Nee.In de wet staat niet vermeld dat de consument verplicht is om de winkel te vertellen dat hij het product wil retourneren. Webwinkels schrijven vaak dat het verplicht is om het formulier in te vullen, omdat anders de retour niet kan worden aangenomen. Dat is bij wet verboden.
Ik heb nog geen verzendlabel voor retour
Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is. Als u koopt in de winkel, vraag dan van tevoren aan de verkoper of u mag ruilen.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd bij afgeprijsde producten (in de 'uitverkoop'), tweedehands producten of speciale aanbiedingen.
Voor aankopen in de winkel geldt geen bedenktermijn. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Sommige verkopers bieden de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden de koopovereenkomst achteraf te annuleren. Bijvoorbeeld als het product ongebruikt en onbeschadigd is.
Als je niet op tijd retourneert, dan betekent dat niet meteen dat je geen ontbindingsrecht meer hebt. Je kunt het product dan nog steeds terugsturen en na ontvangst door de verkoper het aankoopbedrag terugeisen, maar je bent dan wel in verzuim met jouw terugzendverplichting.
Wanneer je een beroep doet op je herroepingsrecht binnen de 14 dagen, is de verkopende partij verplicht het aankoopbedrag aan je terug te betalen. Dat betekent: prijs van het product, verzendkosten, administratiekosten, verpakkingskosten of creditcardkosten. Alles krijg je terug.
Het teruggestuurde pakket is niet door de ondernemer ontvangen. Op grond van het bepaalde in artikel 6:230s van het Burgerlijk Wetboek is het aan een consument om te zorgen voor terugzending van een artikel bij herroeping van een koopovereenkomst. De consument is daarmee ook de opdrachtgever van de vervoerder.
Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.
Als je een artikel weigert omdat deze niet voldoet aan de retourvoorwaarden, dan dien je eerst contact op te nemen met de klant. Geef aan waarom je de retour weigert. Vervolgens stuur je de retour op eigen kosten terug naar de klant.
Bij herroeping van de producten zijn de retourkosten voor rekening van de koper met inachtneming van ons milieu. Op deze manier willen we de bezorgroutes bewuster maken en zo het aantal retourzendingen minimaliseren.
Wat kun je doen, als je van de koop af wilt binnen de bedenktijd? Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, heb je vanaf de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder te vertellen waarom je iets wilt retourneren, afzien van je koop.
Zet met pen een kruis door de adresgegevens.Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'.Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt. PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.
Wanneer de bestelling geretourneerd wordt dan is het verstandig om de bestelling altijd verzekerd te versturen. Wanneer de bestelling is gedaan dan zullen de verzendkosten 'voorgeschoten' moeten worden. Bij het retourneren is de ondernemer verplicht om het initiële bedrag alsmede de verzendkosten terug te betalen.
Alleen als uw buren daadwerkelijk voor ontvangst hebben getekend, draagt u zelf als koper het risico vanaf het moment dat uw bestelling is bezorgd. Hebben uw buren niets getekend en is uw pakket kwijt? Dan is de verkoper verantwoordelijk.
De webwinkel (verzender) draagt het risico van verlies of beschadiging tot het moment dat het artikel bezorgd is. Het komt echter regelmatig voor dat een bestelling bijvoorbeeld bij de buren wordt bezorgd, omdat de klant niet in de gelegenheid was om het pakket persoonlijk in ontvangst te nemen.
Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om jouw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van jouw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
Hoe is dit wettelijk geregeld? Volgens de wet moet u het aankoopbedrag (inclusief bezorgkosten) terugbetalen binnen veertien dagen na het ontbinden van de overeenkomst. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/bedenktijd.
Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.
Dit is een veelgebruikte tactiek voor georganiseerde misdaadgroepen in de detailhandel die uit de ene winkel stelen en artikelen retourneren op een andere locatie bij retailers met een genereus retourbeleid.