Hoe bereid ik me voor op een onderhandeling? Om je voor te bereiden op een onderhandeling, is het belangrijk om je eigen doelen en belangen duidelijk te definiëren.Onderzoek ook de andere partij en probeer hun behoeften en standpunten te begrijpen.
Met inzicht in de fasering van het onderhandelen weet u beter wat u kunt verwachten; u kunt er ook beter op inspelen. Blijf flexibel door niet te snel met een oplossing te komen. Wees wel duidelijk over uw belangen, ideeën en wensen. Exploreer de belangen aan de tafel door vragen en 'hardop denken'.
Heeft de bereidheid om zich voor te bereiden op een onderhandeling. Heeft diepgaande kennis van het onderwerp waarover wordt onderhandeld en is in staat om ook onder grote druk helder te denken. Beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en is tegelijkertijd in staat goed te luisteren.
Positioneel versus principieel onderhandelen
Kies je voor principieel onderhandelen, dan focus je op belangen en zoek je naar een win-win-oplossing. Positioneel is harder, geschikt voor eenmalige onderhandelingen zonder toekomstige relatie.
De drie meest kritische elementen die een grote invloed hebben op het verloop en het eindresultaat van de onderhandelingen zijn: macht, informatie en tijd.
Effectief onderhandelen: verplaats je in de ander
Bij het voeren van onderhandelingen is het zich verplaatsen in de situatie van de ander van doorslaggevend belang. Wat zou je doen als jij op de andere stoel zat? Niet jouw argumenten zijn belangrijk maar alleen de beweegredenen van de klant tellen.
Onderhandelingsvaardigheden zijn kwaliteiten of competenties waarmee twee of meer personen tot een compromis kunnen komen. Deze vaardigheden omvatten vaak soft skills, zoals skills op het gebied van communicatie, plannen, overtuigen, strategie en samenwerken.
hoe onderhandel je over je salaris? Laat tijdens het onderhandelingsgesprek over je salaris je werkgever altijd het eerste bod doen. Accepteer nooit het eerste bod. Geef als tegenbod het hoogste salaris dat je met redelijke argumentatie kan onderbouwen.
Bij een tegenbod accepteert de verkoper uw bod niet, maar stelt een andere koopprijs voor. Vanaf dat moment bent u in onderhandeling. U mag uw bod altijd intrekken of veranderen. U mag bijvoorbeeld het bedrag verhogen of andere voorwaarden stellen.
Bij positioneel onderhandelen neem je een onderhandelingspositie in en wil je met argumenten, vriendelijkheid, dominantie of zelfs met koppigheid zoveel mogelijk voor jezelf binnenslepen. Bij principieel onderhandelen zie je de andere partij niet als tegenstander, maar als medestander.
Een goede gespreksstructuur
Tijdens de inleiding kunt u samen met uw gesprekspartner bepalen hoeveel tijd u uittrekt voor het gesprek en wat voor onderwerpen u wilt bespreken. In het midden van het gesprek bespreekt u deze onderwerpen en aan het einde van het gesprek vat u in het kort samen wat er besproken is.
De verkoper kan vervolgens op drie manieren reageren op jouw openingsbod. Hij/zij wijst het bod direct af, accepteert het bod óf brengt een tegenbod uit. Na zo'n tegenbod is het weer jouw beurt: accepteer je je bod, wijs je het af of breng je een nieuw bod uit?
De laagste prijs hoeft niet altijd de beste keuze te zijn. Neem ook zaken als looptijd van een contract, garantie en service mee in je afweging. Wat kan helpen, is om het woord 'korting' niet te gebruiken in de conversatie. Vraag of 'een leuke prijs' of 'speciale prijs' tot de mogelijkheden behoort.
Waarom we onderhandelen
Er zijn drie redenen die de basis vormen van een onderhandelingssituatie: Je wilt iets van de andere partij en je bent bereid om in ruil daarvoor iets te doen. De andere partij wil iets wat jij kunt bieden en is bereid om je te geven wat je wilt. Beide partijen willen een deal sluiten.
Communicatie omvat de competenties die betrekking hebben op gedrag dat is gericht op onderlinge interactie en communicatie, persoonlijk optreden en sociale vaardigheden. Het effectief communiceren in onderhandelingssituaties, leidend tot overeenstemming en acceptatie bij beide partijen.
Onderhandelen met een particulier
Besef dat je eigenlijk alleen over de prijs zelf kunt onderhandelen. Die kan dus maar beter zo laag mogelijk zijn. Je kunt immers niks inruilen, je kunt geen garantie afdwingen, je kunt niet terug als er iets niet blijkt te functioneren aan de auto, etc.
De nadruk ligt op het verkennen waar het partijen principieel om gaat, het zo goed mogelijk verenigen van de belangen van beide partijen. Partijen hebben er vaak moeite mee hun werkelijke belangen kenbaar te maken en verschuilen zich achter onverzettelijke standpunten.
Hoe bereken ik een KSF? Een kritische succesfactor (KSF) kan niet worden berekend; het is een kwalitatief begrip.Wat wel kan worden berekend is een of meer bijbehorende kritieke prestatie-indicatoren (KPI-en).
afdingen, afpingelen, marchanderen, negotiëren, onderhandelen, pingelen. pingelen (ww) : afdingen, dingen, marchanderen, onderhandelen, sjacheren.
Met behulp van prestatie-indicatoren worden ksf'en meetbaar gemaakt. Stel dat de beschikbare capaciteit voor uw organisatie een kritische succesfactor is. Mogelijke prestatie-indicator is dan het ziekteverzuim. En als de prestatie-indicator is vastgesteld wordt een doelstelling (streefwaarde) geformuleerd.
Begin altijd met een lager bod dan je uiteindelijk bereid bent te betalen, zodat je ruimte hebt om te onderhandelen. Onderhandel eerst over een korting op de prijs en pas daarna, als er echt geen korting in zit, over gratis extra's. Bedenk goed wat de waarde van gratis extra's is.
De Harvard methode leren bij Bureau Zuidema
In een onderhandeling betekent dat dat je opkomt voor je eigen belangen, maar ook oog en oor hebt voor die van de ander. Op basis van redelijkheid zoek je naar een deal die recht doet aan alle belangen. Lees in deze blog over andere onderhandelingstechnieken.