Sinds 1 oktober 2018 is het verwijderen van het roetfilter strafbaar. Alle personenauto's die gebouwd zijn vanaf 2011 moeten een roetfilter hebben. Voor bestelauto's geldt dat vanaf 2012. Maar ook auto's en bestelauto's die voor die periode gebouwd zijn is een roetfilter verplicht.
In Nederland rijden zeker 20.200 auto's zonder filter rond, maar bij slechts 397 auto's werd dit ook geconstateerd. Het roetfilter verwijderen is verboden. Een auto zonder roetfilter stoot tot 150 keer zoveel schadelijke fijnstof uit als een auto met filter.
Dankzij het verwijderen van het roetfilter heeft uw auto meer vermogen, en zal die zuiniger gaan rijden. Bovendien lost een roetfilter verwijdering al uw roetfilter problemen voorgoed op, waardoor u niet steeds te maken krijgt met dure onderhoudskosten.
Een roetmeting is dus niet verplicht bij een APK-keuring. Wij adviseren wel om één keer per jaar het roetfilter te reinigen met een brandstofadditief zoals de Lindemann Total Care Diesel.
In principe beschikken alle auto's die op diesel rijden en na 2012 op de markt zijn gebracht over een roetfilter. Je kan dit voor de zekerheid checken aan de onderkant van je auto. In het verloop naar de uitlaat moet het roetfilter zich bevinden. Het roetfilter ziet er ongeveer zo uit.
Hoeveel kilometer rijden? Doorgaans geldt voor personenauto's dat het roetfilter gereinigd dient te worden wanneer een auto tussen de 100.000 en 180.000 kilometer heeft gereden.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
Er geldt geen vaste prijs voor een APK keuring. Een APK kan deel uitmaken van een onderhoudsbeurt of apart worden uitgevoerd. De prijzen voor zo'n aparte keuring lopen uiteen van € 19 tot € 63. Sommige garages rekenen extra kosten voor de roetmeting, viergastest of het afmelden van de auto.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al gauw een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het u ook minder arbeidsuren kost.
Om het roetfilter zelf te reinigen, kunt u gebruik maken van een roetfilter reiniger, ook wel DPF-reiniger of additief genoemd. Met een roetfilter reiniger hoeft het onderdeel niet gedemonteerd te worden. Er zijn verschillende soorten additieven die u kunt gebruiken.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Is het hebben van een roetfilter verplicht? Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Het achteraf laten inbouwen van een roetfilter op een personenauto kost rond de € 600. De extra kosten van een roetfilter zijn relatief beperkt, omdat de rijksoverheid subsidie of een fiscale ondersteuning beschikbaar stelt voor de aanschaf van een roetfilter voor nieuwe en bestaande voertuigen, taxi's en busjes.
Hoelang duurt het voordat de roetfilter is verwijderd? Dit hangt van de situatie af, hoe verstopt de roetfilter bijvoorbeeld is. Gemiddeld genomen verwijderen wij de roetfilter op dezelfde dag. U kunt uw auto al ophalen na ongeveer 2.5 uur.
Fijnstoftoeslag mrb berekenen
Die bedraagt zo een 15% van het bedrag dat aan wegenwegbelasting betaald werd. Een vrij fors bedrag en is het mogelijk om het te verminderen wanneer aangetoond kan worden, dat de uitstoot in de praktijk minder is.
In januari van dit jaar is overeengekomen dat per 1 juli 2022 de deeltjesteller onderdeel uit maakt van de APK voor dieselauto's, -bestelauto's, -vrachtwagens en -bussen. Vanaf die datum wordt de afkeurnorm voor dieselauto's 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter.
Heeft uw auto geen roetfilter lampje, dan zal het motormanagementlampje gaan branden bij een verstopt roetfilter. Daarnaast kunt u het ook merken aan hoe de auto rijdt. Een verstopt roetfilter kan bijvoorbeeld zorgen voor een verhoogd brandstofverbruik, maar ook voor het stotteren van de auto.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Door lang door te rijden met een vol DPF-filter kan het gevolgen hebben voor de turbo waarvan de levensduur aanzienlijk verkort wordt. Dit komt doordat een vol DPF-filter meer tegendruk oplevert dan normaal. De turbo kan zijn druk niet kwijt en zal hierdoor schade kunnen oplopen.
Vaak wordt er voor de grote beurt de volgende regel gebruikt: Na elke 30.000 gereden kilometers of om de 2 jaar doe je er goed aan je auto een grote beurt te geven.
APK kosten van een dieselauto
Het keuren van een dieselauto is lichtelijk duurder dan een benzineauto. Ga er maar vanuit dat het keuren van een dieselauto je minimaal €39,- kost. Dit is echt een hele lage prijs, want gemiddeld ligt de prijs wat hoger. Deze kosten kunnen oplopen tot richting de €60,-.
Na elke 15.000 gereden kilometers of na 1 jaar wordt aangeraden om je auto een kleine beurt te geven.
Een roetfilter gaat zo'n 130.000 tot 200.000 kilometer mee. Hoe beter u uw auto en roetfilter onderhoudt, hoe langer het roetfilter mee gaat. Een niet optimaal werkend roetfilter veroorzaakt de onderstaande problemen: een hoger brandstofverbruik.
Het roetfilter beschikt over 2 temperatuur sensoren. Eén voor het roetfilter en één in het roetfilter. Zo kan het motormanagement exact te gewenste temperatuur van het roetfilter regelen. Zo'n regeneratieproces duurt gemiddeld 10 minuten.
De auto meet door middel van tegendruksensoren zowel voor als na het roetfilter hoeveel roet er is opgeslagen. Op het moment dat het roetfilter vol is gelopen met roet start de auto het regeneratieproces.