan het verslijten is, kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Maar dit hoeft niet altijd te duiden op een probleem met de riem. Het kan ook te maken hebben met een te lage oliedruk of te veel/weinig smeermiddel.
Hoeveel uur de totale vervanging van de distributieriem in beslag neemt, is afhankelijk van het model auto. Dit kan oplopen tot zes uur. Het is belangrijk dat de distributieriem op de juiste manier wordt vervangen. Vaak worden daarbij ook andere delen die in contact staan met de riem vervangen.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
De tijd die het kost om de riem te vervangen, verschilt echter per automodel, motormodel en de manier waarop de motor onder de motorkap is geplaatst. Gemiddeld duurt de vervanging van een distributieriem 1,5 tot 6 uur. Om verrassingen te voorkomen, kun je vooraf altijd een prijsopgave aanvragen.
Schade door een kapotte distributieriem wordt niet betaald door een autoverzekering.
In een verbrandingsmotor is de distributieriem verantwoordelijk voor aandrijving van de nokkenas, die de kleppen geleidt net als de krukas waarop de zuigers zitten. Als de distributieriem breekt of verschuift, is een motorstoring onherroepelijk. Helaas komt dit nogal eens voor bij moderne motoren.
Een distributieketting is in principe onderhoudsvrij. Natuurlijk kan ook een distributieketting stuk gaan, echter komt dit vele malen minder voor. Wat wel kan voorkomen is dat de automatische kettingspanner niet meer goed werkt, waardoor de ketting te los komt te liggen. In dit geval is reparatie noodzakelijk.