In principe geldt een houdbaarheidsduur van 20 jaar voor brandblussers op locatie en 15 jaar voor brandblussers in de auto. Hoe lang een brandblusser houdbaar is, is ook altijd te controleren. De productiedatum staat namelijk op de blusser aangegeven.
Wanneer is mijn brandblusser aan vervanging toe? Brandblussers gaan maximaal 20 jaar mee. Het maakt dan niet uit of deze wel of niet gebruikt is. Ook als je brandblusser minder dan 20 jaar oud is en zichtbare schade heeft, zoals roest of deuken, voldoet deze niet meer aan de veiligheidseisen.
Een oude brandblusser die leeg, defect of over datum is, dient gerecycled te worden als klein chemisch afval. Als particulier kun je brandblussers naar het milieudepot van jouw gemeente brengen, aanbieden bij gespecialiseerde afvalverwerkingsbedrijven, of bij een brandblusser leverancier als Brandblusser XL.
brandblussers onder permanente druk en CO2-brandblussers 10 jaar goed zijn en blussers met intern patroon 20 jaar; finaal enkel een getrainde expert uitsluitsel kan geven of een brandblusser al dan niet nog bruikbaar is.
Houdbaarheid brandblusser
De algemene regel is: Brandblussers met intern patroon in gebouwen 20 jaar na productiedatum vervangen. Brandblussers met permanente druk in gebouwen 10 jaar na productiedatum vervangen. Brandblussers in de wagen na 5 jaar vervangen.
Brandblussers die je in gebouwen gebruikt moeten wettelijk 20 jaar na de productiedatum integraal vervangen worden. Opgelet: de productiedatum staat ofwel op een plastieken ring rond de hals van de brandblusser, of ze staat gedrukt op het brandblusservat (al dan niet onder de plastieken voet van de brandblusser).
Gerekend vanaf het productiejaar mag de brandblusser maximaal 20 jaar oud zijn. Desondanks kan de blusser natuurlijk al eerder vervallen zijn. Bijvoorbeeld omdat de blusstof aan vervanging toe is, of omdat een onderdeel binnenin niet meer in orde is.
Het niet naleven van deze verplichting kan resulteren in boetes en straffen bij verkeerscontroles. Als je blusser niet in orde is, kost dat je €75.Als hij ontbreekt in de auto loopt de boete op tot €350.
Brandblussers zijn niet verplicht in privéwoningen. Echter raden wij je aan om altijd een brandblusser in huis te hebben. Wij vertellen je hieronder alles over de wet- en regelgeving rondom brandblussers in Nederland.
De NEN-2559 stelt een aantal eisen aan het onderhoud van brandblussers. Namelijk dat deze ieder jaar gecontroleerd dienen te worden, dat schuimblussers ieder 5 jaar vervangen moeten worden, iedere 10 jaar een revisie en dat na 20 jaar de gehele brandblusser vervangen dient te worden (inclusief montageset).
Vervallen of defecte brandblussers dienen gerecycleerd te worden als klein chemisch afval. Je kan ze onder meer afvoeren of binnenbrengen bij het lokale milieupark van je gemeente of bij gespecialiseerde afvalverwerkingsbedrijven als Avalex.
Poederblussers zijn geschikt voor de meeste branden in woningen, en ook voor auto's, caravans, zomerhuisjes en boten. Er zijn poederblussers van 1kg in de handel, speciaal voor kleine branden en om mee te nemen op reis. Neem tijdens het blussen met een poederblusser wat afstand om effectief te kunnen blussen.
Op dit moment koopt u al een nieuwe brandblusser rondt de € 20,- het laten hervullen kosten vaak rondt de € 50,-. Waarom de kosten zo hoog liggen heeft te maken de arbeid die erin gestoken wordt. Voor grotere aantallen is het nog wel eens voordeliger om de brandblussers te laten hervullen.
Schuimblussers: 25 – 100 euro. Sprayblussers: 12 – 40 euro. Vetblussers: 40 – 100 euro. Vorstvrije brandblussers: 40 – 100 euro.
Voor een open haard of houtkachel raden wij een schuimbrandblusser aan van 6l.
Bij een temperatuur van 30°C zit er in de cilinder al een druk 100bar. Laat een CO2 brandblusser dus nooit in de volle zon staan.
Er geldt namelijk altijd een minimum van twee per verdieping, ook al is een verdieping kleiner dan 200 m2. Een pand met een oppervlakte van 400m2 en een enkele verdieping moet 4 blussers hebben (2x 200m2).
is in de auto in Duitsland niet verplicht om een brandblusser bij je te hebben. Hoewel dit niet verplicht is in de auto in Duitsland, is dit natuurlijk aan te raden voor je eigen veiligheid en de veiligheid van andere weggebruikers wanneer je gaat autorijden in het algemeen.
In Nederland is het niet verplicht om een brandblusser in je personenwagen te hebben.
Een standaard schuimblusser is niet-vorstbestendig: het water in het blusmiddel kan bevriezen. Dit maakt de blusser ongeschikt voor ruimtes waar het kwik tot beneden de nul kan dalen.
Brandklasse A: Voor branden van vaste stoffen zoals hout, papier en textiel kun je het beste een schuimblusser gebruiken. Brandklasse B: Branden van vloeistoffen zoals benzine of olie vereisen een poederblusser. Brandklasse C: Bij branden met gassen, zoals propaan, butaan of aardgas, is een CO2-blusser de juiste keuze.
De sproeischuimblusser wordt steeds meer toegepast. Voor de meeste plaatsen is een sproeischuimblusser de beste keuze. De sproeischuimblusser is geschikt voor de brandklassen A en B en eventueel voor de brandklasse F. In tegenstelling tot de poederblusser veroorzaakt de sproeischuimblusser weinig nevenschade.
Een blusmiddel moet worden vervangen als hij beschadigd is, niet goed functioneert of niet meer voldoende druk heeft. Een poederblusser moet na elk gebruik worden vervangen.
Een ABC blusser is “gewoon” een brandblusser. De lettercombinatie (in dit geval ABC) geeft aan wat voor soort branden je ermee kunt blussen. Dat is belangrijk om te weten. Niet elke brand kan met elke blusser worden bestreden.