Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Geen financiële gevolgen
Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner. Goed om te weten: U mag maximaal 2 personen een briefadres geven op uw adres. Behalve als het om een gezin gaat.
Een briefadres is 6 maanden geldig. Het is alleen een administratief adres, u woont hier niet. Iemand die op een briefadres ingeschreven staat, telt niet mee als bewoner op dat adres. Na een halfjaar bekijkt de gemeente of u het briefadres nog steeds nodig heeft.
Een vestigings of ook wel postadres moet een fysiek adres zijn waar je moet kunnen werken. Aangezien een postbus geen fysiek adres is en je er tevens niet kan werken voldoet een postbus dus ook niet aan de eisen. Hierdoor zal hier altijd een fysiek adres staan.
Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Wanneer er geen woonadres is en er geen briefadresgever beschikbaar is, dan is de gemeente per 1 januari 2022 wettelijk verplicht iemand 'ambtshalve' in te schrijven op een briefadres . Dat kan het adres van een gemeentehuis zijn óf een adres van een instelling waar de gemeente mee samenwerkt.
Verschil woonadres en briefadres
Een woonadres is het adres waar u woont. Een brief- of postadres is het adres van een andere persoon of van een stichting (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid.
Wat kost het? Voor een zakelijke postbus betaal je € 242 per jaar exclusief btw (€ 286 inclusief btw).Daarnaast betaal je eenmalig het starttarief van € 44 exclusief btw (€ 53,24 inclusief btw). Je postbusabonnement heeft een looptijd van 1 jaar, en wordt telkens met een jaar verlengd.
Een geregistreerd briefadres is een adres dat in de Basisregistratie Personen (BRP) staat. Met dit adres kan je een zorgverzekering afsluiten. Het briefadres kan het woonadres zijn van familie, een vriend of een kennis. Uitkeringen en toeslagen blijven hetzelfde voor de bewoner die jou het briefadres geeft.
Als u geen vast woonadres hebt, kunt u een briefadres aanvragen. Op dat adres ontvangt u uw post. De inschrijving heeft geen gevolgen voor eventuele uitkeringen, gemeentebelasting, huur- of zorgtoeslag.
Een briefadres kan volgens de Hoge Raad als woonplaats gelden voor de betekening van een exploot. Een deurwaarder heeft op grond van de Gerechtsdeurwaarderswet onder andere de wettelijke taak om exploten van dagvaarding uit te brengen.
U moet toestemming geven voordat iemand zich kan inschrijven op uw adres. Lees verder bij Verhuizing doorgeven. U hebt geen woonadres en wilt toch post ontvangen. De bewoner van het adres dat u als briefadres wilt gebruiken, moet toestemming geven.
Zonder briefadres is het lastig om een uitkering of zorgverzekering te krijgen. Maar gemeenten weigeren daklozen regelmatig zo'n briefadres: hun aanvraag ervoor wordt vaak afgewezen. Dat betekent dat daklozen, die toch al kwetsbaar zijn, zonder inkomen en zorg komen te zitten.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Voor het afsluiten van een zorgverzekering heb je een adres nodig dat is geregistreerd in de BRP (Basisregistratie personen). Dit kan een woonadres of een briefadres zijn.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres.
De bekendste vormen zijn het woonadres, dat aangeeft waar een persoon woont (het woonadres of domicilie) of verblijft (verblijfadres), waar een bedrijf of rechtspersoon is gevestigd (het vestigingsadres), waar post moet worden bezorgd (het postadres).
Een postbus is een voorziening in veel landen om postzendingen op te slaan, die door de geadresseerde wordt gehuurd. De bijbehorende dienst van het postbedrijf voorziet de gebruiker van een afsluitbare kast of opslag van grotere hoeveelheden in de daaraan grenzende centrale ruimte.
KvK inschrijven zonder adres: kan dat? Wil je je bij de KvK inschrijven zonder adres? Dat kan, door een vestigingsadres voor de KvK te huren. Dat gaat verder dan alleen een zakelijk postadres, dat je kunt gebruiken voor jouw klanten, leveranciers en andere relaties.
Tijdelijk verblijf
Als u tijdelijk op een vakantiepark wilt gaan wonen (als hoofdverblijf), moet u zich volgens de Wet basisregistratie personen (BRP) op dat adres inschrijven bij de gemeente. Zelfs als het volgens een andere wet- of regelgeving niet is toegestaan om daar te wonen.
Kun je jezelf uitschrijven zonder nieuw adres? Ja, je kunt je zonder nieuw adres ook gewoon uitschrijven bij de gemeente.
Logeren: een korte termijn verblijf
Vaak wordt een logeerperiode beschouwd als een tijdelijke situatie, variërend van een paar dagen tot enkele weken. In de meeste gevallen is het niet nodig om de verhuurder op de hoogte te stellen van het logeren, tenzij dit specifiek vermeld wordt in het huurcontract.
Het eenvoudige antwoord is “ja, inschrijven bij de gemeente is verplicht”. Als je ergens woont en gaat verhuizen buiten die gemeente dan moet je dit opgeven. Als er zaken veranderen in je persoonlijke situatie zoals trouwen of je krijgt een kind, dan moet je dit ook laten weten bij de gemeente als je niet verhuist.
Zo is het mogelijk dat er iemand op jouw adres ingeschreven staat die er niet woont. Dit kan met of zonder jouw medeweten. Dit kan gevolgen hebben voor belastingen en heffingen, als je dus vermoedt dat iemand onterecht ingeschreven staat op jouw adres dan moet je bij de gemeente een onderzoek starten.
Kostgangers- of huurcontract
Je kunt natuurlijk iemand gratis bij je laten wonen. Bijvoorbeeld als het om familie gaat en je het financieel goed heeft. Maar het is ook helemaal niet gek om een vergoeding te vragen. Dan is het handig om dit te formaliseren met een kostgangers- of een huurcontract.